Taxikári
„Keď sa zvýši o 3,80 na liter, budeme musieť zdražieť jeden kilometer jazdy minimálne o korunu, možno aj o dve,“ hovorí šéf banskobystrického City Taxi Ivan Ivora. Presné prepočty, koľko percent z nákladov ide na benzín alebo naftu, nemajú, lebo veľa záleží na type auta a podmienkach jazdy.
Potraviny
Zvýšia sa aj ceny potravín, lebo tie treba rozvážať autami, tvrdia poľnohospodári a potravinári. „Dnes sa však nedá odhadnúť, o koľko,“ povedal predseda poľnohospodárskeho družstva Devio Nové Sady a šéf Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivan Oravec.
Podľa neho tvorí nafta asi 5 až 10 percent celkových nákladov poľnohospodárov. „Zvýšenie spotrebnej dane o 3,10 za liter od júla je neprijateľné. Práve v druhom polroku máme najvyššiu spotrebu nafty,“ hovorí Oravec. Naftu potrebujú prakticky na všetko - od orania cez siatie, zber úrody až po odvoz. Podľa Oravca doplatia na zvýšenie cien nafty najviac poľnohospodári, ktorí sa venujú rastlinnej výrobe.
Doprava
Ekonomický riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Viliam Majda tvrdí, že za pol roka minú zhruba 5 miliónov litrov nafty. Keď sa zvýši cena litra o tri koruny, bude to podnik stáť 15 miliónov korún. Rezervy pre takýto prípad si nepripravili. „Nemôžeme zvýšiť ani cestovné, pretože sme ho zvyšovali 1. mája,“ povedal Majda.
Nahnevaní sú aj kamionisti. Šéf North Slovakia Camion Dolný Kubín a člen prezídia Česmadu Rudolf Valentíny sa obáva, že dopravné firmy pôjdu do straty a niektoré padnú.
Najmä exportéri budú v nevýhode, lebo koruna sa posilnila oproti doláru. „Keby sme im ešte my zvýšili ceny za dopravu, neboli by konkurencieschopní. Takže s cenami veľmi ísť hore nemôžeme,“ povedal Valentíny.
Nafta sa v nákladnej doprave podieľa zhruba 27 percentami nákladov. Aj Valentíny si myslí, že zvýšenie cien za pohonné látky sa prejaví všade - aj na mlieku a chlebe.
Železnice
Osobné vlaky drahšie určite nebudú, aj keď na železnici je stále veľa tratí, na ktorých jazdia rušne na naftu. Ceny cestovného na železnici reguluje vláda a Železničná spoločnosť ju tento rok už neplánuje žiadať o zvýšenie.
„Na budúci rok budeme v každom prípade požadovať zvýšenie cien v osobnej doprave minimálne o úroveň inflácie plus o vplyv daní,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Dilemu riešia aj cestovné kancelárie. Nitrianska cestovka Turancar, ktorá má spomedzi cestoviek najväčší vlastný autobusový park, príde po zvýšení cien nafty možno aj o stovky tisíc mesačne. „Radi by sme zvýšili ceny za dopravu na zájazdy, ale už máme veľa zájazdov predaných,“ povedal šéf Turancaru Viliam Turan.
Cestovka nezvýši cenu za dopravu ani pre tých, ktorí si zájazdy ešte len kúpia, lebo by to bolo podľa Turana nespravodlivé voči klientom. Zvýšenie spotrebnej dane za naftu je podľa neho veľmi nešťastné. (rf)