BRATISLAVA. O svojom vyradení zo súťaže sa v piatok dozvedelo rakúsko-slovenské združenie Kapsch a včera aj taliansko-rakúske spojenie Slovakpass. Minulý týždeň dostala od Národnej diaľničnej spoločnosti rozhodnutie o vyradení švajčiarsko-slovenská skupina Tossy. Štátna spoločnosť ho vylúčila pre neobvykle nízku cenu.
Ešte lacnejšie než Tossy chcel systém postaviť a prevádzkovať Slovakpass. Do súťaže prišiel s 19-miliardovou ponukou. To je o šesť a pol miliardy korún menej ako ponuka údajného víťaza – francúzsko-slovenskej skupiny SanToll.
Tá ešte včera nemala od Národnej diaľničnej spoločnosti žiadne výsledky.
Najdôležitejšia má byť cena
„Hlavným kritériom v súťaži bola cena. Bolo by viac než čudné, keby v tendri zvíťazila najdrahšia ponuka,“ reagoval na vyradenie združenia Slovakpass jeho zástupca Peter Newole. Cena mala vo výberových kritériách váhu až šesťdesiat percent.
SanToll so svojou 25,5-miliardovou ponukou prekročil aj kalkulácie štátu. Na mýto totiž rátal so sumou 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty, čiže 23,8 miliardy korún aj s daňou.
Do tejto sumy sa zmestili všetky tri vyradené konzorciá. Dôvody, pre ktoré boli vylúčené, zatiaľ okrem Tossy neuviedli.
Čo sa hodnotilo
Podľa súťažných podkladov, ktoré máme k dispozícii, malo celkovo v súťaži najlepšie uspieť konzorcium Slovakpass. Druhým by bolo Tossy, ktoré by najlepšie uspelo pri hodnotení druhého kritéria. Tým je efektívnosť výberu mýta, teda schopnosť systému zachytiť čo najviac áut. Jeho váha je 30 percent.
Nakoniec sa malo hodnotiť takzvané kritérium mýtnej transakcie. To vyjadruje, koľko by stálo rozšírenie systému aj na ďalšie než doteraz plánované cestné úseky. V tejto časti dal najlepšiu ponuku Slovakpass a SanToll. V tomto prípade bola váha desaťpercentná.
Všetci doteraz neúspešní uchádzači sa pravdepodobne odvolajú. Konečný víťaz súťaže teda bude známy, až keď sa rozhodne o všetkých odvolaniach, na ktoré majú konzorciá nárok. Najprv sa môžu sťažovať Národnej diaľničnej spoločnosti. Ak tu neuspejú, na rade je Úrad pre verejné obstarávanie.
Ako sa o jednotlivých ponukách rozhodovalo, bude zrejme jasné až po skončení celého výberového procesu. Národná diaľničná spoločnosť o tendri nechce hovoriť až do jeho skončenia. Rovnaký postoj zaujalo ministerstvo dopravy. Ministerstvo chce mýtny systém spustiť začiatkom budúceho roka pre vozidlá nad tri a pol tony. Celkovo má byť spoplatnených asi 2400 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a niektorých ciest prvej triedy. Po roku 2012 sa má mýto platiť aj za osobné autá.