BRATISLAVA – Meteorológovia hlásia padanie teplotných rekordov, predajcovia áut ponúkajú klimatizácie zadarmo, niektoré reštaurácie lákajú zákazníkov nápismi Air condition na dverách.
„Asi polovica zákazníkov, ktorí si teraz kupujú auto, žiada aj klimatizáciu. V zime na to zákazníci myslia menej. Predaj áut s klimatizáciami však určite ovplyvňuje aj to, že je akcia na modely, ktoré majú okrem inej výbavy aj klimatizáciu a ceny sú výhodnejšie, ako keby si ju dokupovali osobitne,“ povedal zamestnanec bratislavskej autopredajne Škoda Malchárek Racing.
„Teraz, keď je teplo, máme viac zákazníkov. Montujeme komplexy, ktoré si treba objednať vopred, naprojektovať. Nemáme malé klimatizácie, ale telefonuje nám veľmi veľa ľudí,“ povedali v bratislavskej firme Ekos. „Podobne to bolo aj počas vlaňajších horúčav. Nezastavia sa ani servisní pracovníci. Keď niekde vypadne klimatizácia, okamžite nám volajú.“
„Keby ste teraz chceli, aby som opravil chladničku, tak budete čakať dva týždne,“ hovorí Peter Vaňo z Tovarník, ktorý opravuje chladničky a montuje klimatizácie. „Každý rok býva viac klientov v lete, ale tento rok je nával zákazníkov extrémny.“
„Keď je teplo, tak sa rozhodujú zaobstarať si klimatizáciu aj tí, čo o nej pôvodne neuvažovali. Zákazníkov je teraz dosť,“ povedali v predajni firmy Klimatech v Piešťanoch.
Predaj malých klimatizácií je sezónny obchod. Sezóna sa začína v polovici apríla, v horšom prípade v máji, závisí od prvých horúčav. Špička je v máji – júni, v auguste sa sezóna končí. V Bratislave obchod rastie hneď ako dva-tri dni vystúpia teploty nad tridsať stupňov.
Proti klimatizácii zväčša nemajú nič ani lekári. Treba ju však používať s rozumom a miestnosti nepodchladzovať. V miestnostiach bez klimatizácie v posledných dňoch vystupovali teploty aj vysoko nad 35 stupňov. Hygienici upozorňujú, že najvyššia únosná teplota je 32,2 stupňa. Ak je človek dlhšie vystavený vyššej teplote, organizmus nemusí zvládnuť reguláciu svojej teploty a prehreje sa, najmä ak je tak teplo v práci.
RICHARD FILIPKO