Známky alebo slová? Môžete si vybrať

Blíži sa vysvedčenie a vás už teraz máta, aké známky na ňom budú? Viete, že tomu môžete predísť? Žiaci základných škôl sa totiž môžu hodnotiť aj inak ako známkami. V škole vás o tom neinformovali? Je to možné. „Školy majú podľa metodických pokynov povinno

Vo Waldorfskej základnej škole v Bratislave deti nepoznajú žiacke knižky, učitelia ich hodnotia len ústne. Na papieri dostávajú len vysvedčenia, a to hneď dve - jedno s básničkou pre dieťa, druhé so slovným komentárom jeho schopností pre rodiča. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

sť každý rok informovať rodičov o tom, že sa žiaci môžu hodnotiť aj inak ako známkou. Nie vždy to však robia,“ konštatuje Viera Rosinová z ministerstva školstva.

Prečo vlastne?

Jedným z dôvodov je pohodlnosť učiteľov. Hoci sa pôvodne slovného hodnotenia veľmi dožadovali, dnes od neho upúšťajú. Je totiž náročné vymýšľať a písať do žiackych knižiek každý deň slovné komentáre, a to ešte tak, aby sa neopakovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa preto vracajú k starým dobrým metódam: „Vieš-nevieš? Päťka, sadni si.“ Dôvodom, prečo sa na základných školách známkuje, hoci sa nemusí, sú aj prijímačky na stredné školy – mnohé školy totiž berú žiakov s dobrým prospechom bez prijímačiek. Ako však riaditelia obodujú a zaškatuľkujú žiakov so slovným hodnotením?

Podľa Rosinovej tento systém nie je správny najmä z toho dôvodu, „že všetci vedia, že nie je jednotka ako jednotka. Navyše, aj tak si teraz deti môžu dať dve prihlášky na stredné školy.“

Závisí to od vôle rodičov

Rodičia však môžu o slovné hodnotenie žiakov požiadať, ak chcú. Podľa ministerstva školstva o to majú záujem najmä rodičia, ktorí prichádzajú zo zahraničia. Ani ostatní občania by ním však nepohrdli. „Keď môj syn dostane trojku, je mi jasné, že bol v odpovedi slabší. Neviem však, čo ho doučiť, čomu nerozumie. Asi by som na začiatok brala hodnotenie aj známkami, aj slovom,“ hovorí 33-ročná Eva, matka dvoch detí.

SkryťVypnúť reklamu

Slovné hodnotenie odporúča aj väčšina školských psychológov.

Viera Rosinová by hodnotila slovne najmä deti na prvom stupni základných škôl: „Vtedy si totiž utvárajú vzťah ku škole a školským povinnostiam, a mali by preto byť pozitívne motivované a mať pocit úspechu. Je vecou rodiča a učiteľa, aby sa o to postarali. Nejde predsa len o to, aby sa žiak mechanicky naučil odrapkať učivo, ale aj o to, aby sa rozvinul ako osobnosť. A tomu sa základy kladú najmä v škole.“

Klady a zápory

SLOVNÉ HODNOTENIE

+ Zvyšuje pocit sebadôvery dieťaťa. Slovné hodnotenie totiž nesmie obsahovať negatívne, odsudzujúce výroky, aby nepôsobilo deštruktívne, ale vždy konštruktívne. Formulácie by nemali obsahovať spojenia typu: nevedel, nenaučil sa, je slabý, ale výraz ako: žiak potrebuje podporu, potrebuje sa zlepšiť v…, treba ho viesť k zvládnutiu násobilky a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

+ Prvé výsledky experimentu ukázali, že hodnotenie slovom deťom dodáva chuť učiť sa.

– Pre učiteľov je prácnejšie.

– Stredné školy podľa neho nevedia odhadnúť prospech žiaka na základnej škole a tak ho „obodovať“ pri prijímacích pohovoroch.

HODNOTENIE ZNÁMKAMI

+ Je rýchle a stručné. Učiteľ nemusí každý deň vymýšľať slovné hodnotenia pre každého žiaka, a navyše dávať pozor na to, aby sa neopakovali.

+ Dá sa podľa neho ľahko zistiť, aký mal žiak prospech na základnej škole.

– Je subjektívne. Jeden učiteľ môže dať trojku z diktátu za dve chyby, iný ju dá za päť chýb. Slovné hodnotenie však jasne ukáže, čo dieťaťu ide a v čom by sa malo ešte zlepšiť.

– Pomáha učiteľom deti vhodným spôsobom „zastrašovať“, aby sa učili. (Školy, ktoré používajú slovné hodnotenie však zistili, že deti sa učia aj vtedy, keď nie sú známkované – dokonca s väčšou chuťou).

SkryťVypnúť reklamu

(sr)

Aké majú učitelia skúsenosti so slovným hodnotením?

Opýtali sme sa tých, ktorí ho používajú.

ZŠ Bojničky, Mgr. VALÉRIA PETÍKOVÁ, zástupkyňa riaditeľky: „So slovným hodnotením máme len dobré skúsenosti, i keď učitelia občas frflú, že musia veľa písať. Najviac pomáha žiakom, ktorí sú priemerní alebo nesmelí. Neboja sa prezentovať, čo vedia, lebo vedia, že nedostanú zlú známku – ak sa pomýlia, pani učiteľka im napíše do hodnotenia, že tam bola malá chybička, a časom sa určite napraví. Deti sa neboja chodiť do školy, nemáme žiadne neospravedlnené hodiny. Snáď len rodičia vynikajúcich žiakov by brali, keby ich deti mali na vysvedčení samé jednotky (smiech). Nedávno však všetci rodičia svorne odsúhlasili, že sa bude slovne hodnotiť aj piaty ročník.“

SkryťVypnúť reklamu

ZŠ v Polomke, BRONISLAVA URBAŠÍKOVÁ, učiteľka: „Som presvedčená o veľkom význame hodnotenia bez známok. Žiaci, ktorí boli u nás na 1. stupni hodnotení slovne, sú šťastní, spokojní, usilovní, nesmierne tvoriví. Nepoznajú strach zo známky, stres z päťky. Ich detstvo sa predĺžilo o niekoľko rokov. Keď som ich dostala ako piatakov, bola som upozornená, aby som ich začala známkovať postupne, nech si zvyknú. Spočiatku som teda samostatnú prácu detí hodnotila slovne – napísala som každému žiakovi, čo mu ide, čo by si mal docvičiť. Žiaci sa snažili odstraňovať svoje nedostatky, pýtali sa, čo robia zle. Vo chvíli, keď sme prešli na známky, žiakov prestalo zaujímať, čo sa majú doučiť, ale ako dostať dobrú známku – mám odpisovať?, urobiť si ťahák? Mrzelo ma a stále ma mrzí, že sa stratil ich záujem o môj predmet a zaujala ich honba za známkami.“

SkryťVypnúť reklamu

Waldorfská ZŠ, MARIÁN CZÉRE, učiteľ: „V komunikácii smerom k rodičom a žiakom sa viac než na škálovanie a zaraďovanie do stupníc zameriavame na objektívny popis produktu či výkonu dieťaťa, s prípadným vyzdvihnutím pozitív. Považujeme za dôležité, aby bol žiak po rokoch schopný pozrieť sa na svoju prácu vlastnými očami, s určitou vnútornou tvorivosťou, ako cez úsudky, ktoré o jeho práci majú iní ľudia. Vysvedčenia na konci roka majú umelecký charakter, sú osobnou prípoveďou učiteľa k žiakovi. Rodičia dostávajú celkový pohľad na vývin dieťaťa v ďalšom vysvedčení, a to v písomnej podobe.“ (sr)

Ako postupovať, aby boli deti hodnotené slovne

Spravidla existujú dve cesty, ako sa dopracovať k slovnému hodnoteniu žiakov zo všetkých predmetov v 2. až 4. ročníku základnej školy.

SkryťVypnúť reklamu

Po prvé – tento návrh môže predložiť riaditeľka školy, a ak sa jej podarí získať súhlas väčšiny rodičov a návrh úspešne prerokovať v rade školy, žiaci môžu byť slovne hodnotení od nového školského roka.

O slovné hodnotenie však môžu požiadať aj rodičia na základe písomného návrhu (podpísaná však musí byť väčšina rodičov). Proces je rovnaký – so slovným hodnotením musí súhlasiť riaditeľka školy a rada školy. Písomný návrh by mal byť podaný najneskôr do konca mája a prerokovaný radou školy do 15. júna.

O slovné hodnotenie žiaka môžu rodičia požiadať aj individuálne, ak napríklad ich dieťa potrebuje individuálny prístup (dieťa s postihnutím, ktoré sa integruje do bežnej triedy, dieťa so špecifickou poruchou učenia či správania, dieťa s narušenou komunikáciou, ľahkou mozgovou dysfunkciou, atď.). Opäť však závisí najmä od riaditeľky školy, či vám vyhovie. Ak nie, nič vám nebráni zmeniť školu za inú, ústretovejšiu. (sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie otázky a odpovede

Čo znamená slovné hodnotenie?

Žiaci sa počas celého roka nehodnotia známkami, ale slovným komentárom. Ten by mal používať len výrazy, ktoré ich povzbudia do ďalšej práce a nekritizujú ich. V metodických pokynoch ministerstva školstva sa doslovne píše: „Učiteľ podľa vlastného pedagogického taktu a uváženia zdôrazní úspechy a potrebu zlepšenia u žiaka.“

Na polrok učiteľ žiaka a jeho zákonných zástupcov informuje o žiakovom prospechu z predmetov, na konci roka žiak dostane vysvedčenie so súhrnným hodnotením – samozrejme, vyjadrenom v slovnom komentári.

Môžu sa žiaci hodnotiť slovne na všetkých predmetoch?

Na požiadanie rodičov sa žiaci môžu hodnotiť slovne zo všetkých predmetov na 1. stupni ZŠ, na 2. stupni ZŠ sa zatiaľ môžu hodnotiť slovne len výchovné predmety.

SkryťVypnúť reklamu

(Deti so špecifickými vývinovými poruchami učenia sa môžu podľa Pedagogicko-organizačných pokynov na nový školský rok 2003/2004 hodnotiť slovne aj v 5. až – 9. ročníku ZŠ). Na ministerstve sa pripravujú na schválenie aj alternatívne metodické pokyny na slovné hodnotenie všetkých žiakov na 2. stupni základnej školy. Na stredných školách sa zatiaľ nemôže slovne hodnotiť.

Na našej škole sme uvažovali, že budeme hodnotiť slovne, v triednom výkaze sú však také malé okienka, že sa tam môže napísať len známka, a nie slovné hodnotenie. Existuje na slovné hodnotenie iný výkaz?

Triedne výkazy aj vysvedčenia na slovné hodnotenia ešte chýbajú, pretože ministerstvo školstva ich ešte neschválilo – pracuje sa však na tom. Školy, ktoré používajú slovné hodnotenie, na to zatiaľ používajú spravidla vlastné vysvedčenia. (sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 844
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 203
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 677
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 398
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 736
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 568
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu