Človek príde do pobočky a podpíše zmluvu o úvere - tak to bežne funguje. Klienti VÚB boli preto zaskočení, keď im banka kontokorentný úver pridelila „len tak" - bez toho aby oň žiadali. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
Druhá najväčšia slovenská banka VÚB si rozhnevala niekoľkých klientov vianočným darčekom. Mal podobu úveru, ktorý pripisovala na účty vybraným zákazníkom automaticky. Transakcii predchádzal reklamný list, v ktorom sa banka pokúsila informovať ľudí o „automatickom" úvere. List mal však podobu reklamného letáka, a tak ho mnohí klienti ignorovali.
Po niekoľkých dňoch zažili prekvapenie - na účte im pribudla nemalá suma, niektorým 20- iným aj 40-tisíc korún. Menej pozorný majiteľ účtu nemusel zmenu svojho konta dokonca vôbec zaznamenať. Hnev prepukol vo chvíli, keď si klienti uvedomili, že vlastne čerpajú úver, za ktorý zaplatia úrok do 15 percent ročne. „Neviem si predstaviť, ako zareagujú ľudia, keď pôžičku nevedomky minú a vôbec o tom nebudú vedieť," hovorí zákazníčka banky Marta, ktorá odhalila, že ide o marketingový ťah a peniaze na jej účte jej vlastne nepatria.
VÚB tvrdí, že jej išlo najmä o uspokojenie vysokého záujmu o úvery. „Predvianočné obdobie prináša zvýšené výdavky a my sme chceli ľuďom pomôcť finančne preklenúť toto náročné obdobie," povedala hovorkyňa Silvia Nosálová. Na rozdiel od ľudí, ktorí kontaktovali redakciu SME, si nemyslí, že klientov informovali nedostatočne. „V liste bolo uvedené, že ak klient nemá o pôžičku záujem, môže ju telefonicky zrušiť," dodala hovorkyňa.
V liste, ktorý má SME, však takéto upozornenie nie je. Obsahuje len kontakt na operátora, ktorý v prípade potreby zodpovie otázky. List, ktorý posielala VÚB, je podľa niektorých právnikov príliš málo na to, aby mal klient dostatok informácií na vstup do úverového vzťahu. „Takéto riešenie vzťahu s klientom je právne napadnuteľné. Zmluva o pôžičke je dvojstranný právny úkon, na ktorý sa vyžaduje súhlas oboch strán. V tomto prípade nemožno prečerpanie peňazí na účte považovať automaticky za súhlas klienta s úverom," hovorí právnik Radoslav Kačur.
Národná banka Slovenska nenašla na marketingovej akcii VÚB nič protizákonné, ľuďom však odporúča ostražitosť. „Klienti by mali na pohyb svojich peňazí dávať pozor. Banky dnes totiž využívajú agresívnejšiu obchodnú politiku. Banka VÚB však nespravila nič protizákonné," povedal hovorca Národnej banky Slovenska Igor Barát.
(im, jj)
Čo je povolené prečerpanie peňazí na bežnom účte?
Ide o takzvaný kontokorentný úver. Klient si požičia peniaze od banky bez ručiteľa. Úver banka poskytuje prostredníctvom bežného účtu zákazníka, ktorý je nastavený tak, že si z neho môže klient vybrať viac, ako v skutočnosti má. Na presnom limite prečerpania sa dlžník s bankou dohodne. Minuté požičané peniaze klient banke spláca priebežne, a to z ďalších príjmov.
Výška úveru sa vo VÚB pohybuje od 5- do 100-tisíc korún a ročný úrok do 15 percent a platí sa len z vybranej požičanej sumy peňazí.