
FOTO - TASR
ku predalo vyše 65-tisíc áut, z čoho 152 patrilo do luxusnej triedy E. Bolo to o tridsaťosem viac ako v predchádzajúcom roku. Najviac limuzín pritom predala automobilka Mercedes-Benz. Na cestách pribudlo šesťdesiattri luxusných áut od tohto nemeckého výrobcu.
Oficiálne zastúpenie majú na Slovensku značky Mercedes, Audi, Porsche a BMW. Niektorí z týchto výrobcov však predávajú aj luxusné terénne vozidlá, ktoré pôvodne využívali hlavne armády. Za minulý mesiac Mercedes predal dve autá tejto triedy. Luxusný Mercedes, či už terénny alebo cestný stojí od 2,5 do 5,5 milióna korún.
Na druhej priečke v počte predaných kusov je automobilka Audi, ktorá v januári predala celkovo tridsaťsedem áut. „Vrcholom v luxusnom segmente je Audi A8, ktoré sme na slovenský trh uviedli v októbri. Do konca minulého roka sa nám podarilo predať sedem týchto áut,“ hovorí Slávka Petrášová z oddelenia cenotvorby automobilky. Toto auto predáva na Slovensku sedem firiem a stojí od 2,9 do 3,2 milióna korún. Najnižšia cena Audi iného typu sa však pohybuje od 660-tisíc korún.
Tretím najúspešnejším na trhu s predajom štyridsaťsedem osobných áut za december sa stala značka BMW, ktorá ukončila január s odbytom dvadsiatich dvoch vozidiel. Aj u tejto automobilky je veľmi obľúbená kategória terénnych áut typu G, konkrétne ide o „X-päťky“, ktoré si v januári odviezli domov štyria majitelia. Na trhu sa dobre umiestnil i „sedmičkový variant“, za ktorý v rovnakom mesiaci zaplatili dvaja záujemcovia. Bavoráky dostať na štyroch predajných miestach a stoja dva až päť miliónov.
Športové limuzíny si na Slovensku zatiaľ popularitu nezískali. Najznámejší predstaviteľ tejto kategórie - nemecká automobilka Porsche - nepredala za posledné dva mesiace žiadne auto. V priebehu minulého roka kupovali Slováci v priemere jedno auto mesačne. Cena tejto športovej limuzíny sa pohybuje od 2,5 do 6 miliónov korún.
Okrem uvedených značiek brázdia na našich cestách aj mnohomiliónové autá, ako sú Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Masserati, Aston Marvin, Rolls Royce či Bentley. „Ich výskyt je však zriedkavý, pretože sa na Slovensko oficiálne nedovážajú. Ak sa tu nejaké z nich objaví, tak ide o už používaný model zo zahraničia, pretože sú nové typy zväčša cenovo nedostupné,“ vysvetľuje Radovan Hanzel zo Združenia automobilového priemyslu. Tí najbohatší Slováci si dajú nové autá týchto značiek doviesť priamo od výrobcu zo zahraničia.
Na čom jazdia prominenti
Pavol Rusko, podpredseda parlamentu Audi A8
Vladimír Mečiar, expremiér Audi A8
Marek Dospiva, majiteľ Penta Group Ferrari Maranelo 575
Imrich Béreš, Európsky parlament Mercedes
Béla Bugár, podpredseda parlamentu BMW 316
Monika Beňová, poslankyňa BMW Z3
Víťazoslav Moric, majiteľ ŽOS Vrútky Mercedes
Ernest Valko, právnik Mercedes
(rom)