boval: „Prenasledujú ma otázky, či sa mi to vôbec podarilo.“
Autorita anglických kunsthistorikov sir Kenneth Clark jednoznačne odpovedá: „Nikomu zo sochárov dvadsiateho storočia sa nepodarilo takým mimoriadnym umeleckým spôsobom zobraziť vesmír človeka vo vesmíre sveta.“ Keď Moore zomrel, anglický denník Daily Telegraph išiel ešte ďalej. „Od smrti Winstona Churchilla je skon Henryho Moora odchodom ďalšieho veľkého Angličana, ktorého poznali v každej civilizovanej krajine na svete.“
Tento týždeň sa plastiky Henryho Moora vrátili do svojej domovskej výstavnej siene – do londýnskej Tate Modern, ktorej niekoľko rokov pred smrťou venoval podstatnú časť zo svojej zbierky. V monumentálnej Turbínovej hale galérie moderného umenia je inštalovaných dvadsať Moorových sôch vrátane tých najväčších. Po prvýkrát je vo verejnej galérii prezentovaný veľkorozmerný Dvojitý ovál (Double Oval) z roku 1966. Dvojica kurátorov z Tate Modern Matthew Gale a Toby Treves pripravila aj ďalšie majstrovské diela ako Rodina (1949), Kráľ a kráľovná (1952–53) či Madona a dieťa z roku 1943, ktorú Moore vytvoril pre kostol svätého Mateja v Northamptone.
„Henry Moore sa celosvetovo preslávil práve svojimi plastikami z verejných priestranstiev,“ hovoria kurátori. „Našou snahou bolo ich dať dokopy a sústrediť Moorovu umeleckú silu do najväčšej intenzity.“
Výstava Henryho Moora potrvá do 25. augusta a vstup na ňu je voľný. (pet)