
Ako spraviť kampaň zaujímavou, pochopili niektoré nezávislé združenia. V Prahe sa v utorok v rámci projektu Žižkov ide do Európy konalo podujatie Pivko európske. Ľudia mohli ochutnať niektoré európske pivá.
FOTO - ČTK
nej televízii Nova. Čo sa dozvie priemerný Čech o výhodách a nevýhodách členstva v Európskej únii?
Ten, kto aktívne nevyhľadáva informácie, to nemá ľahké. Je odkázaný na letáky napísané nezrozumiteľným úradníckym jazykom. Ak si predsa len kúpil včera noviny, dozvedel sa, že premiér Vladimír Špidla poslal miliónom ľudí elektronickou poštou posolstvo vyzývajúce k účasti na referende a potom sa od celej akcie dištancoval, hoci akciu spustila agentúra vybraná vládou. Ďalšia nezrozumiteľná informácia.
Rovnako ako televízny seriál vo verejnoprávnej televízii, v ktorom akoby obyčajná rodina rozoberá neprirodzene európske témy. „Je to taká česká pivná kultúra - otec s pivom, mama s natáčkami,“ hodnotí ČT politológ Ladislav Cabada.
Aj odborníci na médiá a reklamu hovoria o pokazenej kampani. „Nie je dobrá. Po informačnej stránke je podcenená a jej ciele sú nečitateľné,“ hovorí Daniel Bartek, kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Ogilvy. Na otázku, čo bol najsilnejší moment kampane, odpovedá novinár Miloš Čermák zaoberajúci sa médiami. „Žiaden nebol.“
Najtvrdším kritikom je prezident Václav Klaus, ktorý už opakovane kritizoval televízne spoty propagujúce vstup do únie. Označil ich za jednosmernú a hlúpu propagandu a „šaškáreň“. „Reklamné šoty prekonali všetko, čo si je možné predstaviť pod slovami nasadzovať si ružové okuliare,“ povedal prezident pre českú BBC.
Barteka ako človeka z reklamy jednostrannosť vládnej kampane neprekvapuje. Chyby vidí inde. Zlyhal podľa neho zadávateľ - vláda. Oslovila nerozhodnutých? „Určite nie.“ Na kampaň bolo vyčlenených 200 miliónov korún. „Zredukovala sa na známe tváre - herci a voliči nám odporúčajú hlasovať za. Potom sú tu ešte vládne výjazdy do regiónov, pretože Praha si myslí, že ak bude referendum neúspešné, tak to bude v regiónoch. Sú to také spanilé jazdy,“ hovorí o týchto podujatiach skepticky Cabada pôsobiaci v Plzni.
Kľúčom kampane podľa Barteka mohli byť politici. „Garantujem vám, že sa v únii pobijem za vaše záujmy, ale povedzte svoje áno.“ Ak by takto podľa neho vystúpil prezident, bolo by to lepšie ako všetky kampane dohromady. Klaus ľudí v pondelok k účasti vyzval, nepovedal ale, či majú hlasovať za, alebo proti.
Zdá sa, že europomník si vlastnou kampaňou postaví televízia Nova. Sledujú ju nerozhodní voliči a televízia tvrdí, že kampaň ju stála asi 100 miliónov. Zapojil sa do nej napríklad moderátor spravodajstva Rey Koranteng. V spote má na šedivo zafarbené vlasy a uvádza reláciu odohrávajúcu sa desať rokov po vstupe. „Je to zrozumiteľné a sľubuje to výsledok - o desať rokov nebudeme ľutovať, že sme tam vstúpili,“ chváli Bartek. „Zdá sa mi to príliš polopatistické,“ odporuje mu Cabada.
Vzťah väčšiny médií k Európskej únii je podľa novinára Čermáka kladný a niektoré médiá ako Lidové noviny to aj otvorene deklarujú. Čitateľov ale informácie o únii veľmi nezaujímajú. „Médiá to cítia a reflektujú na to pomerne slabými znalosťami.“
MAREK CHORVATOVIČ