koľko rozpočtu chýba | |
DPH | -13,2 mld. |
z toho: | |
zmena sadzieb | - 3,5 mld. |
nižšia spotreba | - 2,7 mld. |
nový systém vratiek DPH | - 7 mld. |
daň z príjmov | - 4,8 mld. |
zrážková daň | - 1,7 mld. |
koľko je navyše | |
sociálna poisťovňa, úrad práce | + 8,9 mld. Sk |
Výrobcov tovarov, na ktoré sa uplatňujú spotrebné dane, sme požiadali o ich reakciu a stanovisko k predpokladaným cenám a spotrebe ich tovarov po zvýšení daní.
Peter Švec, Heineken Slovensko, hovorca
„Heineken je znepokojený tým, ako vláda narýchlo a často mení podmienky a nekomunikuje so zahraničnými investormi o plánovaných krokoch. Teraz sme vo výške daní na úrovni Česka a Nemecka, s ktorými sa vzhľadom na podobnú pivársku tradíciu zvykneme porovnávať. Ak teraz zvýšime daň, dostaneme sa na úroveň severských krajín, ktoré dane používajú aj ako nástroj na prohibíciu.
Podľa všetkého sa zvýšenie plne premietne do cien. Pri „desiatke“ o štyri koruny, pri „dvanástke“ o vyše päť korún. Priestor na znižovanie našich marží nie je. Na Slovensku je veľká konkurencia, takže významné rezervy nemáme. Za minulý rok sme odviedli 1,5 miliardy korún na spotrebných daniach. Je iluzórne myslieť si, že výnosy štátu z dane stúpnu o toľko, o koľko porastie daň.“
Jaroslav Ostrožovič, J& J Ostrožovič Veľká Tŕňa, majiteľ
„Ide o účelovo prijatý model zo strany ministerstva financií, spôsobí likvidáciu slovenského vinohradníctva a vinárstva. Za posledný polrok začalo pre nulovú sadzbu dane mnoho firiem investovať do vinohradov a zastaví sa tak začatý rozvoj. Po vstupe do únie navyše padne takmer 80-percentné clo na dovoz vína na Slovensko, čím sa cena dovážaného vína na Slovensko zníži, dovozové vína fakticky aj po prijatí dane zlacnejú a domáce podražia. Príjem z dane do rozpočtu, sa nezvýši, pretože klesne spotreba vína a nahradí ho čierny obchod a vo vinohradníckych oblastiach sa zvýši nezamestnanosť.“
Miroslav Kollár, Asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu, generálny tajomník
„Spotrebná daň z minerálnych olejov už dosiahla minimálne sadzby Európskej únie a nafta je dokonca zdanená vyššou spotrebnou daňou, ako sme sa zaviazali únii. Bolo to s ročným predstihom oproti očakávaniam a nepredpokladali sme, že ministerstvo opäť tak rýchlo pristúpi k zmenám. V súčasnosti je síce dobrý vývoj predaja pohonných látok, ale vyššie dane znížia našu konkurencieschopnosť medzi susednými štátmi. Medzinárodní prepravcovia jednoducho začnú tankovať tam, kde to bude lacnejšie a cez naše územie budú len prechádzať. Keďže okrem rastu spotrebných daní sa robia aj ďalšie opatrenia, predpokladáme, že sa zníži dynamika petrolárskeho trhu a aj výber dane pre štát bude nižší.“
(jj, jog)