Mŕtvy film a živý dokument

O súčasnom slovenskom filme sa zvykne hovoriť, že zomrel. Doplňte pre film slovko dokumentárny - a ožije. Mladá generácia dokumentaristov nakrúca ako o život, spolupracuje so zahraničím, filmy úspešne putujú po festivaloch, vždy je dosť zaujímavých námeto

v, dajú sa zohnať peniaze a existujú produkčné spoločnosti. Napriek tomu, že ich slovenský divák nevidí. Ani vo verejnoprávnej televízii, ani v kine. Ako žije dokumentárny film?

So zveličením by sa dalo o dokumentárnej tvorbe povedať, že najviac námetov je na Východnom Slovensku a najviac divákov má v Bratislave. Dramaturg prehliadky Tri dni dokumentu Boris Hochel hovorí, že dokumentárny film je menšinový žáner, ktorý potrebuje zorientované publikum a nikdy nebude masovou záležitosťou. Napriek tomu v čase prehliadky počas premietania sedeli diváci kina aj na schodoch. Istou skúškou publika, či je ochotné pozerať aj dokumentárne filmy, bude americká snímka Michaela Moora Kolky pre Columbine, ktorá sa dostala do kín. Slovenských dokumentárnych filmov, ktoré by sa mohli dostať k divákom, je v zálohe dosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aký obraz o Slovensku chcú a aký dostanú?
Nedávno uviedla stanica ORF 2 film Georga Mischa o rodisku Andyho Warhola I Am From Nowhere. Vo veľkej miere stál za týmto dokumentom Slovák - Košičan Peter Kerekes. Spolupráca sa podarila, s BBC robí aj naďalej.
"Pri Warholovi som mal výhodu, lebo som poznal prostredie. Mohol som byť za kamerou drzý, dávať ľuďom nečakané otázky, improvizovať."
Aký obraz o Slovensku chcú zahraniční filmári mať a aký dostanú? Kerekes robil asistenta istej nemeckej spoločnosti, ktorá nakrúca dokument o Karpatoch, preto môže porovnávať. "Obe filmárske skupiny prišli na Slovensko s fixnou predstavou, ako má film vyzerať. Predstava štábu z filmu o Warholovi bola, že v Mikovej žijú ľudia po páde komunizmu a tešia sa z kapitalizmu. Predtým to tam bolo všetko sivé a smutné a teraz chodia babky do Warholovho múzea," hovorí dokumentarista. Našli úplne inú realitu: "Ľudia sa vôbec netešia z rozpadu komunizmu, boli to najkrajšie roky ich života. Teraz to majú oveľa ťažšie. Babky v živote v múzeu neboli, je len pre turistov." Režisér Misch situáciu akceptoval.
Iný prístup mali Nemci, ktorí prišli s predstavou o ľuďoch, žijúcich v lesoch Karpát. Túto predstavu sa snažili naplniť aj napriek skutočnosti.
"Videl som pár zahraničných filmov o Rómoch na Slovensku, lenže o tejto problematike sa film nakrútiť nedá. Dá sa napísať štúdia alebo nakrútiť príbeh konkrétnych Rómov. Ktovie, čo by sme my nakrútili o Eskimákoch?"

Namiesto ilúzie realita
"Vlajkovou loďou každej kinematografie je hraný film. A možno aj preto, že je u nás teraz v kríze, sa slovenský dokument stáva viac viditeľný," myslí si režisér mladej generácie dokumentaristov Marko Škop.
"Filmy neviem deliť na hrané a dokumentárne, skôr na tie, kde sa nosí veľa železa a málo železa," hovorí ďalší úspešný dokumentarista Peter Kerekes, ktorý dokument nakrúca aj učí na Filmovej fakulte VŠMU. "V hraných filmoch vystupujú slovenské hviezdy, nakrúcanie je náročné na vytváranie ilúzií, používa sa veľa koľajníc na jazdy, kamery, svetlá. Dokumentárne filmy živo pracujú s realitou. Ich výhodou je to, že sú veľmi pružné vo vyjadrovaní aj v produkcii."
Tento žáner nemá u nás taký priestor ako v Čechách alebo Poľsku, či Maďarsku, zatiaľ mu musia stačiť prehliadky, festivaly a občasný vysielací čas v Slovenskej televízii. Boris Hochel hovorí: "Najpodstatnejším dôvodom je nefungujúca dokumentaristika v STV. Ale to nie je dôvod, aby sa dokumentárne filmy nenakrúcali." Tie sa aj tak väčšinou robia v nezávislých produkciách. Najdôležitejšie je podľa neho dobré producentské zabezpečenie - z mnohých grantov, štátneho fondu, medzinárodných nadácií.
Výhodou dokumentárnych filmov oproti hraným je aj to, že ich tvorcovia nemusia pristupovať k toľkým kompromisom ako režiséri drahých projektov, ktorí sú zaviazaný množstvu sponzorov. "Môžeme oveľa viac riskovať než režiséri, ktorí nakrútia štandardný hraný film, a na ten sa zosypú kritiky, ktoré by sa v normálnom prostredí rozriedili medzi dvadsať filmov. Cítim z toho kŕč," dodáva Kerekes.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenská rarita
Pre nekomerčný film hrá všade na svete hlavnú úlohu štátna podpora a televízia. STV podľa slov dokumentaristu Škopa "na vlastnú náročnejšiu výrobu dlhodobo nemala peniaze, aj keď do hodnotnejších projektov vstupovala aspoň ako koprodukčný partner."
Na financovanie filmov je tu ešte štátny fond ProSlovakia, tento rok však v jeho programovom vyhlásení podpora živého dokumentu chýba. Podporí radšej filmy o histórii a s využitím archívnych materiálov.
Dokumentaristovi a producentovi Jánovi Šebíkovi nie je systém grantov vôbec sympatický. S ďalšími dvoma filmármi vsadil na vlastnú produkčnú spoločnosť. "Technika je dnes dostupná, každý si môže kúpiť kameru aj program na strihanie a robiť tak vlastný film. Snímať svoje okolie a podávať o tom svedectvo. Rozprávanie o peniazoch je stratou času a energie," hovorí.
Na Slovensku sa v súvislosti s financovaním dokumentov objavil ešte jeden zaujímavý fenomén. Pred niekoľkými rokmi začal u nás dokumentárnu výrobu vyvolávať tretí sektor. "Nadácie a združenia sa stali producentami bohumilých filmov, ktoré popri účelovom rozmere dávali dokumentaristom možnosť rozvinúť vo filme aj vlastný priestor," hovorí Marko Škop.
Skúsenosť Borisa Hochela hovorí, že ak chce niekto urobiť film s témou o občianskej spoločnosti, môže pozháňať peniaze aj z grantov, ktoré nie sú priamo určené na film. Popri kampani na danú tému sa zvezie aj film alebo dokonca celý cyklus. Takouto inde netradičnou formou vznikli dokumenty občianského zrduženia Media 3, alebo Hlavy 98 - v produkcii Juraja Johanidesa sa nakrútil dokument Čačipen = Pravda. A neprekáža, že "je to film účelový, robený na objednávku o spolužití s rómskou menšinou," dodáva dramaturg Hochel.
Kerekes spomína vydarený film kolegu Róberta Kirchhoffa Hej, Slováci, ktorý nakrútil pre Inštitút pre verejné otázky. "Nakrúcanie za prostriedky tretieho sektora však môže byť nebezpečné, lebo tam potrebujú latentne propagandistické snímky," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Keď nie v televízii, tak do kina!
Dokument sa nakrútiť dá, čo však potom s ním? Všetci dokumentaristi považujú práve televíziu za prirodzenú cestu, ako dostať film k širokému publiku. So škrípaním zubov sa vraj dá uviesť dokument v STV alebo v Českej televízii, ktorá priestorom pre dokumentárnu tvorbu dávno prekročila svetový štandard. "Ľudia zo Slovenskej televízie však ešte nevedia, že oni sú tu pre tvorcov, a nie naopak," hovorí Peter Kerekes. Zo spolupráce s televíziami ORF a Arte vie, že tamtí ľudia čakajú, kedy im niekto ponúkne zaujímavé námety, o ktoré vedú boj. U nás sa bojuje o presadenie filmu do televízie.
Preto dodnes neodvysielali jeho film Most Márie-Valérie. Novú medializovanú snímku o osudoch košickej plavárne a jej návštevníkov s názvom 66 sezón zasa zaradili na nedeľu o 17.35 na druhý kanál, lebo má vraj regionálny charakter.
Snímka by mala byť zaradená od januára do distribúcie kín. To je ďalší priestor pre uplatnenie dokumentu. "Je to len vec odvahy producentov a distributérov. Pokusne sa premietal v Košiciach film "66 sezón" a mali sme takmer zaplnené kino aj napriek práve prebiehajúcim MS v hokeji!" dodáva autor.
Dokument musí byť podľa Šebíka pripravený aj marketingovo - vedieť sa predať.
Ak má dokument slušnú úroveň, na verejnosť sa dostane na všetkých možných prehliadkach a festivaloch. Pavol Barabáš, ktorý robí cestopisné filmy, nikdy nevstúpil do koprodukcie s televíziou, a predsa sa uplatňuje doma aj vo svete. Hoci naše dokumentárne snímky bodujú na svetových festivaloch, Ján Šebík si myslí, že tam sa len zakukľujú do seba vidia ich len študenti, kolegovia režiséri a novinári. Diváci nie. Tam sa cesta končí.

SkryťVypnúť reklamu

Obyčajní ľudia a absurdita
Pokusy robiť dokumentárne filmy prebiehajú aj na iných kanáloch, televízia Markíza priebežne vysiela cyklus portrétov osobností s názvom Tucet. "Film je umelecké dielo a to, čo sa produkuje v televízii, má bližšie k novinárčine. Nenazval by som to filmom," hodnotí Peter Kerekes, Boris Hochel však dodáva: "Je to komerčná televízia, má právo robiť to takto."
Dokument musí mať vysokú výpovednú hodnotu a pri umeleckých dokumentoch, ktoré robia absolvetni VŠMU, ustupuje pravda povrchová umeleckej pravde.
Filmár nemôže byť podľa Kerekesa nezúčastnený. Sám si vyberá, koho sa pýta a čo sa pýta. Pred kamerou dokumentaristov robia obyčajní ľudia zdanlivo neskutočné veci, prípadne ich objektív s radosťou zaostruje na čudákov, bláznov, sociálne slabé vrstvy. Čím sú tieto námety také lákavé?
"To je choroba slovenských dokumentaristov," hovorí Kerekes. "Každý režisér vrátane mňa si musí nakrútiť film o čudnom deduškovi, o blázinci a zapadnutej dedinke. To sú povinné jazdy, ktoré treba prekonať. Všední ľudia sú pritom oveľa bláznivejší a neuveriteľnejší." Do obyčajných ľudí sa podľa Hochela najlepšie premieta absurdita prostredia či histórie.
Marko Škop tvrdí, že autor by mal téme citovo aj myšlienkovo rozumieť. Tým lepšie ju potom vie aj nafilmovať. "Naozajstný režisér neinterpretuje niečo, čo napísal niekto iný." Momentálne sa ponoril medzi ľudí z Východného Slovenska. "Niežeby boli nejakí lepší než inde, ale sú čistejší a autentickejší. Cez nich by som chcel hovoriť o jedinečnosti a originalite vo svete, ktorý všetko skôr zarovnáva. Aj o tom, čím sa líšime a čo na sebe ešte môžeme obdivovať," hovorí.
Peter Kerekes nakoniec vždy vo svojich filmoch objaví veci, ktoré ho zaujímajú. Film Tri dni v Jasovskom kláštore bol o komunikácii v uzavretom svete a o smrti, a to sa odráža zvláštnym spôsobom aj vo filme o košickej plavárni.

SkryťVypnúť reklamu


Ako nás vidí svet? A my ich?
Talianska spoločnosť Movie-movie, ktorá spolupracuje s verejnoprávnou televíziou RAI, našla na internete slovenskú produkčnú firmu Pitbull a ozvala sa s ponukou zapojiť sa do projektu Central Express. Je o trinástich krajinách, ktoré pristupujú do Európskej únie a každá krajina dostala hodinu priestoru predstaviť svoje osobnosti a ukázať niečo zaujímavé. Taliani dostali námety od mladých slovenských dokumentaristov, z ktorých si vybrali.
* Marek Kuboš nakrútil dva filmy, lebo sa im páčilo jeho komediálne spracovanie vlakovej stanice Kraľovany. Pre RAI urobil dokument o transformujúcej sa fabrike v Nižnej a film o kamionistoch, čakajúcich na severnej hranici na prechod. Po vstupe do EÚ by mali takéto hraničné prechody zaniknúť.
* Marko Škop sa vo svojom filme zaoberá tým, ako sa dnes na Slovensku prezentuje folklór.
* Róbert Kirchhoff nakrútil dokument Kvety zla. O sídlisku Petržalka hovorí skupina raperov a ľudia pracujúci v Petržalke: vodič autobusu, lekári, predavačka.
* Ján Šebík urobil dva rozhovory - s psychologičkou Janou Plichtovou, ktorá bola kedysi herečkou a rozhodovala sa medzi hraním a vedou. Teraz sa venuje modelom súčasnej demokracie a učí na filozofickej fakulte. Druhý človek je pre dokument priam symbolický - riaditeľ STV Richard Rybníček

SkryťVypnúť reklamu

Ako uvidia vo svete Slovensko a jeho obyvateľov? "Je fajn, že sem neprišiel taliansky štáb, ktorý by si vybral stereotypne známe námety - problém rómskej menšiny, slovenských Maďarov a bryndzové halušky," hovorí Ján Šebík. "Námety spracovali ľudia, ktorí žijú v tejto krajine. Taliani si žiadali autorský prístup a zakázali publicistický charakter filmov."
Filmy sa však budú dabovať, lebo Taliani sú leniví čítať titulky. Výnimku urobili pri Kirchhoffových raperoch, ktorých texty by stratili pri predabovaní rytmus a význam.
"Taliani neuvidia zosmiešňujúci ani patetický obraz Slovenska, aj keď tie filmy sú trochu ironické aj láskavé. Myslím si, že to bude obraz zaujímavý, tak ako je zaujímavá skutočnosť," dodáva Škop.

SkryťVypnúť reklamu


Nevídaná éra českej dokumentaristiky
Slovenských tvorcov dokumentov asi najviac ovplyvnil Dušan Hanák. Vo filmoch mladej generácie však už cítiť iný pohľad. U nás je vraj rozmýšľanie o filme tradičnejšie, dokumentaristi pristupujú k médiu aj k filmovému rozprávaniu konzervatívnejšie. Zato Česi majú obrovskú odvahu, film sa mení na žijúci projekt. Nedávno vyvolal poriadny rozruch dokument Český sen Filipa Remundu a Víta Klusáka, ktorí pomocou webstránky, reklám a kulís navodili zdanie, že sa otvára nový hypermarket. V deň otvorenia nakrúcali tlačiaci sa dav, bežiaci k falošnému obchodu.
Okrem toho sa tajne pripravuje film o režisérovi Vláčilovi a slovenský režisér Martin Šulík urobil pre ČT vynikajúci dokument, ktorý podľa odborníkov predbehol českú aj slovenskú dokumentaristiku o niekoľko obrých krokov. Film Klíč k určování trpaslíkú podle denníku Pavla Juráčka totiž odhaľuje intímny svet kultového režiséra, a tým prekračuje hranice tohoto žánru, lebo ide za povrch sociálnej reality.
Ten, kto chytá oba kanály Českej televízie, určite zaregistroval pravidelné nedeľné dokumentárne bloky na jednu tému, alebo netradičné niekoľkoročné sledovanie osudov istých ľudí. Producent Boris Hochel hovorí, že dokument v Čechách prežil v polovici 90. rokov éru, zriedkavú v dejinách svetového dokumentu. Niečo podobné sa stalo v Anglicku v 30. rokoch, keď sa dali dokopy mladí filmári a britský dokument sa v kinách dostal na prvé miesto. V Čechách sa boom sa podaril najmä vďaka Slovákovi Ferovi Feničovi a Febiu. Ten naštartoval všetkých filmárov, ktorí vedia robiť aj dokumenty - Věru Chytilovú, Jiřího Nemca, Jiřího Menzla. Dokumenty sa dostali v Českej televízii do hlavného vysielacieho času, boli to tie najsledovanejšie veci. Dokázali urobiť sedem premiér za týždeň.
Generácia, ktorá naštartovala vlnu u susedov, napríklad Helena Třeštíková, už podľa neho stratila originalitu. Teraz sa presadzuje mladá generácia, spomínaný Filip Remunda, Martin Mareček, Theodora Remundová.
 
Čo sa pripravuje
Peter Kerekes
- chystá film s pracovným názvom "Keby...". Anketový film, ktorý spovedá ľudí z rôznych častí sveta, čo by si vzali so sebou v prípade odchodu z vlasti.
Jaroslav Vojtek - film Hranica o ľuďoch z dediny Malé a Veľké slamence z východu Slovenska, ktorej obyvateľov za noc rozdelila jedna hranica s bývalým Sovietskym zväzom, teraz s Ukrajinou. O komunikácii cez drôty, o tom, že sa zmenili len uniformy.
Na podnet Andreja Bána nakrúca ďalší film o kazašských Slovákoch, ktorí sa vracajú z Kazachstanu na Slovensko.
Róbert Kirchhoff - dlhometrážny film o prenasledovaní Rómov počas druhej svetovej vojny. Hľadanie identity Rómov, ktorí nevnímajú historický čas a holokaust tak, ako napríklad Židia.
Marko Škop - film Iné svety o tom, ako je to dnes s inakosťou založenou na tradičnom príslušenstve k skupine, rodu, národu a o jedinečnosti jednotlivca, ktorá z neho robí zaujímavú autentickú bytosť.
Dušan Hudec - momentálne STV pozastavila výrobu dokumentu na tému Židia a Slováci tesne po vojne.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ STV: S dokumentom to myslíme vážne!
"Myslíme to s dokumentom vážne!" hovorí riaditeľ Slovenskej televízie Richard Rybníček o novej štruktúre vysielania verejnoprávnej televízie, ktorá na druhom kanáli ráta s priestorom pre súčasnú dokumentárnu tvorbu. Vyhradené bude špeciálne okno pod názvom Slovenský dokument. "Predpokladám tiež, že televízia bude významne koprodukovať tvorbu mladých režisérov," hovorí riaditeľ. S produkovaním dokumentu sa stretol v Inštitúte pre verejné otázky, keď pre nich nakrúcal Róbert Kirchhoff film Hej, Slováci. "Chcem sa osobne stretnúť so špičkou mladých dokumentaristov a prebrať s nimi námety a filmy," hovorí Rybníček, ktorý v prípade dokumentaristiky pripúšťa inšpiráciu Českou televíziou i inými televíziami v okolí.
Vo vysielacom čase približne medzi 21.30 a 22.00 má chodiť diskusia Portrét očami mladých o dokumente, filmových osobnostiach, či situácii filmu. Reláciu bude mať na starosti režisér Samuel Ivaška, ktorý má vraj k mladým filmárom osobný a dobrý vzťah.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Text: DENISA VOLOŠČUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 712
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 514
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 524
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 506
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 486
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 027
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu