Napriek tomu, že sa po roku podarilo pristúpiť na kompromisy, ktoré pravdepodobne vytvorili dostatočné konkurenčné prostredie akceptovateľné niekoľkými poskytovateľmi internetového pripojenia, nemožno povedať, že by ADSL nejakým spôsobom napomohlo k zvýšeniu počtu pripojení do internetu. Mnohí, ktorí sa už s internetovým prostredím dôverne zoznámili, doteraz používajú v domácom prostredí dial upové pripojenie, kde prenosové rýchlosti už nestíhajú neustále gradujúcim nárokom užívateľa. Preto sa čoraz viac objavuje pojem broadband, či širokopásmový internet. Tí nedočkavejší sa pustili cestou mikrovlného pripojenia, ktoré v niektorých prípadoch nemalo, alebo nemá ani dostatočný punc čistoty, čo sa legislatívy týka. Vo väčšine prípadov však ide o jedno. Za paušálny poplatok mať neobmedzený prístup na internet, samozrejme niekoľko násobne vyššou rýchlosťou, na ktorú sme zvyknutí cez ISDN.
Čo však z tohto vie ponúknuť ADSL?
Určite neobmedzený prístup. ADSL je ponímané ako alternatíva, ktorá dokáže po tom istom metalickom vedení po ktorom ide hlas, prenášať dáta. To znamená, že aj Slovenské telekomunikácie, vo vlastníctve koho je aj drôt ťahaný z ústredne do vášho bytu, viaže službu ADSL k svojim volacím programom. Ak ste pred časom zistili, že nevyužívate svoju pevnú linku a rozhodli ste sa ju odhlásiť, drôt vám síce zostal, ale ADSL využívať nemôžete. Iba ak si opäť vyberiete niektorý z volacích programov. Nemusíte telefonovať, ale musíte mať telefónne číslo, platiť mesačný paušál, ktorý je minimálne 299 Sk s DPH, pretože ST Mini a zvýhodnený volací program z neznámych dôvodov nie je akceptovaný. Vaše, pre vás možno zbytočné telefónne číslo, má slúžiť pre ST na odstraňovanie porúch a lokalizáciu vašej stanice. Tak isto sa využíva pre účely účtovania a fakturácie. K sume za volací program treba pripočítať samozrejme aj ďalší paušálny poplatok za službu ST DSL. Za náklady na údržbu a dohľadovanie služby si účtujú Slovenské telekomunikácie mesačne 1319 Sk s DPH. Ak ste sa rozhodli, že akceptujete tieto podmienky, mali by ste si najskôr zistiť ako ďaleko ste od ústredne. Ide vlastne o to, či vôbec spĺňate podmienky nato, aby ste mohli mať ADSL, pretože dostupnosť služby závisí na dĺžke a kvalite telefónneho vedenia. Na webe ST vyplníte v jednoduchom formulári svoju adresu a vzápätí sa ukáže hláška, či áno, alebo nie. Ak áno, potom si môžete pripraviť 4799 Sk s DPH, čo je tzv. inštalačný poplatok. Zahŕňa testovanie prístupového vedenia a montáž tzv. splittera, čo je škatuľka vďaka ktorej pôjde hlas aj dáta po jednom drôte až do ústredne. Kľúčovú úlohu však zohráva modem. Ten si môžete prenajať, alebo zakúpiť. Jeho cena je od 3- 5000 Sk s DPH. Máte linku, máte modem, nemáte však poskytovateľa internetových služieb. Opäť je tu možnosť výberu. Buď to bude niekto z tých ISP, ktorí podpísali prepojovaciu službu s ST, alebo rovno internetová divízia ST, Internet ST Online. A tu je vlastne pes zakopaný. Kohokoľvek si vyberiete, vaše sny o bezhraničnom browsovaní, aj napriek doteraz vynaloženým nákladom, sa rýchlo rozplynú. Vy totiž uzatvárate zmluvu so svojim poskytovateľom na určitý objem prenesených dát, napríklad Internet ST Online vám ponúkne 1G za 490 Sk bez DPH, 3,5 Giga za 790 Sk bez DPH, či 8 giga za 1290 Sk bez DPH. Je zrejmé, že nemusíte byť žiadny veľký „ťahač“ súborov (napr. hudby) nato, aby ste jedno giga šmahom ruky „minuli“. A za každý prenesený MB navyše opäť platíte (0,40 Sk bez DPH v prípade ak máte zmluvu na jedno giga). Netreba zabúdať nato, že toto obmedzenie si vymysleli Slovenské telekomunikácie a nie váš poskytovateľ internetových služieb. Ak si všetky cenové položky spočítame, pomer výkon/cena nevychádza práve najlepšie. Nezaberie ani argument, že ADSL svojou rýchlosťou 768 kbps k užívateľovi a 128 kbps od neho niečo garantuje.
Od koho má vlastne zákazník túto garanciu požadovať?
Zmluvné vzťahy má dva, teda aj dve faktúry. Jeden s ST za ST DSL a druhý sISP za poskytovaný internetový produkt. Kto z nich môže ovplyvniť to akú zákazník dosiahne rýchlosť? ST síce garantuje pre zákazníkov prístupovú rýchlosť 768 kbps, nie však po celom úseku od zákazníka k internetovému providerovi. Tým pádom ani od ISP nemôže zákazník žiadnu garanciu požadovať, hoci aj oni majú možnosť pripnúť v rovnakom čase viac zákazníkov, čo sa zákonite odrazí aj na rýchlosti. Netreba si však prístupovú rýchlosť mýliť s okamžitou. Ak má ADSL na Slovensku prilákať ďalších záujemcov o internet spomedzi tých, ktorí zatiaľ pripojenie nemali, tak sa mu to ani s najväčším optimizmom pri týchto podmienkach nepodarí. Žiaľ zatiaľ sa nedá hovoriť o nejakých extra výhodách pre zákazníka, preto bude zaujímavé sledovať, koľkých záujemcov vôbec ISP pripoja. Od toho sa totiž odvíja to, či sa im oplatí poskytovať takúto službu, keď vieme, že okrem mesačného poplatku závislého od rýchlosti pripojenia (napr. 10 Mbit/s stojí 70 000 Sk.) platia aj za objem prenesených dát. Vysokorýchlostný internet je k dispozícii, otázne však pre koho. Možno stredné a malé podniky, ale domácnosti z tejto hry definitívne pri takýchto podmienkach vypadli. Radšej si počkajú na iné možnosti pripojenia, kde sa to jedinou faktúrou a paušálom bez akýchkoľvek dátových obmedzení všetko začína aj končí.
Autor: Radovan Kovalský