Napster je uzemnený, sťahovanie digitálnej hudby legitimizované a študenti a pridružené kruhy sa vrhli do skúmania možností čierneho internetovského trhu. To je zlá správa pre päticu najsilnejších hudobných vydavateľstiev, ktoré nedávno spustili platené služby MusicNetu a Pressplayu, aby tak bojovali proti internetovému pirátstvu. Tieto služby sú však unaveným štartom.
„Hudobný priemysel je zraniteľný. Spustiť si nelegálnu stránku nie je problémom,“ hovorí Jon Fowler, marketingový riaditeľ NetPD, londýnskej firmy preslávenej identifikáciou tisícky užívateľov Napsteru, ktorí si stiahli pesničky kapely Metallica v rozpore so zákonom o kopírovaní. „Spustenie MusicNetu a Pressplayu pirátstvo neobmedzí,“ tvrdí Fowler. Jeho domnienku potvrdzuje stránka download.com: milovníci hudby si tu sťahujú pokútny softvér, ktorý umožňuje vymieňať si hudobné súbory. Návštevy sa rátajú v miliónoch za týždeň, na rozdiel od oficiálneho RealOne media playeru, ktorý navštívi menej než desaťtisíc užívateľov.
Digitálnu službu MusicNet spustili vydavateľstvá Warner Music, BMG a EMI 4. decembra, Pressplay je zasa dielom Sony a Vivendi Universal. „Nie je po nich dopyt, dnes je takých služieb veľa a Napster bol len jeden,“ hovorí Fowler.
Hlasy kritiky
Recenzenti kritizujú Pressplay a MusicNet pre malý výber hudby, informácií a ich nedostupnosť pre užívateľov mimo Ameriky. Fanúšikovia na internete sa sťažujú: ak chceš navštíviť hudobnú knižnicu MusicNetu, musíš zaplatiť 9,95 dolára na mesiac a servis nedovoľuje napáliť si pesničku na CD či prehrať ju v prenosnom MP3 prehrávači. V konkurenčnom Pressplayi sa to do istej miery dá. „Myslíte si, že konzument hudby je hlupák?“ znie odkaz na webe.
Existuje aj stránka - paródia na servis www.press-play.net, ktorá podrýva rozhodnutie Pressplayu obmedziť počet piesní, ktoré si môžete napáliť alebo prehrať v MP3, absurdnou podmienkou: „Tieto služby môžete využiť len vtedy, ak váš počítač váži viac ako 82 kilogramov a je pripútaný káblom, teda neprenosný.“ Hovorkyňa Pressplayu sa ohradzuje, že ich výrobok je nováčikom na trhu a v budúcnosti bude flexibilnejší.
Spokojné značky
Vedenie MusicNetu a Pressplayu veria, že mnoho fanúšikov hudby odrádza od využívania ilegálnych služieb možnosť chytiť spolu s pesničkou aj nejaký vírus. Ale kto raz prelomil systém „jedz zadarmo koľko vládzeš“, spopularizovaný Napsterom, ten sa ťažko môže tešiť zo svojich stránok, urobených v štýle next generation, hovoria experti.
„Nemyslím si, že niekto vôbec smie predávať hudbu cez internet, kým platené služby nebudú lepšie a neplatené služby nezmiznú,“ hovorí Bruce Ward z NetPD. Táto firma vyhľadáva internetových pirátov, ktorí poškodzujú záujmy ich klientov. Jednými z najväčších zákazníkov NetPD sú Recording Industry Association of America (Americký nahrávací priemysel), Sony Music či umelci George Michael a Paul Simon, ale aj hollywoodske štúdiá a tvorcovia počítačových hier.
Minulý mesiac podľa NetPD počas šiestich minút zmenilo majiteľa 2,5 milióna chránených súborov. Spomedzi tých hudobných najviac išla rhythm and bluesová speváčka Alicia Keys.
Autor: BERNHARD WARNER