Čoraz viac sa používa elektronická pošta a internet, preto je potrebné, aby pošta dokázala prijímať zásielky aj v inej ako tzv. hmotnej podobe. V prípade hybridnej pošty môže odosielateľ svoje informácie podať formou dátového súboru, faxom, či telefonicky. Hybridná pošta následne informácie spracúva a v písomnej podobe ich doručí adresátovi.
Pošta v pozícii providera
Slovenská pošta sa chce dostať do pozície poskytovateľa komunikácií, ktorý je schopný informácie aj v takejto podobe od svojich zákazníkov doručiť adresátom. Komunikácia cez listové zásielky bude do budúcna určite klesať, preto je potrebné ponúknuť pridanú hodnotu. Preto pošta prevezme na seba okrem triedenia, expedovania a doručenia pošty aj tvorbu dokumentu a jeho tlač. V zahraničí sú prevádzkovatelia hybridnej pošty sústredení pod International Data Post. Krajiny ako Fínsko, Nórsko, Švédsko, Dánsko ponúkali služby na báze hybridnej pošty už v roku 1982. Pošta v Českej republike ju zákazníkom sprístupnila v roku 1993. Projekt Hybridná pošta bol technicky dokončený v rámci Programu rozvoja Slovenskej pošty do roku 2004 v týchto dňoch.
Pre koho?
Aj keď s časovým sklzom, ale predsa už môžu veľký používatelia služieb pošty, ako sú bankové inštitúcie, úrady štátnej správy, sporiteľne, poisťovne, obchodné firmy atď. využiť ponuku, ktorá začína prenosom dát a končí obálkovaním a doručením zásielky. Zámerom Slovenskej pošty je distribuovať bankové výpisy, faktúry, výpisy z účtov a pod. teda dokumenty, ktoré finančné a peňažné ústavy posielajú svojim klientom. Aj keď tieto spoločnosti majú svoje strediská kde pripravujú a tlačia dokumenty, väčšinou ich k zmene „dotlačí“ vstup zahraničného investora, ktorého rozhodnutie je outsourcing. V zahraničí je totiž trend zbavovať sa činností, ktoré nie sú hlavným obchodným zámerom spoločnosti. Banka pracuje s peniazmi a nemá sa zaťažovať tým ako vytlačiť a zaobálkovať svojim klientom výpis. Činnosti tzv. doplnkových technológií by sa dali presunúť do strediska Hybridnej pošty.
Štyri formy komunikácie
Hybridná pošta rozlišuje štyri formy komunikácie: medzi organizáciami navzájom, medzi organizáciou a domácnosťou, medzi domácnosťou a organizáciou a medzi domácnosťami navzájom. Je jasné, že organizácie na komunikáciu medzi sebou nebudú potrebovať takúto službu. Rovnako ani domácnosti. Zostáva organizácia - domácnosť, kedy okrem spomínaných výpisov nastupujú aj adresné mailingy. Keďže ide o prenos dôverných informácií, údaje sú chránené v zmysle zákona o ochrane osobných údajov. Pri prenose dát nebezpečnými sieťami, ako napr. FTP, alebo e-mailom, je nutné zabrániť neoprávnenému prístupu a zneužitiu dátových súborov. Preto sa dáta prenášajú zakódované. Pri podpise zmluvy partner získa bezplatne licenciu na používanie kryptovacieho softvéru, ktorý proces kódovania a dekódovania zvláda v reálnom čase. Ak ide o jednorazovú zásielku a nie trvalú komunikáciu, potom sa pristúpi k poloautomatickej ceste. Dáta musí zákazník v takom prípade doručiť na zip mechanike, alebo CD nosiči. V súčasnosti je len jediné stredisko Hybridnej pošty v Bratislave, ale uvažuje sa aj o zriadení druhého, závisí to však od počtu zákazníkov.
Služby
Pracovisko Hybridnej pošty sa skladá z grafického štúdia, strediska tlače a obálkovacej linky. V grafickom štúdiu sa pripravuje, alebo len upravuje návrh podľa želania zákazníka. Digitálna plnofarebná tlačiareň je schopná spájať grafiku s personifikáciou. Pri jednofarebnej tlači sa dá využiť možnosť dotlače rôznych faktúr, upomienok, firemných listov. Rýchlosť čiernobielej tlače dosahuje 30 000 dokumentov veľkosti A4 za jednu hodinu. Vytlačené dokumenty idú automaticky do obálkovacej linky, ktorá dokáže pracovať s OMR kódom. Ten zaručuje bezpečnosť. Napríklad v prípade bankových výpisov je nemysliteľné aby sa do obálky dostal výpis iného zákazníka ako je meno adresáta. Obálkovacia linka zvládne 10 až 12 000 dokumentov za jednu hodinu. Nad informačným systémom sa buduje on line systém, ktorý prostredníctvom internetu ponúkne možnosť sledovania zásielky. Systém Track and Trace využíva čiarový kód. Zákazník tak vidí, či je už dokument v tlači, v procese obálkovania, alebo je práve prepravovaný. Ešte väčšie komerčné využitie bude mať táto služba, ak odosielateľ bude o doručení zásielky adresátovi informovaný prostredníctvom faxu, e-mailu, telefonátu, alebo SMSkou.
Poštový adresár domácností
Nástupom hybridnej pošty sa môže vo vašej poštovej schránke objaviť aj ponuka adresného charakteru, tzv. Direct Mail ako aj rôzne písomnosti hromadnej korešpondencie. Ide o nevyžiadanú poštu. Stačí ak ste sa vyplnili a spätne odoslali tlačivo distribuované spolu s poukážkou SIPO na prelome rokov 1999/2000 Slovenskou poštou. Tlačivo v podobe dotazníka bolo rozposlané 1,8 milióna domácnostiam. Odpovede sa spracovali do databázy, ktorá dnes tvorí Poštový adresár domácností. Ten Slovenská pošta prenajíma rôznym klientom, ktorí chcú domácnosti oslovovať. Ak máte pocit, že dostávate na svoje meno priveľa ponúk, stačí písomná žiadosť, že si želáte byť vyradený z databázy a v zmysle zákona vám bude vyhovené.
Radovan Kovalský