
FOTO – INTERNET
Do sveta rýchlych kolies priniesol vítané osvieženie. Svojou charizmou, zapálením pre šport a úsmevom si okamžite získal srdcia miliónov fanúšikov. Napriek sympatickému vystupovaniu a slabosti pre potešenie diváka si vyslúžil prezývku Doktor. Bernnie Ecclestonne, najmocnejší predstaviteľ mašinérie formuly 1, o štvornásobnom majstrovi sveta v pretekoch cestných motocyklov povedal: „Je to výnimočný mladý muž. Ak by som mal dnes ešte svoj tím, okamžite by som ho angažoval.“ Dnes hýbe motoristickým športom a jeho meno sa stalo synonymom úspechu. Valentino Rossi.
Prvý motocykel dostal v troch rokoch
Sen Graziana Rossiho, priemerného pretekára sedemdesiatych rokov zo šampionátu cestných motocykov, o športových úspechoch ostal nenaplnený. Jeho vzťah k adrenalínovému opojeniu z jazdy na dvoch kolesách však zdedil jeho jediný syn. Valentino prišiel na svet v období „najväčšej“ slávy svojho otca a detstvo trávil pod dohľadom matky Stefanie hrami v paddocku. Rodina bola pokope takmer na všetkých pretekoch. Zápach benzínu tak nebol juniorovi cudzí.
Prvý motocykel dostal už pol roka pred oslavou tretích narodenín. Premiérové športové kroky absolvoval Valentino v mládežníckych pretekoch motokár. Jeho veľkým idolom bol nezabudnuteľný Ayrton Senna. „Občas sme sa s Valentinom naháňali okolo boxov. Ja na starom Forde, on na motokáre a vždy bol rýchlejší,“ spomína Rossi senior.
Šarvátka s Biaggim
Vysoká finančná náročnosť tohto športu napokon tak zavážila, že sa počet kolies musel zredukovať na dve. Ako jedenásťročný absolvoval Valentino prvé podujatie v talianskom šampionáte minibikov. Druhú sezónu v tejto sérii už zakončil ziskom titulu. Talent mu okamžite otvoril cestu do vyšších kategórií a prakticky v každom seriáli víťazil podľa rovnakého vzorca.
Výrazné úspechy dosahoval mladý Talian vždy v sezóne, ktorá nasledovala po jeho premiérovom ročníku v danom šampionáte. S prekvapivou presnosťou sa týmto spôsobom prepracoval usmiaty rodák z Urbina až k zisku troch majstrovských titulov v seriáli majstrovstiev sveta.
Narušená tradícia
Po prvenstvách v roku 1997 (do 125 cc), 1999 (do 250 cc) a 2001 (do 500 cc) sa strojová presnosť Doktora nezopakovala. V novodobej histórii majstrovskej kategórie MotoGP (do 990 cc) jednoznačne dominoval hneď v úvodnom roku. Viac ako jazdecké kvality v posledných rokoch nadchýnali médiá skôr jeho spory s Maxom Biaggim. V roku 2001 na Veľkej cene Katalánska prerástol konflikt do vzájomnej šarvátky. Rossi má zo vzájomnej rivality veľké potešenie. „Predbehnúť Biaggiho je ten najlepší orgazmus,“ vyhlásil po Veľkej cene Pacifiku v sezóne 2000.
Podobných pocitov si 24-ročný pretekár na úkor svojho soka užije až-až. Keďže 95 štartov v predchádzajúcich siedmich sezónach premenil až 75-krát na umiestnenie na pódiu.
Valentina Rossiho fanúšikovia milujú pre jeho mladistvý zjav, srdečné vystupovanie a najmä dravý jazdecký štýl. No je možné, že sa o pár rokov budú musieť presunúť na súťaže rely. Ambície sú jasné, Talian chce pokračovať v súťažiach na šotoline. Vlaňajší prvý kontakt s Peugeotom WRC na podujatí vo Walese sa však pre majstra skončil v priekope. Mnohí by ho radi videli v kokpite formuly 1, ale Valentino toto spojenie zatiaľ odmieta.
„Efjednotku nemám priveľmi v láske. Dominuje v nej moderná technológia a úloha jazdca je druhoradá, pri motorkách je to iné. I keď mám za sebou dostatok triumfov, stále musím bojovať o dobré umiestnenie a z predbiehania súperov mám stále rovnakú radosť,“ tvrdí maestro Rossi, jediný pretekár v 53-ročnej histórii šampionátu cestných motocyklov, ktorý triumfoval v štyroch rôznych kubatúrach.