Posádka ruskej miniponorky sa zotavuje v nemocnici. Nebyť manželky jedného z nich, asi by zomreli pod vodou. FOTO - REUTERS |
Isté zatiaľ je, že informácia sa na verejnosť dostala úplne neoficiálnou cestou. V piatok ráno, deň po incidente, zavolala do rozhlasovej stanice Radio-3 v Petropavlovsku-Kamčatskom neznáma žena a predstavila sa ako "manželka námorníka". Možno vďaka nej je celá posádka dnes nažive. Velenie flotily sa totiž zrejme pokúšalo haváriu opäť zatajiť. Rovnako ako pred 5 rokmi pri katastrofe ponorky Kursk, v ktorej zomrelo 118 mužov.
V prípade miniponorky AS-28 Priz mohli byť opäť dôvodom otáľania tajné vojenské informácie. Pod tlakom verejnej mienky sa, našťastie, tentoraz vedenie krajiny odhodlalo k spolupráci so zahraničnými záchranármi.
V budúcnosti sa však ruské ministerstvo obrany rozhodlo obísť sa bez cudzej pomoci a chce od Britov kúpiť dva podmorské roboty SCORPIO. Práve ten zohral rozhodujúcu úlohu pri oslobodení miniponorky zo spleti lán, sietí a káblov podmorských antén, do ktorých sa zamotala.
Britská obsluha SCORPIO sa včera sťažovala, že sa so zachránenými námorníkmi nemohli ani pozdraviť. Je možné, že ruská strana nechce, aby vyšli najavo všetky informácie.
Ruský denník Komsomoľskaja pravda tvrdí, že miniponorka v zálive Berjozovaja nemala žiadne cvičenie, ako sa dosiaľ písalo. Podľa svedectva nemenovaného dôstojníka Tichooceánskej flotily bolo hlavnou úlohou posádky vytiahnuť na hladinu systém BGAS, ktorý tu umiestnili v polovici 80. rokov a vďaka ktorému mohla ruská námorná rozviedka sledovať pohyb predovšetkým amerických ponoriek v Tichom oceáne.
Jedna z dvoch antén s nízkokmitočtovými prijímačmi sa v roku 2000 pri búrke odtrhla, a tak prvýkrát vyšlo najavo, že Rusi majú podobné pozorovacie a odpočúvacie zariadenie ako USA, ktoré sa nazýva SOSUS. Anténa s rozmermi 100 krát 7,5 metra vtedy doplávala až k japonským brehom, kde ju najskôr považovali za ruskú ponorku. Neskôr ju Rusom vrátili.
Druhá anténa zostala na mieste, ale v posledných rokoch sa pokazila, takže teraz ju možno chceli opraviť.
Vojenská prokuratúra už začala trestné stíhanie a je možné, že niekto z vysokých predstaviteľov flotily bude obvinený najmenej z nedbanlivosti. Ešte predtým však musia urobiť 12 expertíz, ktoré ukážu, čo bolo skutočnou príčinou nehody. Podľa niektorých informácií už predtým došlo na miniponorke k niekoľkým incidentom vrátane požiaru, a mala byť podrobená generálnej oprave.
Autor: agentúra Epicentrum pre SME