V prípade, že jeho návrh bude schválený, v Bratislave by mala vyrásť nová dominanta už do roku 2010.
Španielska investičná a stavebná spoločnosť Parisment SA považuje tok Dunaja v centre Bratislavy za zanedbaný a komerčne nevyužitý. Podľa zástupcu spoločnosti Fernandéza Sanchéza majú takmer všetky európske metropoly, ktorými preteká veľká rieka, vybudované ostrovčeky, či poloostrovy s romantickými zákutiami. Stačí si všimnúť napríklad sústavu ostrovov na pražskej Vltave, vo Viedni alebo v Budapešti. Bratislavská časť Dunaja však zíva prázdnotou a podľa Sanchéza most SNP s kaviarňou Bystrica už nemožno považovať za turistickú atrakciu tak ako v minulosti.
Ako ostrov vznikne?
Spoločnosť Parisment navrhuje Dunaj rozšíriť od miesta bývalého lunaparku až po Slovnaft na petržalskej strane toku až o 100 metrov vyhĺbením umelého koryta. Kvôli osobnému prístavu, ktorý si nárokuje celú šírku Dunaja na otáčanie lodí by mal umelý ostrov začínať až za Starým mostom a pokračovať až na úroveň Slovnaftu. Na časti ostrova, ktorá bude bližšie k centru by mal vyrásť obrovský lunapark s mnohými atrakciami. Zo spodnej časti ostrova plánuje spoločnosť Parisment SA vybudovať spoločensko-administratívne centrum s dvomi mrakodrapmi, ktorých základy budú tvoriť piliere vsadené hlboko do koryta Dunaja. Popod tieto budovy by mali plávať lode tak ako doteraz a vytvoria tak futuristickú vstupnú bránu do mesta z riečnej cesty od Budapešti.
Ostrov bude spájať s pevninou napojenie na novovybudovaný most Košická a diaľničnú prípojku z Prístavného mosta, no predovšetkým hustá sieť malých štýlových taxi lodí, tzv. džuniek z oboch strán koryta.
Najmodernejšie technológie sveta v Bratislave
Podložie ostrova budú tvoriť hlboko zasadené oceľové piliere, obložené špeciálnym plastom. Plast je možné vyrobiť z recyklovateľných zdrojov, napríklad plastových PET fľaší a bandasiek. Na povrchu sa do plastových buniek navozí zemina a vytvoria sa asfaltové plochy a cestičky. Budovy a atrakcie budú ukotvené v oceľovej sieti.
Pri zvýšenej hladine Dunaja bude celý ostrov stúpať spoločne s vodou po oceľových pilieroch, technológia umožňuje zdvih až o 10 metrov, takže lunaparku i administratívnym budovám na povrchu ostrova nehrozí zaplavenie.
Doprava na Dunaji bude obojsmerná
Vybudovaním ostrova sa zobojsmerní lodná prevádzka na rieke a podľa Sanchéza sa tak zvýši bezpečnosť a vylúči sa pravdepodobnosť havárií.
Bratislavský magistrát by mal o tejto strategickej investícii rokovať už v utorok a v prípade, že vydá súhlasné stanovisko, spoločnosť Parisment SA by mohla ešte do konca roka získať stavebné povolenie.
Autor: Aprília Žartová