Tisícky pracovníkov v automobilkách a oceliarňach vo východnom Nemecku začiatkom týždňa štrajkovali za dosiahnutie rovnakej pracovnej doby, akú majú ich kolegovia v západnej časti krajiny. Podľa analytikov by však ich požiadavky
mohli tento región poškodiť.
Zamestnanci kovopriemyslu vo východnom Nemecku teraz pracujú 38 hodín týždenne, teda o tri hodiny dlhšie, než je tomu v západnom Nemecku. Odborový zväz IG Metall tento stav, ktorý mal kompenzovať rozdiely v produktivite, síce pôvodne akceptoval, teraz však vyzýva k postupnému znižovaniu počtu pracovných hodín, ktoré by odrážalo pokrok vo východných továrňach.
Podľa ekonómov však región nebude schopný požadované zmeny vstrebať. Ekonomika vo východnom Nemecku rastie od roku 1997 pomalšie než v západnej časti krajiny a stretáva sa aj s vyššou nezamestnanosťou. Ekonómovia uviedli, že skrátenie pracovnej doby by pri nezmenených platoch zvýšilo mzdové náklady takmer o desať percent.
Podľa zamestnávateľov by tak východonemecké firmy stratili konkurenčnú výhodu, čo by obrátilo pozornosť investorov k susedným štátom, napríklad k Českej republike a Poľsku.
V továrni výrobcu tlačiarenských strojov MAN Roland v meste Plavno prerušili prácu tisíce zamestnancov. Už od pondelka štrajkujú v Sasku pracovníci spoločnosti Volkswagen, ktorá za normálnej situácie vyrába 110 automobilov v továrni v Cvikove a 3400 motorov v susednom meste Saská Kamenica (Chemnitz).
Frank Möhrer z federácie zamestnávateľov VSME uviedol, že štrajky by mohli stáť kovospracujúci a elektronický priemysel v Sasku na ušlých príjmoch zhruba desať miliónov eur denne, napísala agentúra Reuters.