Zamestnanci televízie Markíza robili pred minulými voľbami kampaň Ruskovej strane ANO. Po Slovensku jazdil predvolebný autobus so známymi tvárami Markízy, podporu mu získavali aj karaoke šou. FOTO - ARCHÍV
BRATISLAVA - Televízia Markíza si po zmene majiteľov stále viac rozväzuje ruky s Pavlom Ruskom a jeho aktivitami. Ruskovej Nadácii Markíza a minerálnej vode Markíza zakázalo vedenie televízie používať slovo Markíza v názve.
"Od januára nemajú žiadne oprávnenie ďalej ten názov používať. Nadácia a minerálna voda nemajú už nič spoločné s televíziou," potvrdila denníku SME advokátska kancelária zastupujúca televíziu.
Musela sa odsťahovať
Nadácia sa musela odsťahovať aj z priestorov televízie a zmenila názov na Nadáciu priatelia, zmeniť musela aj logo.
Nadácia Markíza vznikla pri televízii v roku 1999 a o jej charitatívnych aktivitách televízia vždy pravidelne prinášala informácie. Nadáciu založil Rusko, ktorý je stále predsedom jej správnej rady.
Na začiatku stáli pri Ruskovi v nadácii Eva Černá či Andrea Vadkerti, dnes sú v nadácii aj Jozef Pročko, Jana Hospodárová, Kvetka Horváthová, Patrik Herman, Aneta Parišková a Ján Tribula.
Spolupráca medzi televíziou Markíza a nadáciou sa úplne prerušila. Potvrdila to vedúca PR oddelenia Markízy Ivana Semjanová, podľa ktorej dnes televízia spolupracuje s inými organizáciami, napríklad s Nadáciou pre deti Slovenska, Ligou proti rakovine, Ligou za duševné zdravie. "Vytvárame právny základ aj pre spoluprácu s UNICEF-om," dodala.
Kto ho podporí v kampani?
Rusko a Parišková, ktorá kandiduje za ANO, v nadácii zostávajú, Herman a Tribula sú na odchode.
Parišková neuvažuje pozastaviť svoje členstvo v nadácii napriek tomu, že ide do politickej kampane. Jana Stančeková z nadácie nevidí problém ani v tom, že nadácii šéfuje predseda ANO.
"Nikdy sme sa na politických aktivitách nezúčastňovali," povedala Stančeková.
Rastislav Kužel z občianskeho združenie MEMO 98 hovorí, že v demokratickom svete politici pozastavia svoje členstvo v nadáciách, aby predišli "určitému konfliktu záujmov".
V minulej kampani pred štyrmi rokmi viacero tvárí z nadácie podporovalo ANO, napríklad Pročko, Hospodárová a Horváthová. Podľa Magdy Krasulovej z ANO budú v súčasnej kampani "aj niektorí tí istí a aj niektorí iní ľudia".
Účinkovanie moderátorov Markízy v minulosti na aktivitách ANO nový generálny riaditeľ televízie Václav Mika nekomentuje.
Ak by sa niekto z redaktorov a moderátorov Markízy chcel podľa Semjanovej zúčastniť na predvolebnej kampani, musí to konzultovať s jej oddelením PR, ale "zatiaľ o takom prípade neviem".
Koniec minerálnej vody
Minerálna voda Markíza zanikla, lebo spoločnosť Impex distribution, ktorá ju distribuovala, nemá od 1. januára právo názov Markíza používať. Firma Impex bola blízka Ruskovi, figuroval v nej František Vizváry, ktorý Ruska zastupoval v Markíze po jeho odchode z televízie, bola tam Ruskova švagriná, speváčka Magdaléna Vyletelová.
Používanie značky Markíza bol silný marketingový ťah a v niektorých prípadoch bude fungovať ďalej. Zostáva názov týždenník Markíza aj internetový portál www.markiza.sk. Tie spolu s rádiom Okey kontroluje Ján Kováčik, slovenský spoluvlastník televízie Markíza.
Na otázku, či bude mať televízia s týmito médiami naďalej nadštandardné vzťahy, Semjanová povedala, že vždy "fungovali na základe zmlúv" a takto to bude aj v budúcnosti. "Týždenníky či rádiá patria medzi tradičných spolupracovníkov televízie," dodala.
Sieť médií okolo televízie Markíza tvorili: týždenník a portál Markíza, rádio Okey, ale aj už skrachovaný denník Národná Obroda či 24 hodín. S televíziou ich okrem spoločných vlastníkov spájala propagácia relácií a ľudí z televízie, vzájomná inzercia a reklama. Príbuznosť bola aj v nekritickom postoji voči Pavlovi Ruskovi a ANO.