„Obroda“ vietnamskej vojny

Ak počítačová hra disponuje vojnovým námetom - a takých je požehnane - môžeme si byť takmer istý, že ide o inšpiráciu druhou svetovou vojnou alebo nejakým pomyselným konfliktom budúcnosti. Iné konflikty ľudskej histórie sa vyskytujú len v špecializovanýc

h hrách pre úzke publikum alebo prakticky úplne chýbajú. Vojna v Kórei alebo vo Vietname (hovoríme o tých, v ktorých sa zúčastnili vojská USA) boli ako námet použité doteraz iba veľmi zriedkavo. Či je dôvodom trauma, ktorú najmä vietnamská vojna doteraz na najväčšom trhu počítačovej zábavy (samozrejme USA) spôsobuje alebo atypický spôsob vedenia bojov, môžeme len hádať.

Mnohoročný konflikt komunistického severného a prozápadného južného Vietnamu si však svoju cestu na obrazovky PC najmä v ostatných mesiacoch pomaly nachádza. Peklo vietnamskej džungle spopularizovala hlavne nedávno vydaná česká hra Vietcong nie len svojou svetovou kvalitou. Počas informovania herného sveta o jej dlhej príprave si totiž niekoľko vývojárskych tímov uvedomilo nevyužitý potenciál kulís vietnamskej vojny a oznámili alebo už aj vydali niekoľko rovnako inšpirovaných titulov. Vráťme sa však však najskôr doslova na začiatok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vietnamská vojna v (malej) kocke

Mnohým sa boje amerických síl po boku armád južného Vietnamu časovo spájajú len so sedemdesiatymi rokmi minulého storočia, silnými protivojnovými demonštráciami a kultúrou „detí kvetov“. Iste, najurputnejšie boje sa odohrali na konci šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov. Zapojenie USA do konfliktu však nastalo už oveľa skôr. V roku 1954 skončili neúspešné pokusy francúzskych vojsk znovu získať vplyv v tejto krajine proti severovietnamskej bolševickej armáde podporovanej partizánskym Vietcongom. Hroziaca expanzia komunizmu v tichomorí podporovaná Čínou a Sovietskym zväzom dala dôvod USA materiálne a vojensky začať okrem iných vlád podporovať aj tú juhovietnamskú. Obrovská miera korupcie a slabej organizácie v nej ako aj v juhovietnamskej armáde ARVN však napriek tomu ohrozovali bezpečnosť južného Vietnamu. Ani prítomnosť amerických vojenských poradcov už od roku 1955 nezabránili najmä partizánskym akciám severovietnamských ozbrojených síl, a keď došlo ku stratám aj na americkej strane, musela prísť odpoveď. Po incidente Tonkinskom zálive v roku 1964 začala plnohodnotná vojenská akcia americkej armády vo Vietname. Priebeh stupňujúceho sa konfliktu už je všeobecne známy a americká armáda sa vďaka viacerým taktickým chybám a nekompetencie armády južného Vietnamu dostala až do situácie, keď v roku 1973 musel jej posledný vojak Vietnam opustiť. Nezabránili tomu ani obrovské straty na severovietnamskej strane, či prakticky zlikvidovaný Vietcong nahradený regulérnou armádou NVA. Po odsune američanov bol oslabený južný Vietnam v roku 1975 obsadený severným a z Vietnamu sa stal jednotný komunistický štát.

SkryťVypnúť reklamu

Vietnam v hrách

Hry, podobne ako filmy z Vietnamu, zobrazujú viac či menej úspešné boje malých vojenských jednotiek americkej armády systémom „vyhľadaj a znič“. Nízky vekový priemer vojakov spojený s neskúsenosťou, neznalosť prostredia, klesajúca morálka a ťažké použitie konvenčnej ťažkej techniky. Okrem dočasne úspešného nasadenia letectva a masívneho bombardovania sa inak americké sily stávali obeťou „neviditeľných“ ostreľovačov a pascí v neprestupnej džungli. Aj vyspelá technika a organizovanosť, či množstvo mŕtvych nepriateľov nedokázali konkurovať nasadeniu a početnosti severovietnamských síl.

Vietnam: Black Ops a Vietnam 2: Special Assignment (2000 resp. 2001)

Ešte pred tým ako sa tématika Vietnamu dostala do pozornosti výrobcov „áčkových“ titulov, vznikli dva „budgetové“ akčné tituly príznačne nazvané Vietnam a Vietnam 2. Ten prvý však dopadol tak hrozne, že ani jeho nízka cena neospravedlňuje všetky nedostatky. Vietnam 2 však už vystúpil z tieňa väčšiny nízkorozpočtových titulov. Dĺžka hernej doby síce zostala pri zemi, ale zvyšné charakteristiky nijako neurazia. Slušná grafická a zvuková podoba a dokonca prítomnosť (trocha príliš invenčného) príbehu sa spájajú s dobrou atmosférou a hrateľnosťou. Všetko samozrejme v medziach úmyselne „béčkového“ titulu, ale za svoje peniaze hráč dostane viac ako adekvátnu hodnotu. Ťažko však určiť, či sa tento titul ešte dnes bežne predáva.

SkryťVypnúť reklamu

Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam (2002)

Vietnamská vojna sa už dočkala aj spracovania vo forme stratégie v reálnom čase. Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam exceluje najmä čo sa týka audiovizuálneho spracovania. 3D stratégie totiž často zlyhávajú v grafike a hlavne jej použiteľnosti. Modely a animácie postáv či techniky alebo spracovanie terénu sa v hre Platoon veľmi podarili a takisto aj práca s ovládaním a kamerou patria k lepším titulom. Aj samotná strategická časť, ktorá napríklad počíta dokonca s únavou peších vojakov, je vydarená aj vďaka niekoľkým ďalším originálnym prvkom. Niekoľko vecí však zabránilo stať sa Platoon-u veľkým hitom. Umelá inteligencia nepatrí k najlepším - jednotky sa občas trocha „pozabudnú“ a nereagujú ideálne. Taktiež systém ukladania pozícií nie je najšťastnejší. Hru si uložíte len medzi jednotlivými misiami, ktoré majú občas veľmi ťažké momenty, a tak musíte niektoré pasáže viackrát opakovať. Ak vás však láka atmosféra Vietnamského konfliktu, Platoon ju dokáže veľmi dobre sprostredkovať.

SkryťVypnúť reklamu

Line of Sight: Vietnam (2003)

Line of Sight: Vietnam bol od začiatku vývoja titul, ktorý neašpiroval dostať sa medzi elitu. Napriek tomu väčšina renomovaných internetových, či tlačených herných médií hodnotili túto akčnú taktickú hru na slušných 70-75 %. Napriek absencii veľkej reklamnej kampane a nákladných investícií totiž táto hra vôbec nedopadla zle. V prostredí neprestupnej džungle si užijete so špeciálnymi jednotkami operujúcimi na hraniciach a často za hranicami Vietnamu, kam bežný vojaci nesmeli. Tajné operácie v tyle nepriateľa, záchrana zostrelených pilotov, či ničenie protileteckých zbraní. Na tieto úlohy však nie ste sám. Pomocou jednoduchého ovládacieho menu môžete kontrolovať niekoľkých spolubojovníkov alebo priamo medzi nimi prepínať kontrolu. Takto sa z hry, ktorá vás môže veľmi prekvapiť svojou obtiažnosťou stáva seriózna taktická záležitosť. K tomu pomáha aj množstvo rôznorodých zbraní, ale hlavne výborne zvládnuté prostredie džungle s bujnou vegetáciou, v ktorej sa môžete skryť. Grafika prostredia patrí ku špičke žánru, horšie je to už s postavami a modelmi zbraní. Nebyť postupného zvyšovania repetívnosti a absencie používania vojenskej techniky, mohol Line of Sight: Vietnam patriť ku hviezdam akčne taktických hier.

SkryťVypnúť reklamu

Vietcong (2003)

Dlho očakávaná taktická akčná hra z českej produkcie Vietcong vyšla tesne po Line Of Sight a je v mnohom ešte lepšia. Už historická presnosť a skvelá vojenská atmosféra vám hneď od začiatku dajú tušiť, že ide o dielo profesionálov. Aj keď spracovanie nehostinnej džungle je subjektívne horšie ako u spomenutej konkurencie, ostatné charakteristiky robia s Vietcongu jedinečný militantný simulátor. Výborná umelá inteligencia nepriateľov ale tiež členov vašej čaty a realistické vlastnosti zbraní, robia z bojov ultimátny zážitok plný adrenalínu a nabitý atmosférou. Na grafické spracovanie je nutné si chvíľku zvykať, ale rýchlo oceníte zmysel autorov pre detail a dobovú presnosť. Navyše vás čakajú aj úlohy za guľometom vrtuľníku alebo jazda v džípe. Škoda len absencie vyššieho počtu misií a vysokej hardwarovej náročnosti. Rovnako trochu zamrzí, že hoci sa v tréningu cvičíte v likvidácií tankov za pomoci delostrelectva, počas hry stretnete až jeden nepriateľský tank a aj na ten použijete obyčajnú výbušninu. Vietcong je však aj tak tým najvernejším spracovaním Vietnamského konfliktu na obrazovkách PC a ťažko ho bude prekonať aj vďaka výbornej hre viacerých hráčov proti sebe. Konkurencia sa však na to už chystá.

SkryťVypnúť reklamu

Čo nás čaká…

Obrodu námetu vietnamskej vojny môžeme zaregistrovať aj z ohlásených nových titulov. Určite nás nesklame začiatkom roku 2004 titul Men of Valor: Vietnam. K nemu netreba povedať nič viac, iba že pochádza z dielní autorov megahitu Medal of Honor: Allied Assault. Už horšie vyhliadky má hra Vietnam War: Ho Chi Minh Trail. Mala by sa orientovať na čistú akciu a podľa prvých obrázkov to vyzerá na veľmi amatérsky počin. Možno najväčšie nádeje však môžeme vkladať do pokračovania ultimátneho vojnového simulátora Flashpoint. Flashpont 2 bude totiž podľa posledných správ taktiež situovaný do vietnamskej vojny. Úspech prvého dielu hovorí sám za seba a tak koniec roku 2004 budeme očakávať s veľkým napätím. Pozadu neostali ani naši domáci vývojári. Nádejne vyzerajúcej hry Callsign: Charlie by sme sa mali dočkať koncom roku 2003. „Nam“ si teda ešte v hrách určite užijeme.

SkryťVypnúť reklamu

Michal Gardian

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 632
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 389
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 725
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 229
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 393
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 765
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 919
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 311
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu