
Na pražskom Ovocnom trhu sú dočasne dve divadlá. Za kamenným Stavovským divadlom vyrástla montovaná Bouda, v ktorej Národné divadlo uvádza do konca júna tri svoje posledné premiéry sezóny. Sú to hry Hamlet-stroj od Heinera Müllera (1929-1995), Faidra od Sarah Kaneovej (1971-1999) a Faust, môj hrudník, moja prilba od Wernera Schwaba (1958-1994).
Letnú scénu pokrstila v utorok premiéra prvej inscenácie Hamlet-stroj s Richardom Krajčom v hlavnej úlohe. Boudu vymyslel šéf činohry Národného divadla Michal Dočekal spoločne so scénografom Petrom Matáskom, ktorý jej dal podobu troch do seba zapadajúcich kociek. Robotníci túto experimentálnu scénu postavili zo stavebných dielcov, aké sa používajú pri betónovaní, a začiatkom prázdnin ju rozoberú. „Boudu sme postavili na tom istom mieste, kde kedysi stávala jej historická predchodkyňa. Vykračujeme z tradičných priestorov, hľadáme nové možnosti,“ hovorí Michal Dočekal. Práve preto tu nebudú nijaké výpravné historické inscenácie, ale naopak súčasné provokatívne hry. „Müllerov Hamlet-stroj má iba deväť stránok knižného textu. Úplne rezignuje na dialóg, strieda monológy Hamleta a Ofélie, ktorí sú dedičmi krívd, obeťami dejín a nástrojmi pomsty. Jadrom tejto hry je vzbura a vzdor, protestsong,“ charakterizovala text dramaturgička Daria Ullrichová. Text naskúšal Tomáš Svoboda a okrem Richarda Krajča v nej účinkujú David Matásek a Kateřina Winterová.
Faidra britskej dramatičky Sarah Kaneovej je moderná variácia antickej tragédie. „Hra sa zaoberá extrémne silným citom a potrebou lásky,“ hovorí jej režisér Petr Tyc. Do inscenácie obsadil Evu Salzmannovú ako Faidru, Hippolyta stvárni slovenský herec Marko Igonda. Posledným zo série moderných drám je text Wernera Schwaba, ktorý spracováva faustovský mýtus. Naštudoval ho režisér Tomáš Zeilinsky, v úlohe Fausta vystúpi David Prachař. (kul)
FOTO – ČTK