
Karavána nastúpených Fordov, starodávnych modelov Ts, dorazila zo svojej 19-dňovej cesty z amerického Los Angeles do michiganského mesta Dearborn, na oslavu stého výročia založenia automobilky. FOTO - ČTK
Jeho prvé auto z roku 1896, v čase keď o masovej výrobe áut ešte len sníval, malo názov Quadricycle. Bol to dvojmiestny koč s benzínovým motorom a s kolesami a zvončekom z bicykla. Vodič ho riadil lodným kormidlom a malo iba dve rýchlosti bez spiatočky.
„Postavím auto aj pre davy ľudí a každý si ho bude môcť dovoliť,“ sľuboval vtedy Henry svojej manželke Clare Bryantovej.
A tak v roku 1908 vyšiel z automobilového závodu Ford Model T, ktorý spoločnosti zarobil najviac peňazí v celej histórii automobilového priemyslu.
„Auto bolo ľahko ovládateľné a veľmi lacné,“ napísal o modeli Fordov životopisec Robert Lacey.
Legendárny Model T zmenil podľa Laceya prístup ľudí k autám a už ich nebrali ako luxus, ale ako nevyhnutnosť. V „téčku“ sa začali voziť robotníci aj farmári.
Prvé otrasy zažila automobilka, keď výrobu jedného auta skrátila zo 14 hodín na 93 minút a cenu znížila z 850 dolárov na tretinu. Továreň v roku 1927 chrlila desaťtisíc kusov denne a pokryla viac ako polovicu americkej produkcie. Konkurenčné General Motors a Chrysler však začali zákazníkom ponúkať väčší výber a Forda vytlačili z líderského postavenia na tretie miesto. Fordu sa dodnes nepodarilo predbehnúť vedúci General Motors.
Počas druhej svetovej vojny vyrábala automobilka lietadlá a džípy pre armádu. V päťdesiatych rokoch koncern produkoval 800-tisíc áut ročne a o desať rokov neskôr uviedol na trh mladou generáciou obletovaný Mustang.
Ropná kríza v 70. rokoch vyhnala Ford na východoázijské trhy. Rast cien ropy pritom automobilka kompenzovala úsporným modelom Taurus, ktorý bol vtedy najpredávanejším autom v Európe aj v Severnej Amerike. Neskôr si Ford kúpou továrne Aston Martin Lagonda upevnil i postavenie v Anglicku.
Dnes automobilka oslavuje a prináša niekoľko výhod aj pre zákazníkov. Koncern ponúka zľavy pre vojakov, špeciálny lízing a bezúročné pôžičky. Špeciálne pre túto príležitosť vyrobila automobilka šesť modelov T-100 podľa svojho najslávnejšieho vzoru.
„V prvom storočí sme postavili svet na kolesá a v ďalšej stovke chceme mať na zákazníkov ešte väčší vplyv,“ povedal súčasný šéf Ford Motor Company William Clay Ford v čase, keď sa spoločnosť snaží dostať z niekoľko miliardových strát predchádzajúcich dvoch rokov.
Automobilka vyrába 70 modelov osobných a ľahkých úžitkových áut, ktoré produkuje asi v 180 závodoch v tridsiatich krajinách a zamestnáva vyše 330-tisíc ľudí. Koncern zastrešuje aj značky Lincoln, Mercury, Aston Martin, Land Rover, Volvo a Jaguar a má aj najväčšiu autopožičovňu na svete Hertz. (im, čtk)