O rozruch sa postaral prezident Václav Klaus. Televízne šoty, ktoré majú ľudí prilákať k voľbám, označil za cielenú provokáciu.
„Som veľmi proti tomu, aby sme si vstup do únie trivializovali, aby sme si mysleli, že je to takmer nevýznamná udalosť a aby sme ju bagatelizovali takými reklamami, aké občas vidíme v našich televíziách,“ povedal Klaus.
Čo vyčítajú kritici kampani? Nedostatok informácií pre ľudí a nedostatočnú diskusiu o vecných problémoch spojených so vstupom.
„Príliš sa dostáva do popredia, že nám v únii bude lepšie a málo sa hovorí, že je to len priestor a všetko záleží na nás. Je tam slabý apel na zodpovednosť ľudí,“ myslí si politológ Rudolf Kučera.
Vláde sa podľa neho nepodarilo osloviť tých, ktorí informácie o únii nevyhľadávajú. Na kampaň Špidlov kabinet vyčlenil 200 miliónov korún.
Prieskumy verejnej mienky ukazujú, že Európska únia je teraz pre ľudí najpríťažlivejšou celospoločenskou témou. Medzi kandidátskymi krajinami patrili Česi vždy medzi najväčších euroskeptikov, a tak sa vláda začína obávať, ako referendum dopadne, hoci u našich susedov nie je povinná 50-percentná účasť.
„Očakávam, že účasť bude dosť nízka a prevládať bude áno,“ hovorí Kučera. „Ľudia počúvajú, že nemajú alternatívu a žiadnu inú možnosť než tam vstúpiť. Deje sa to masívne, tvrdí to najmä ODS a komunisti. To rozhodne nebude motivovať, aby išli voliť.“ (mch)