BRATISLAVA - Vláda buduje diaľnice za desiatky miliárd, stále však nie je isté, či nás spoja so zvyškom Európy. Autostrády smerom na Slovensko totiž zatiaľ nestavia žiadna z okolitých krajín. Plná funkčnosť medzinárodných dopravných koridorov, schválených pred šiestimi rokmi na helsinskej konferencii ministrov dopravy, je teda stále hudbou budúcnosti.
Diaľnica dnes zo Slovenska vedie len do Česka - z Bratislavy cez Brno do Prahy. Tam sa však končí, a ak sa chcú vodiči dostať ďalej na západ, musia prejsť stovky kilometrov po obyčajných cestách. Harmonogram výstavby českých diaľnic je jasný - prepojenie západných Čiech s východným Nemeckom bude najskôr o desať rokov.
Česi sa majú spojiť najskôr s Rakúskom a Poľskom po osi Viedeň - Brno - Ostrava - Katovice do roku 2010. Táto medzinárodná diaľnica bude len niekoľko kilometrov západnejšie od slovenského hlavného dopravného koridoru Bratislava - Trenčín - Žilina - Zwardoň (Katovice) a bude mu tak priamo konkurovať.
Zo Slovenska najskôr do Viedne
Z Považskej Bystrice dnes vedie diaľnica na pravý breh Dunaja, kde sa začína bratislavské sídlisko Petržalka. Po celej jeho dĺžke sa už stavia diaľničný úsek Prístavný most - Viedenská cesta, v prevádzke by mal byť do dvoch rokov. Vtedy teda Slovensko dokončí svoju časť dopravného koridoru a privedie autostrádu priamo k rakúskym hraniciam.
Viedeň sa však z druhej strany na dopravnú tepnu pripojí až neskôr. Rakúska severovýchodná diaľnica A6 (okruh Kitsee) sa zatiaľ vôbec nezačala stavať. Čaká sa ešte len na testy, ako a či bude nová autostráda vyhovovať prísnym environmentálnym predpisom. So stavbou 22-kilometrového rakúskeho úseku začnú na budúci rok, diaľnica by mala byť funkčná v roku 2007.
Poliaci nestavajú
Na severe by sa malo podľa vládnych plánov spojiť Slovensko s poľskou diaľnicou cez Kysuce. Zatiaľ je však vo výstavbe len slovenská časť koridoru Žilina - Krásno nad Kysucou - Svrčinovec - Skalité - Zwardoň (Katovice). Jednotlivé slovenské úseky by mali byť dokončené do roku 2012.
Problémom je však stavba diaľnic na poľskej strane hranice. „S Poľskom rokujeme. Pokiaľ viem, zatiaľ sme nehovorili o žiadnom termíne. My chceme, aby sa naše diaľničné siete spojili čo najskôr, na našej strane problém nie je,“ povedal Tomáš Šarluška, hovorca slovenského ministerstva dopravy. Naznačil pritom, že diaľničná výstavba je v Poľsku dlhodobo neporovnateľne pomalšia ako v iných štátoch a krajina má k vybudovaniu komplexnej diaľničnej siete ešte ďaleko.
O Maďarsku sa zatiaľ neuvažuje
Podľa oficiálnych európskych dokumentov by mala diaľnica v budúcnosti spojiť aj Bratislavu s maďarským Györom, z ktorého vedie dopravná tepna do Budapešti. V aktualizovanom vládnom materiáli diaľničnej výstavby sa však s týmto úsekom nepočíta. Naopak, Maďari sa dohodli s Rakúšanmi a spolu postavili diaľnicu, ktorá spája Viedeň z Budapešťou.
O spojení Slovenska s Maďarskom sa uvažovalo aj v súvislosti s rýchlostnými komunikáciami, ktoré sa na diaľnice podobajú. „Áno, uvažujeme o prepojení Košíc a Miškolca. Nepovažujeme to však za prioritu. Nie je to ani súčasťou aktualizovaného plánu diaľničnej výstavby,“ povedal Šarluška z ministerstva dopravy.
Zatiaľ v nedohľadne sú teda aj výstavby doplnkových severojužných koridorov rýchlostných ciest: Rzeszów (PL) - Prešov - Košice - Miškolc; a Martin - Zvolen - Šahy - Budapešť.
Ukrajina o diaľničnej výstavbe smerom na západ v najbližších rokoch vôbec neuvažuje, slovenská východná diaľnica sa tak skončí pred Užhorodom na našej strane hranice.