
FOTO – ČTK
Vincent Perez (1962), Švajčiar z Lausanne, syn nemeckej matky a španielskeho otca, herec, ktorý sa mení na režiséra, začal svoju kariéru ako klasický romantický mladík. Od novinárov dostal titul „pán Srdcolam“, a čitatelia novín Paris Match ho zvolili za Najsexi frankofónneho muža.
Bol veľkým hrdinom kostýmových drám, v ktorých zvádzal najžiarivejšie z francúzskych div – Emmanuelle Béart, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani – a osvedčil sa v niekoľkých nahých scénach. V deväťdesiatom štvrtom zažiaril v krvavej dumasovskej dráme v réžii Patricea Chéreaua Kráľovná Margot podľa Alexandra Dumasa, hral tu protestantského šľachtica, ktorý sa obetoval pre kráľovnú – film získal Cenu poroty na canneskom festivale a niekoľko Cézarov. Na poslednom festivale v Cannes sa objavil na úvodný večer ako nový Fanfán Tulipán spolu s Penelope Cruz. No v tejto svojej poslednej kostýmovej úlohe bol odsúdený na porovnávanie s pôvodným Fanfánom – legendou francúzskeho filmového šarmu Gérardom Philippom. A kto už môže obstáť v konfrontácii s legendou? Ušlo sa mu len chladné konštatovanie kritikov, že „pekne šermoval na streche“.
Jeho idolom bol vždy Charlie Chaplin, odmalička sníval o nakrúcaním filmov, ale aj o maľovaní a fotografovaní. Na chvíľu dokonca opustil dráhu herca a začal fotografovať, no rýchlo sa zas vrátil k filmu, vyľakaný samotárskym umeleckým životom. Ako prominentná filmová hviezda začal s nakrúcaním krátkych filmov.
Prvý celovečerný film Vincenta Pereza – režiséra – má dnes premiéru v slovenských kinách.
„Koža anjela by mohol byť dobrý názov mydla,“ napísal francúzsky recenzent v Le Monde, a naozaj: svet tohto filmu nakrúteného filmovou hviezdou má pomerne blízko k vesmíru reklám na šampóny alebo biopotraviny. Je to óda na nehu a návrat k jednoduchým veciam – deťom, kvetom, rádovým sestričkám – ako útek od sebectva, ktoré visí vo vzduchu. Tento nábožný film bez náboženstva má v sebe čosi dusivé. Film stojí jedine na výkonoch hercov a spôsobe, ako s nimi Vincet Perez narába.
ANDREA PUKOVÁ