
Jan Jelinek vystúpi dnes o 21.00 h v bratislavskom klube Terminal (ex-Charlies) na koncerte, ktorý sa koná v rámci festivalu nových médií Multiplace. Na Slovensku má renomovaný tvorca koncertnú premiéru. Počas večera sa okrem neho predstaví aj domáci projekt Double-Fair, za ktorým stojí známy hudobník Jozef Vlk, a rakúsko-baskické duo laptopových improvizátorov Christof Kurzmann a Mattin. FOTO – SCAPE RECORDS
Nemec s českými koreňmi Jan Jelinek dal elektronickej hudbe ďalší smerKľúčovou postavou elektronickej scény nemeckej metropoly, ktorá si v posledných rokoch vyslúžila prívlastok New Sound Of Berlin, je JAN JELINEK. Mladík s českými koreňmi a diplomom zo sociológie prenikol medzi svetovú hudobnú špičku po vydaní albumu Loop-Finding-Jazz-Records v roku 2000, ktorý určil súčasnej hudbe nové smerovanie.
Jelinekov prístup ku komponovaniu dáva definitívne zbohom 20. storočiu: hudba sa už netvorí z tónov, ale z rozdrobených a odznova rafinovane poskladaných zvukov existujúcich nahrávok. Z mikroskopických útržkov starých skladieb dokáže Jelinek vybudovať pulzujúce plochy so sugestívnou atmosférou. Je to úplne iný prístup, akým postupuje komunita tvorcov nu-jazzu: „Rozhodne som nechcel nahrať džezovú platňu. Práve naopak. Ja som skôr bojkotoval vykrádanie džezu tým, že som získané slučky nearanžoval do džezových foriem, ale v tradícii elektronickej hudby,“ povedal na margo svojej doteraz najslávnejšej nahrávky pre denník InZine.
Hra s identitou
Hra s identitou je typickým znakom súčasnej mladej hudobnej generácie. Jelinek svoje prvé nahrávky vydal pod menom Farben v júli 1998 vo vydavateľstve Klang Elektronik. Identitu Farben si odvtedy uschováva pre produkovanie skladieb prehodnocujúcich starú soulovú hudbu sedemdesiatych rokov. Naproti tomu názov Gramm mu slúži na produkovanie skladieb balansujúcich medzi elektronickou hudbou určenou na počúvanie a dancefloorom.
Album Loop-Finding-Jazz-Records vyšiel na berlínskom labeli Ňscape records, ktorý je v súčasnosti hlavným stanom nemeckej elektronickej hudby. Vo februári tohto roka tu Jelinek vydal aj novú nahrávku La Nouvelle Pauvreté. „V posledných rokoch elektronickú scénu zaplavili projekty, ktorým chýba vlastný rukopis a štýl. Aj preto som sa so svojou novou platňou chcel vymaniť z tohto skostnateného prostredia. Stále pracujem s prvkami a štruktúrami charakteristickými pre túto scénu, ale pri produkovaní som sa snažil vytvoriť niečo, čo by znelo skôr ako popová platňa.“
Pop pre 21. storočie
Ak je to pop, potom jeho verzia pre 21. storočie. Plná rafinovaných odkazov na hudobnú históriu (v jednej skladbe znie upravený hlas Stevieho Wondera, v ďalšej dokonca počuť Sergea Gainsbourga), melancholickej atmosféry fin de siécle, ale napríklad aj zmyslu pre svojrázny humor (nečakané použitie zvuku tlieskajúcich divákov).
Nový zvuk Berlína je životaschopným plodom digitálnych technológií, pre praskajúce rytmické štruktúry sa medzičasom vžili označenia ako clicks‘n‘cuts či microhouse. Výkonný laptop, symbol novej hudobnej kultúry, navyše umožňuje Jelinekovi za pochodu improvizovať, a tak sa diváci stávajú priamymi účastníkmi vzrušujúceho procesu.
„Hudbu vnímam ako komunikačný prostriedok, ktorý má svoje dejiny. Preto aj vlastné produkovanie vnímam ako prácu s týmto dejinným materiálom. V tomto zmysle je to pravý protipól techna. Snažím sa ukázať, že na elektronickej scéne môžu vzniknúť platne, ktoré reflektujú hudobnú históriu,“ tvrdí originálny tvorca, ktorý pravidelne hráva v kluboch a na prestížnych festivaloch po celej Európe.
O jeho kvalitách svedčí napríklad aj to, že vytvoril hudbu pre pavilón mladých mediálnych umelcov na výstave Expo 2000 v Hannoveri.
MARTIN VYSOKÝ