
Višňový sad Aleša Votavu.
FOTO - ČTK
Scénograf Aleš Votava, ktorého predčasne ukončené dielo reprezentuje významnú etapu v histórii slovenského, ba dokonca českého divadelného dizajnu, sa na najprestížnejšej svetovej výstave divadelnej scénografie a architektúry - na Pražskom Quadriennale 2003 - dočkal in memoriam uznania. Národná expozícia Slovenska venovaná pamiatke tohto scénického výtvarníka a pedagóga na Vysokej škole múzických umení si na základe rozhodnutia medzinárodnej poroty odniesla Zvláštnu striebornú medailu. Porota ocenila predovšetkým „nesebeckosť“ výberu slovenských vystavovateľov. Najvyššie ocenenie si podobne ako v roku 1991 odniesla Veľká Británia. Zlatú medailu za realizovaný projekt v sekcii divadelnej architektúry získal známy taliansky architekt Rienzo Piano za unikátny architektonický komplex Parku hudby v Ríme.
Aleš Votava bol štvornásobným držiteľom ceny slovenskej kritiky Dosky, laureátom obdobného českého ocenenia Ceny Alfréda Radoka za najlepšiu scénografiu, získal aj Striebornú medailu na trienále scénografie a kostýmu v Novom Sade či cenu Tatra Banky za prínos v oblasti scénografie.
Aleš Votava sa scénografii sa venoval nielen prakticky, ale snažil sa svoje skúsenosti pretaviť aj do teoretickej roviny. „Scénograf, podobne ako staviteľ chrámov a katedrál, organizuje priestor k jednému bodu - nie fyzickému, ale duchovnému. Scénografia môže útočiť na vedomie, podvedomie a nadvedomie súčasne. Avšak tak isto ako šaman aj scénograf je len sluhom, sprostredkovateľom vyššej moci, vyššieho cieľa, nesmie zneužiť silu mu danú a nesmie ju ani použiť na iné ako „rituálne“ ciele. Prostriedky scénografa sú silné, výrazné a živelné. Na ich skrotenie treba veľa disciplíny, pokory, citu,“ tvrdil Aleš Votava.
Pražské Quadriennale potrvá na Výstavisku v Prahe-Holešoviciach do 29. júna. (kul)