PREŠOV – Príčinu množstva dopravných nehôd na niektorých úsekoch štátnej cesty 1/18 medzi Prešovom a Svitom našiel prútikár Juraj Kozák. Miesta tragédií zhodnotil ako geopatogénne žiariče. Koncentrácia patogénnych zón sa tu podľa Kozáka pohybuje na úrovni 7,4 až 8 bodov. Najvyšším bodom stupnice je dvanástka. „Dá sa povedať, že od deväť do dvanásť sa nemeria, lebo je to teoreticky nemožné. Dvanásť znamená jadrový výbuch,“ vysvetlil.
Prešovský krajský dopravný inšpektorát sa v posledných dvoch rokoch márne pokúšal zistiť príčinu nevysvetliteľných nehôd. Na ceste 1/18 je podľa riaditeľa Juraja Draveckého niekoľko úsekov, v ktorých sa opakujú mimoriadne tragické nehody bez logických príčin. Po konkurze, na ktorom sa zúčastnili traja prútikári, dostal šancu Juraj Kozák. Jeho úlohou bolo zistiť výšku patogénnych zón v ôsmich úsekoch. Stupne 7,7 našiel na zebrách v Poprade, Štrbe a vo Svite. „Pri čerpacej stanici Esso som našiel pás, ktorý nepriaznivo vplýva na vodičov, ktorí vychádzajú z Popradu na Košice. Keď čakajú, stoja v zóne.“ Na križovatke v Hôrke je podľa neho pod priechodom pre chodcov pás, na ktorom chodci strácajú prirodzenú hranicu brániť sa. Prvá pravotočivá zákruta od Levoče v smere do Prešova má dva geopatogénne pásy. „Snáď prejazd týmito dvomi jazdnými pruhmi spôsobí chvíľkovú nepozornosť, pri väčšej rýchlosti skutočnú nehodu,“ myslí si Kozák. Problémové miesto našiel aj v Sivej Brade. Autá tu v páse stoja, keď zo starej cesty vychádzajú od Spišského Podhradia do Prešova. „Ako sa pôsobenie prejaví, závisí od času, ktorý sa tam vodič zdrží.“
Dravecký je s prácou prútikára spokojný. Štyri z označených miest sú naozaj zhodné s miestami, kde polícia eviduje zvýšenú koncentráciu bezdôvodných nehôd. V Hôrke je podľa riaditeľa kritickým bodom priechod na frekventovanej ceste medzi krčmou a zastávkou autobusu. Chodec musí na ceste z krčmy zdolať dve žiariace pásma. „Slabší organizmus, mentálne unavený, pod vplyvom pôsobenia zón nepozrie doľava, doprava a vbehne pod motorové vozidlo,“ mieni riaditeľ.
Výsledky pátrania Juraja Kozáka použije Krajský dopravný inšpektorát v Prešove na rokovaniach so Slovenskou správou ciest v Poprade. Budú žiadať, aby na uvedených úsekoch umiestnili značku iné nebezpečenstvo. „Len stále si lámeme hlavu, čo napíšeme na doplnkovej tabuli.“ Tam, kde pás nepriaznivých zón prechádza priechodom pre chodcov, požiadajú o jeho preloženie. Zaujímalo nás, či Kozák nenavrhol použitie rušičov. Žiaden z nich podľa neho nepracuje tak, ako by mal. „Nerušia a skúšal som ich asi deväť,“ tvrdí prútikár.