
Lietadlo krúžilo v tesnej blízkosti frankfurtských mrakodrapov. FOTO - ČTK/AP
Frankfurt nad Mohanom na niekoľko hodín žil v strachu: zrejme pomätený muž uniesol jednomotorové lietadlo a hrozil, že s ním vrazí do mrakodrapu Európskej centrálnej banky. Obyvatelia centra mesta mali nepríjemný pocit, že sa opakuje minuloročný 11. september, keď teroristi uniesli lietadlá a napálili ich do dvojičiek a Pentagonu.
V priamom rozhovore pre televíziu n-tv pomätenec povedal, že tak chce pripomenúť pamiatku astronautky Judith Resnikovej, ktorá spolu s ďalšími šiestimi členmi posádky zahynula pri havárii amerického raketoplánu Challenger v roku 1986. „Nikoho nechcem zabiť, ale nakoniec spácham samovraždu“, povedal únosca.
Tridsaťjedenročný študent s licenciou pilota sa športového lietadla zmocnil v neďalekom mestečku Babenhausen. Počas letu nadviazal kontakt s políciou i letovými dispečermi. Vyše dvoch hodín krúžil nad mestom veľmi nízko.
Dve stíhačky bundeswehru boli pripravené zostreliť unesené lietadlo typu Super Demona. Polícia pre každý prípad evakuovala viaceré výškové budovy, hlavnú stanicu a uzavrela centrum mesta. Na frankfurtskom letisku museli zrušiť alebo odložiť vyše sto plánovaných letov. Po dohováraní s psychológmi únosca nakoniec pristál a nechal sa bez odporu zatknúť.
Šéf frankfurtského letiska Wilhelm Bender medzitým žiadal prísnejšie bezpečnostné predpisy, aby sa podobné prípady už neopakovali. Včera to ministerstvo dopravy sľúbilo. No podľa expertov to nie je také jednoduché: „Absolútna bezpečnosť neexistuje,“ vyhlásil hovorca úradu pre letovú bezpečnosť Axel Raab.
V Nemecku je asi 400 malých letísk, okrem toho športové lietadlá môžu štartovať aj z obyčajných
lúk. „Náklady na úplnú bezpečnostnú kontrolu by boli ekonomicky neúnosné,“ pripustil aj Georg Fongern, hovorca zväzu nemeckých pilotov Cockpit. Incident vo Frankfurte Fongern označil za „zvyšené riziko“, s ktorým mobilná spoločnosť musí žiť.
Hovorkyňa letových dispečerov Ute Otterbeinová však informovala, že unesené lietadlo s hmotnosťou 500 kilogramov a maximálne 70 litrami paliva by na budove mrakodrapu spôsobilo iba nepatrné škody.
„Keď klzák narazí do domu, odletí len niekoľko pár triesok. Tie sa dajú za pár hodín zasa dokopy,“ povedal vedúci výcviku malého letiska v Babenhausene. Prenasledovať klzák dvoma stíhačkami bolo podľa neho prehnané.
Nemecké médiá varujú pred hystériou, ktorá je vraj v tomto prípade nemiestna. V každom prípade však jeden pomätenec pripomenul, ako málo treba na to, aby sa celé mesto dostalo do ohrozenia.