Svet nás nepozná, chýba nám dobrá reklama

BRATISLAVA - Vláda bude rozhodovať o zriadení novej agentúry na propagáciu našej krajiny v zahraničí. S návrhom prichádza Pál Csáky: „Po trinástich rokoch si nás ešte stále pletú so Slovinskom a sme tretia najmenej známa krajina v členských štátoch Európs

Maďarsko a Chorvátsko propagujú krásy svojej krajiny aj na BBC. Slovensko má síce turistom tiež čo ponúknuť, ale dobrá propagácia zatiaľ chýba. Aj preto o nás vedia v Európe veľmi málo, hoci napríklad Národný park Slovenský raj je vďaka jeho unikátnym prírodným hodnotám aj členom medzinárodnej organizácie PAN Parky. FOTO TASR - PAVEL NEUBAUER

BRATISLAVA - Vláda bude rozhodovať o zriadení novej agentúry na propagáciu našej krajiny v zahraničí. S návrhom prichádza Pál Csáky: „Po trinástich rokoch si nás ešte stále pletú so Slovinskom a sme tretia najmenej známa krajina v členských štátoch Európskej únie.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Minister zahraničných vecí Eduard Kukan hovorí, že „niečo také skutočne potrebujeme, chcel by však, aby agentúra patrila pod jeho ministerstvo, lebo „je to racionálnejšie“.

Csákymu sa nepáči, že ministerstvo zahraničia nemíňa ani tie peniaze, ktoré má na propagáciu krajiny vyčlenené. Zo 40 miliónov, ktoré dostali, minuli len sedem, hovorí Csáky a dodáva, že to nepokladá za efektívne.

Ministerstvo zahraničných vecí tvrdí, že peniaze do konca roka stihne minúť, zorganizovalo už niekoľko podujatí, napríklad historické kolokvium o Slovensku v Paríži či slávnosť na počesť Dubčeka vo Florencii, vydalo knihu Dejiny Slovenska a Slovákov a pripravuje pohľadnice Perfektný Európan. V súťaži už vybralo agentúru B+Advertising, ktorá nás bude propagovať v Írsku, Británii a v Škandinávii, prebieha súťaž na agentúry, ktoré nás spropagujú v ďalších európskych krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Csáky vo svojom návrhu predpokladá, že nová agentúra bude patriť pod jeho úrad. S ministrom Kukanom sa však určite dohodnú. „Ak hovoríme, že treba zvýšiť naše aktivity a ja som za to kritizovaný, tak, prosím, urobme poriadok aj v tomto.“ Na propagáciu krajiny totiž dnes dostávajú peniaze dve ministerstvá - zahraničia a hospodárstva, ktoré má pod sebou Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.

Nová propagačná agentúra by mala podávať základnú informáciu o Slovensku. Práve ona by mohla reagovať na nedávnu kritiku zahraničných médií pre údajné sterilizácie Rómok a uverejniť v médiách pozitívnu inzerciu o Slovensku. „Áno, agentúra by pružne reagovala aj na šumy, ktoré sa objavia smerom ku Slovensku,“ hovorí Csáky.

Podobnú agentúru už raz zriadila vláda Vladimíra Mečiara. Agentúra mala „aktívne šíriť a presadzovať pozitívny obraz o krajine a systematicky naprávať nepravdivé informácie a signály o Slovensku v zahraničí“.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra zanikla a za nehospodárne nakladanie s peniazmi, podpisovanie nevýhodných zmlúv a porušovanie zákona o verejnom obstarávaní dostala aj 100-miliónovú pokutu.

AKO NÁS POZNAJÚ

O Slovensku málo vedia najmä Briti a Íri

Obyvatelia Európskej únie najlepšie spomedzi krajín, ktoré sa majú stať novými členmi, poznajú Poľsko, Maďarsko a Česko. Ako nových spoluobčanov identifikovalo Poliakov 73 % ľudí, Maďarov 66 %, Čechov 63 %, nasledovala Malta (54) a potom Slovensko (51).

Slovákov nepoznajú najmä obyvatelia Veľkej Británie a Írska, nasledujú Švédi, Portugalci a Španieli. Najlepšie nás poznali susedia - Rakúšania.

Európania nemuseli nových členov ani vymenúvať, názvy krajín im čítali a oni mali len povedať, či krajina patrí medzi pristupujúce krajiny. V siedmich členských krajinách to nezvládlo ani jedno percento občanov, najlepšie dopadli Francúzi, Rakúšania a Luxemburčania, s vekom úspešnosť stúpala.

SkryťVypnúť reklamu

V niektorej z nových krajín strávila dovolenku približne tretina Európanov. Najčastejšie po novej Európe cestovali Škandinávci, susedia nových členov, najmenej Španieli a Portugalci. Tí však, ako tvrdí prieskum, celkovo cestujú veľmi málo. Znalosť nových členov testovala únia v apríli tohto roka, podobný prieskum však bol už v novembri minulého roka. Vtedy mali respondenti sami, bez predčítavania, vymenovať nových členov únie, Slovensko dokázali vymenovať len štyri percentá z 15 007 opýtaných. (haj)

Viete, kde je Slovensko? Pravdaže, v Juhoslávii

„Viete, kde sa nachádza Slovensko?“ pýtali sa redaktori Slovenskej televízie ľudí v niektorých štátoch Európy. Anketa nedopadla pre nás najlepšie. Švajčiarka odpovedala: „Pravdaže, v Juhoslávii. Bola som tam niekoľkokrát pri mori.“ Dánka: „Nie, nie, žiaľ, neviem.“ Nór: „Slovensko? Hm… Naozaj neviem.“ Čosi vedel mladý Švéd: „Viem, Slovinsko je na juhu a Slovensko viac na severe.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj po dvanástich rokoch existencie Slovinska a desiatich Slovenska si nás západniari stále zamieňajú. Ako pre STV povedala Martina Siváková z veľvyslanectva v Dánsku: „Dánska colná polícia žiadala od slovinského občana vízum. Márne im vysvetľoval, že on ho, na rozdiel od slovenských občanov nepotrebuje. Dánska polícia ho do krajiny nepustila. Skončilo sa to jeho sťažnosťou a ospravedlnením Dánov. Ale aj to ospravedlnenie bolo doručené omylom na slovenské veľvyslanectvo a nie na slovinské.“ (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 593
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 322
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 136
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 346
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 889
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 876
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu