
Ak používate kartu Prima, dajte si pozor, komu pošlete SMS. Inak by ste mohli prísť o svoj kredit. FOTO - SME LUBOŠ PILC
Koncom minulého týždňa začali užívatelia Prima karty dostávať inzertné ponuky, napríklad formou SMS, ktoré vyzývali, aby využili možnosť zvýšenia kreditu na karte Prima prostredníctvom odoslania jednej SMS. Inzeráty pôsobili ako mimoriadna ponuka neznámej spoločnosti. Presný tvar SMS mal byť „KRED 090Xxxxxxx YYY na číslo 414“. Po slove „KRED“ nasledovalo telefónne číslo podvodníka a za ním výška kreditu. Práve o tú prišiel každý, kto inzerátu uveril a SMS poslal. Pripísala sa na číslo podvodníka.
Prenos kreditu umožňuje Orange používateľom Prima kariet a za normálnych okolností má dobrovoľný charakter. „Podvodníci zneužili dôveru hlavne tých užívateľov, ktorí neboli o tejto službe informovaní,“ povedal hovorca spoločnosti Orange Peter Thót. Neznáme osoby začali šíriť výzvu na diskusnom SMS Fóre, ktoré je dostupné na stránkach 795 a 797 Markízatextu. Podvodníci však využili aj iné informačné kanály a správy posielali aj prostredníctvom anonymných e-mailov, esemesiek alebo v rámci „chatovania“ na internetových stránkach.
Spoločnosť Orange je však podľa neho bezmocná, čo sa týka zabráneniu šírenia takejto správy prostredníctvom esemesiek alebo internetovej komunikácie. „Klientov sme sa snažili prostredníctvom médií na podvod upozorniť. Za pomoci prevádzkovateľa služby SMS-Fórum sme prijali aj ochranné opatrenie a prestali uverejňovať inzeráty podobného charakteru,“ dodal Thót.
Počet sťažovateľov, ktorí na problém upozornili, nie je podľa hovorcu operátora alarmujúci a ide len o niekoľko poškodených zákazníkov. Každý z nich pritom mohol prísť o kredit v hodnote pár stokorún. Z tohto dôvodu Orange nepredpokladá, že pôjde o trestný čin podvodu, kde by škoda musela presiahnuť trojnásobok minimálnej mzdy. Hovorca Orangu tvrdí, že odhalenie páchateľa nie je také ľahké, ako sa na prvý pohľad zdá, hoci mobilný operátor pozná číslo, na ktoré sa kredit pripíše. „Vieme, z akého čísla boli správy posielané, no nevieme, či aj skutočne patrí podvodníkovi. Nechceme teda obviniť nášho klienta, ktorý s podvodom nemusí mať nič spoločné,“ povedal Tóth s tým, že ak bude „kradnutie kreditu“ pokračovať, Orange pristúpi k prevereniu majiteľov čísel.
Konkurenčný Eurotel podobné snahy podľa Juraja Drobu nezachytil, nakoľko službu prenosu kreditu na trhu neposkytuje.
(im)