Čo ovplyvnilo účasť na euroreferende

Podľa prieskumov pred referendom o členstve v Európskej únii viac ako 65 percent oslovených respondentov deklarovalo svoj záujem zúčastniť sa na hlasovaní. Reálna účasť v referende však bola výrazne nižšia. Pomerne často za jednu z hlavných príčin označuj

ú rôzni autori slabú vládnu kampaň.

Jej priebeh a najmä metódy, prostredníctvom ktorých sa mobilizovalo obyvateľstvo, si určite zaslúžia podrobnejšiu analýzu. Referendum sa však nekonalo v „sterilných podmienkach“, naopak, zapadlo do rámca doterajšieho vnútropolitického vývoja. Existoval celý súbor faktorov, ktoré na jednej strane nabádali občanov zúčastniť sa, na druhej strane ich od toho odrádzali. A práve úspešnosť, respektíve neúspešnosť vládnej kampane súvisela s tým, nakoľko sa jej podarí posilniť motivujúce a potlačiť demotivujúce faktory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmienim sa stručne o tom, čo vyplynulo z doterajšej praxe uplatňovania referenda na Slovensku. Po prvé, inštitút referenda sa v rokoch 1994 - 2002 často využíval nie na hľadanie spôsobov riešenia reálnych problémov, vyžadujúcich legitimizáciu väčšinovým hlasovaním občanov, ale na posilnenie pozícií jednotlivých politických aktérov. Po druhé, drvivá väčšina doterajších referendových káuz súvisela s konfliktnými vzťahmi medzi politickými aktérmi, respektíve ústavnými inštitúciami, čo viedlo k tomu, že sa do týchto káuz zapájali inštitúcie súdnej moci, dokonca aj orgány činné v trestnom konaní. To, samozrejme, prispievalo k vnímaniu referenda skôr ako prostriedku tvrdého mocenského zápasu. Po tretie, v dôsledku kontroverzií bola účasť na referendách neporovnateľne nižšia ako účasť v parlamentných voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi faktory, ktoré skôr povzbudzovali na účasť, patrili:

- jasnosť a zrozumiteľnosť referendovej otázky;

- dlhodobá vysoká podporu vstupu do EÚ;

- pozitívny imidž EÚ v očiach verejnosti a silné očakávania zlepšenia sociálno-ekonomického vývoja po vstupe;

- dlhodobá prítomnosť témy európskej integrácie vo verejnom a politickom diskurze;

- dostupnosť základných informácií o únii;

- zhoda relevantných politických aktérov na podpore vstupu;

- skutočnosť, že téma vstupu do EÚ nepolarizuje ani politickú scénu, ani obyvateľstvo.

Faktory, ktoré skôr odrádzali od účasti, boli nasledovné:

- doterajšie záporné skúsenosti s referendami a pokles vážnosti inštitútu referenda u časti verejnosti;

- tzv. volebná únava obyvateľstva, spôsobená častým konaním volebných aktov;

SkryťVypnúť reklamu

- vnímanie Slovenska ako krajiny, ktorá už „má za sebou“ rozhodujúce akty súvisiace s členstvom v EÚ (parlamentné voľby 1998 a 2002, zavŕšenie prístupových rokovaní, podpis prístupovej zmluvy a pod.);

- kritické hodnotenie aktuálneho spoločenského vývoja;

- vnímanie neúčasti na referende ako prejavu demonštratívneho nesúhlasu s politikou vlády. K zaujatiu takéhoto postoja prispievali výroky niektorých opozičných politikov o tom, že v prípade neplatnosti referenda by vláda mala odstúpiť. Význam tohto faktoru potvrdili regionálne - v okresoch, považovaných za bašty opozície, účasť bola výrazne slabšia;

- výroky politikov o tom, že v prípade neplatného referenda parlament tak či tak ratifikuje prístupovú zmluvu, čo navodzovalo dojem zbytočnosti referenda;

SkryťVypnúť reklamu

- nesúťaživý charakter predreferendovej kampane, keď nezaznievali nijaké výzvy zúčastniť sa a hlasovať proti (nepôsobí tu ani jeden relevantný politický subjekt s odmietavým názorom na členstvo v únii);

- odporcovia vstupu do EÚ mali možnosť dosiahnuť pre seba prijateľnejší výsledok bojkotom (neplatnosť v dôsledku nedostatočnej účasti). Účinnosť tohto faktoru potvrdila obrovská prevaha pozitívnych odpovedí, čo o. i. indikovalo slabú účasť práve odporcov vstupu;

- v porovnaní s parlamentnými voľbami výrazne slabšie mobilizačné aktivity politických strán.

Zdá sa, že faktory, ktoré väčšmi motivovali ľudí, napokon prevážili. Ostáva nezodpovedaná otázka, či existovali reálne možnosti na to, aby tá prevaha bola výraznejšia, a ak áno, či boli náležitým spôsobom využité.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Grigorij Mesežnikov(Autor je politológom, prezidentom Inštitútu pre verejné otázky)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 154
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 922
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 697
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 847
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 018
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 876
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 501
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 315
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu