Aj na to sa pokúsili odpovedať psychológovia zo Slovenskej adlerovskej spoločnosti.
Správanie rodičov, ako ho dieťa vníma | Typické dôsledky na dieťa |
AKCEPTUJÚCI: Rodičia akceptujú dieťa také, aké je, | Dieťa sa vníma pozitívne. |
so všetkými jeho plusmi i mínusmi. | |
ODMIETAVÝ: Rodičia majú k dieťaťu odmietavý postoj, nepáči | Dieťa sa samo začne vidieť negatívne a môže sa stať, že |
sa im väčšina vecí, ktoré robí, kritizujú ho. | bude hľadať akceptáciu niekde inde (partia, drogy, kamaráti). |
AUTORITATÍVNY: Rodičia dieťaťu stále niečo prikazujú a chcú, | Dieťa sa môže buď podriadiť ich autorite, alebo začne rebelovať, pretože |
aby sa riadilo len ich radami a len podľa nich, všetko ostatné je zlé. | túži po moci, chce byť aj ono „svojprávne" a rozhodovať o sebe. |
LAISSES - FEER: Benevolentná výchova, rodičia do aktivít dieťa | Dieťa začne byť neisté, začne hľadať niekoho, kto by ho |
ťa a do jeho správania nezasahujú, dieťa sa vlastne „vychováva samo". | viedol, hľadá limity, nevie, čo robiť. |
PRÍSTUPNÉ: Rodičia sú ochotní kedykoľvek ho vypočuť, rozprávajú | Dieťa sa cíti blízke rodičom. |
sa s ním, ani ho príliš nerozmaznávajú, ani príliš nekritizujú. | |
NEPRÍSTUPNÉ: Rodičia sa k dieťaťu správajú chladne, | Dieťa sa začne cítiť osamelé a izolované |
neprejavujú navonok žiadne emócie, resp. len minimálne. | |
KONZISTENTNÉ: Rodičia dieťaťu jasne vymedzia hranice, | Dieťa si viac dôveruje, pretože vie, čo môže od rodičov |
presne vie, čo sa stane ak... a čo sa nestane ak... | očakávať, pozná pravidlá hry. |
NEKONZISTENTNÉ: Rodičia nestanovia jasné pravidlá, raz dieťaťu | Dieťa môže nadobudnúť presvedčenie, že život je nepredvídateľný, |
niečo dovolia, inokedy nie. | nedôveruje si. Môže sa však stať i to, že začne byť nadmerne disciplinované. |
HYPERPROTEKTÍVNE: Rodičia dieťa príliš ochraňujú, dláždia mu | Dieťa môže cítiť strach, či sa o seba dokáže postarať. Akékoľvek |
„cestičku životom". Veľa vecí urobia a vybavia zaň. | obmedzenia mu nič nehovoria. |
ROZMAZNÁVAJÚCE: Názor a predstavy dieťaťa sú najdôležitejšie, | Takéto dieťa sa nenaučí sebadisciplíne. Očakáva, že ho |
rodičia sa riadia len podľa nich, splnia, čo mu „na očiach vidia". | ostatní budú obsluhovať, lebo je na to zvyknuté. |
NADMERNÉ POŽIADAVKY NA VÝKON: Rodičia od dieťaťa | Začne byť neznášanlivé, cíti sa menejcenné, stane sa odradeným: |
očakávajú, že bude vo všetkom výborné, kladú naň vysoké nároky. | môže sa ďalej snažiť alebo môže odmietať zameranosť na výkon. |
NADMERNÉ MORÁLNE POŽIADAVKY: Rodičia mu vštepujú | Dieťa sa cíti ako zlý človek. Neskôr môže čakať od druhých |
prísne morálne zásady, stále mu hovoria, čo urobilo zle a | nadmerné morálne štandardy, a podceňovať ich. |
v čom by sa malo zlepšiť. | |
NADMERNÁ PRÍSNOSŤ: Môže sa prejaviť dvojako: | Dieťa chce rodičov potešiť alebo rebeluje. Častá je aj skrytá rebéliia. |
NADMERNÝ KRITICIZMUS: Dieťa sa cíti odmietané a nepochopené. | Dieťa sa stále pokúša niečo rodičom dokázať, stráca |
Stáva sa odradené alebo odmieta kritiku. | sebadôveru, má pocity menejcennosti a zlyhania. |
NEDOSTATOK DôVERY V DIEŤA: | |
VRÚCNE: Rodičia dávajú dieťaťu najavo dostatok lásky, ale | Dieťa sa cíti akceptované a milované. |
nerozmaznávajú ho nadmerne, má stanovené hranice. |
(sr)