Na Slovensku potichu vzniká malá automobilka

"V októbri rozbehneme sériovú výrobu," hovorí spolumajiteľ firmy K-1 Engeneering Dick Kvetňanský. Slovenské autá s motormi od amerického Fordu nebudú určené na každodennú ...

Od októbra chceme spustiť sériovú výrobu s kapacitou 15-20 áut mesačne, avizuje Kvetňanský, spolumajiteľ vznikajúcej automobilky. Foto SME - Pavol Majer

"V októbri rozbehneme sériovú výrobu," hovorí spolumajiteľ firmy K-1 Engeneering Dick Kvetňanský. Slovenské autá s motormi od amerického Fordu nebudú určené na každodennú jazdu, pôjde o dvojmiestne športové vozidlá vhodné pre tých bohatších. Tomu zodpovedá aj plánovaná výrobná kapacita - pätnásť až dvadsať áut mesačne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V okrajovej priemyselnej časti Bratislavy v nenápadných priestoroch dnes spoločnosť vyrába skladačky športových áut bez motorov. Medzi dvadsiatkou zamestnancov vládne neformálna atmosféra, na formality si nepotrpí ani spolumajiteľ. "Idete aj fotiť? Počkajte teda, prezlečiem sa do dlhých rifieľ," povedal na uvítanie.

SkryťVypnúť reklamu

Od výroby replík po vlastný dizajn

Firma K-1 Engeneering vznikla pred trinástimi rokmi. "Najprv sme sa zaoberali dovozom amerických áut, náhradných súčiastok a autoalarmov. V roku 1995 sme začali stavať repliky áut Ferrari a Lamborghini, ktoré sme o dva roky na príkaz Ferrari museli prestať robiť. Následne sme urobili svoj prvý vlastný dizajn na podvozku Chevroletu Camaro," opisuje začiatky podnikania Kvetňanský.

Prvé slovenské športové auto z roku 1997 dostalo meno Evolucione a o rok neskôr vyhralo prvú cenu na výstave v Spojených štátoch. "Toto auto sme tam následne začali vyvážať. Model Evolucione 2 sa v Amerike predáva dodnes," hovorí prvý Slovák, ktorý riadi vlastný montážny závod na iné ako nákladné autá.

Auto sa dá poskladať aj doma v garáži

SkryťVypnúť reklamu

Na americkom autosalóne sa firma rozhodla, že postaví auto na vlastnom podvozku s motorom pred zadnou nápravou čiže v strede. "Na to nám najväčšmi vyhovoval motor Hondy Accord, ktorá sa dala v Amerike lacno zohnať," podotýka Kvetňanský. S novým modelom Attack išla firma na niekoľko európskych autosalónov.

K-1 Engeneering dodnes predal 80 áut, ktoré si majiteľ jednoducho v garáži poskladá a namontuje do neho motor a prevodovku z Hondy Accord. Takáto skladačka stojí 16-tisíc dolárov. "Takmer výlučne predávame v Spojených štátoch. Certifikáty nám začínajú priznávať aj európske krajiny, napríklad Nemecko. U nás ešte povolenie nemáme a jediné naše auto v Žiline stále chodí s testovacou značkou," povedal Kvetňanský. Hotové autá firma ešte nikdy nepredávala.

SkryťVypnúť reklamu

Autosalóny prilákali dodávateľov motorov

Slovenský výrobca áut stavil na prezentáciu v zahraničí a vystavoval na významných autosalónoch v Bologni a vo Frankfurte. "Hneď nato sme dostali ponuky na dodávku motorov od Fordu a BMW. Dohodli sme sa s Fordom, rokovania s BMW pokračujú a o dva roky by sme mohli montovať aj tie," myslí si Kvetňanský.

Ford aj BMW podmienili dodávku svojich motorov sériovou výrobou zameranou na trh Európskej únie a dvojročnou garanciou. Tak prišla na svet upravená verzia pôvodného skladacieho modelu s menom K-1 Attack Roadster, ktorá má oproti svojmu predchodcovi tristo inovácií. "Dizajn je na prvý pohľad neodlíšiteľný, technika je kompletne zmenená. Do auta budeme montovať vidlicový trojlitrový šesťvalcový motor z vozidla Ford Mondeo ST, čo je najsilnejšia verzia," dodal Kvetňanský.

SkryťVypnúť reklamu

Od Fordu bude aj celá technika. Kvetňanský: "Máme s nimi veľmi dobrú spoluprácu v oblasti vývoja, dodávkami súčiastok a technickej podpore. V októbri teda končíme s výrobou skladacích áut bez motora a rozbiehame sériovú výrobu nového modelu." Cena slovenského auta s motorom a technikou Fordu bude začínať pri sume 60-tisíc eur. K-1 Engeneering bude predávať najmä v Spojených štátoch a Nemecku.

Bez bankového úveru

Firma bude rozbeh sériovej výroby financovať z vlastných peňazí. "Máme zahraničných investorov," hovorí bez spresnenia Kvetňanský. Podľa výpisu z obchodného registra je druhým spoločníkom firmy K-1 Engeneering Čech Zdeněk Staník. Vo firme dnes pracuje okolo dvadsať ľudí, do konca roka by mali pribudnúť ďalší štrnásti až dvadsiati.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 743
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 557
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 576
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 562
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 394
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 089
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu