Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Michaela O`Learyho je kapacita bratislavského letiska dostačujúca.
Aké podmienky ponúka momentálne bratislavské letisko na váš rozvoj a čo očakávate od nového vedenia?
„Sú to rovnaké podmienky, aké sa vyžadujú na iných letiskách. Bratislavské letisko musí mať efektívne zariadenia a vybavenie, ktoré nám umožní za 25 minút otočiť lietadlo. Najmä toto spolu s nízkymi nákladmi vyžadujeme od letiska.“
Budete tlačiť na nové vedenie letiska, aby zvyšovalo jeho kapacitu v najbližších rokoch?
„V súčasnosti nie je pre nás dôležité vyvíjať tlak na zvýšenie kapacity. Veľkosť letiska je podľa nášho názoru dostatočná. Vedenie vie o našich podmienkach a aj o tom, aké sú podmienky pre náš rozvoj. V prvom rade je to zlepšenie toho, čo už existuje. To znamená napríklad zbaviť sa autobusov medzi lietadlom, ktoré pristálo, a halou. Terminály potrebujeme čo najbližšie, aby ľudia mohli okamžite prechádzať. “
Pýtame sa preto, lebo letisková kapacita je dva milióny pasažierov. Na tlačovej konferencii ste uviedli, že chcete zo Slovenska prepravovať ročne 2,5 milióna. A vy tu nie ste jediní.
„Letisko nakoniec zistí, že tá kapacita je oveľa vyššia, ako uvádzajú – pokojne aj tri milióny pasažierov ročne.“
S Európskou komisiou sa vaša firma súdi pre finančnú podporu francúzskej vlády pre spoločnosť Air France. Prečo ste sa rozhodli pustiť do súdneho sporu a aký to bude mať vplyv na leteckú dopravu v Európe?
„Snažíme sa len o to, aby sa na všetkých vzťahovali rovnaké podmienky. Musíme ísť cez súdy, lebo to je jediná možnosť, ako rokovať s Európskou komisiou. Air France nie je jediný prípad. Začali sme súdne konanie proti Lufthanse. Nemecká vláda isto poskytla štátnu podporu druhému terminálu v Mníchove, ktorý je stratový, a preto mu bola poskytnutá neoprávnená štátna pomoc. Mienime to isté podniknúť aj s talianskou Alitaliou. Je to pre nás jednoducho jediná možnosť, ako môžeme rokovať so skorumpovanými európskymi úradníkmi.“
Vo Francúzsku žiadate, aby sa na vašich francúzskych zamestnancov vzťahovali írske pracovné zákony. Považujete to za fér, aby sa na domácich pracovníkov vzťahovali zákony inej krajiny, vo vašom prípade benevolentnejšie írske zákony?
„S týmto má problém francúzska vláda. Zmluvy zamestnancov sú uzatvorené na írske podmienky, sú uzatvorené s írskym zamestnávateľom. Pretože lietadlo, na ktorom pracujú, sa považuje za írske teritórium. A je to tak všade. Vzťahujú sa na ne írske zákony a francúzska vláda to chce iba zmeniť.“
Európska komisia vám neumožnila prevziať vášho domáceho konkurenta Aer Lingus. Máte oň stále záujem a chcete akvizíciou ďalších firiem dosiahnuť veľkosť ako Lufthansa či Air France, prípadne sa stať najväčším leteckým prepravcom na svete?
„Je nonsens, aké rozhodnutie vydala Európska komisia. V našom prípade malo ísť o fúziu dvoch spoločností, ktoré by spolu nezabrali ani päť percent európskeho trhu. Je to prvýkrát v histórii, keď zakázali spojenie dvoch firiem s takým malým trhovým podielom. Chceli byť pekní voči írskej vláde. Ak je možné, aby veľké spoločnosti nakupovali veľké spoločnosti, napríklad, keď sa spojili holandský KLM a francúzsky Air France, prečo Ryanair nemohol kúpiť Aer Lingus?“
Vnímate to ako ich strach z vašej agresívnej expanzívnej politiky?
„Európska komisia robí svoje rozhodnutie tak, aby sa zapáčila jednotlivým vládam a aby vyhovela ich záujmom. Írska vláda nechcela predať Aer Lingus. V budúcnosti bude pôsobiť iba ako podporná spoločnosť, írska vláda nemá preň žiadnu koncepciu rozvoja.“
Aké podmienky by vám vyhovovali na európskom trhu? Úplná liberalizácia?
„Áno. Myslím si, že politika, ktorú presadzujú európski politici, je zameraná na zvyšovanie cien a má umožniť iba tým najväčším prepravcom skupovať iných prepravcov. Tým sa budú zvyšovať ceny za palivové poplatky a ceny za letenky. Jediná budúcnosť sú nízkonákladové spoločnosti, z ktorých majú jednoducho strach. Sme konkurenciou pre tie veľké.“
Ryanair sľubuje viac letov
Na zvýšenie počtu letov chce firma podporu od slovenskej vlády.
Najväčšia nízkotarifná spoločnosť v Európe včera oznámila, že uvažuje o Bratislave ako o základni pre svoje lietadlá. Tých má v Európe zatiaľ 23, budúci rok v lete otvorí dve nové.
„Začali sme rokovania s vedením bratislavského letiska, ale žiadne zmluvy neboli zatiaľ uzatvorené,“ povedal generálny riaditeľ Ryanairu Michael O`Leary. Rozhodnutie o tom, kde bude prvá základňa, padne v novembri. Miesto pre druhú bude známe do Vianoc.
Podmienky, o ktoré prepravca so štátnym letiskom bojuje, nie sú verejne známe. V minulosti bol Ryanair kritizovaný za tvrdosť, s akou pri podobných rokovaniach tlačil na vedenie letísk. V Bratislave si napríklad vydobyl nižšie ceny za využívanie služieb ako konkurenti a tiež to, že ich lietadlo má byť po pristátí odbavené ako prvé.
O`Leary včera potvrdil, že rokujú s vedením bratislavského letiska o rozširovaní počtu liniek z Bratislavy. „Malo by ísť o 20 liniek namiesto terajších deväť,“ povedal. Všetko však bude závisieť od toho, aké podmienky im letisko ponúkne. Na otázku, či budú novými linkami kopírovať najväčšieho konkurenta SkyEurope, O`Leary odpovedal, že to nie je ich politika. „V súčasnosti nie je pre nás SkyEurope žiadnou konkurenciou,“ tvrdí.
(th)