Presne pred rokom sa začala ozývať z éteru nástojčivá výzva: Máte po päťdesiatke? Choďte si dať vyšetriť črevo.
Tichý hlas Ladislava Chudíka zaujal každého. Billboardy pozdlž ciest nás žiadali o to isté. Potom hlas seriózneho herca akoby zanikol a billboardy zmizli. Máloktorý pacient bol dostatočne v obraze. Kdeže si to má ísť vyšetriť to svoje črevo? Nevedia to ani po roku. Prečo?
Súkromný gastroenterológ hovorí za desiatky svojich kolegov: "Začalo sa to naozaj pompézne, výsledok však nebol adekvátny. Reklama a billboardy Ligy proti rakovine stáli dva milióny, reklama bola aj na toaletnom papieri, ale bez patričného efektu. Praktickí lekári ani ich pacienti neboli, alebo možno nechceli byť patrične poučení, ako sa do akcie zapojiť."
Naozaj, po miniprieskume SME 90 percent opýtaných netušilo, že obvodný lekár ich mal poučiť, ako sa môžu zúčastniť na takejto akcii, a zadarmo.
Od začiatku skríningovej akcie do marca tohto roka vyšetrili praktickí lekári vyše 4500 pacientov a odborní lekári operáciou zachránili minimálne 40 životov pacientov, ktorí mali už predštádium rakoviny.
Mohli vyšetriť a zachrániť určite aj viacerých. Problémom sa však stali peniaze.
Funguje to vo svete, už aj v susedných Čechách, prečo nie u nás? Ako sa zbaviť strachu z prehliadky hrubého čreva?
Prečítajte si v piatok v prílohe Zdravie.