
Pri otvorení účtu sa banky dozvedia základné údaje o klientovi, podľa pohybov na účte sa dozvedia oveľa viac. Aj tieto osobné údaje podliehajú zo zákona ochrane. ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Povinnosťou bánk je zistiť meno, priezvisko, rodné číslo, adresu, pohlavie, občianstvo – teda údaje z občianskeho preukazu. Už pri zriadení bežného účtu sú zvedavé aj na ďalšie osobné údaje. „Zisťujeme odpovede najmä pre to, aby sme bežný účet nastavili tak, ako to klientovi najväčšmi vyhovuje. Aby neplatil za zbytočné služby, ktoré nebude využívať, a najmä, aby sme určili najvýhodnejší typ účtu preňho,“ povedala Andrea Kollárová z HVB Bank.
Ešte lepšie spoznajú žiadateľov o úver: „Informácie sú pre banku dôležité preto, aby získala prehľad o finančnej situácii klienta, na ktorej základe sa potom rozhodne, či daný úver schváli, alebo nie,“ dodala Kollárová. Ak niekto žiada o úver, banka sa dozvie nielen o jeho príjmoch a výdavkoch, ale zaujímajú ju aj finančné pomery najbližších príbuzných. Ak klient používa často kartu, banka má tiež prehľad o tom, kde sa zdržiava, nakupuje či tankuje benzín.
Slovenská sporiteľňa považuje obsah otázok za svoje know-how. „Pre lepšie spoznanie potrieb klienta používame takzvaného finančného sprievodcu – formulár jednoduchých otázok, ktorý klient vyplní na stretnutí so svojím poradcom. Finančný sprievodca umožňuje poradcovi zistiť potreby klienta, napríklad bývania, financovania a iné,“ hovorí Eva Güttlerová zo Slovenskej sporiteľne.
Oveľa zaujímavejšie informácie sa banka dozvie, až keď klient začne služby používať. Keďže pozná jeho pohyby na účte, vie, aký platí nájom, či spláca pôžičky, má televízor, aké má účty za telefón. Z výberov v bankomatoch a platieb v obchodoch môže zistiť, kde, čo a za koľko nakupuje, kam cestuje. Podľa toho, kam si dá posielať výpisy, zase vie, kde skutočne býva.
Spýtali sme sa, či banky archivujú napríklad telefonické zadanie príkazu na úhradu alebo videozáznamy z pobočiek. „Každá banka má veľmi presne stanovené, ako môže narábať s informáciami, ktoré získa. Upravuje to zákon o bankách, z ktorého vyplýva aj povinnosť archivovať záznamy,“ reagoval Roman Začka z Tatra banky. Samotná banka si rozsah informácií ďalej upraví v obchodných podmienkach.
Banky podliehajú aj zákonom o ochrane osobných údajov. „V prípade, že by niektoré fakty tieto zákony neupravovali, sú predmetom bankového tajomstva,“ vysvetlila Miriam Hajduová z ČSOB.
Uvedenie žiadaných údajov je aj v záujme klienta, aby mu banka službu poskytla a mohla peniaze spravovať. Zneužitia informácií sa nemusí podľa Začku obávať: „Dodržiavanie bankového tajomstva je základom bankovej etiky a prvotným záujmom samotnej banky.“ Musí sa preto spoľahnúť, že ho dodržia všetci zamestnanci.