
Leland (s bradou) na jednom z prvých modelov Cadillacu. FOTO - ARCHÍV
Henry Leland patrí medzi absolútne hviezdy automobilovej histórie. Jeho meno sa však nestalo symbolom. Keď pred sto rokmi, v počiatkoch automobilizmu, zakladal svoju spoločnosť, nechcel pristúpiť na predaj svojho mena. Viac ako o vlastnú popularitu mu šlo o kvalitu jeho vozidla. Na rozdiel od Henryho Forda sa tak do histórie nezapísalo meno Leland, ale jeho Cadillac.
Spolu s Fordom stál Leland pri zrode amerického automobilu. Dnes môžeme povedať, že mali jeden cieľ, ale rozdielnu predstavu, ako sa k nemu dostať. Obaja chceli vyrábať dobré autá. Ford sa na začiatku rozhodol, že bude robiť čo najviac áut za čo najprijateľnejšiu cenu. Chcel uspokojiť masy.
Naopak Leland staval na prvé miesto kvalitu a luxus. Svoje stroje však nepredražoval. Vytvoril auto pre horných desaťtisíc, ktoré si mohli kúpiť aj obyčajní smrteľníci. Dal Američanom šancu priblížiť sa k hviezdam.
Henry M. Leland sa narodil v kvakerskej rodine v roku 1843. Od malička bol vychovávaný k dokonalej presnosti. Celkom prirodzene sa začal venovať mašinkám. Najprv údajne zostrojil holičský strojček.
V roku 1890 sa s rodinou presťahoval do Detroitu. Začal vyrábať motory pre detroitské parné autá a benzínové motory pre lode. Ku skutočným autám sa dostal vo firme Olds Motor Works. Vylepšil motor klasického Oldsmobilu a „vytĺkol“ z neho 23 percent konskej sily navyše. Vo firme Olds však novú verziu odmietli.
Vtedy sa Leland spojil s Fordom. Pozvali ho Fordovi sponzori. Boli nespokojní, lebo Ford im ponúkol len niečo ako pretekárske auto. Leland ho mal pozdvihnúť na vyššiu „civilnú“ úroveň. Ford napokon zostal bokom a Leland založil vlastnú Cadillac Motor Car Company. Jeho autá dostali meno po francúzskom cestovateľovi Antoinovi de la Mothe Cadillacovi, ktorý na začiatku 18. storočia založil mesto Detroit.
Prvý Cadillac dokončili 17. októbra 1902. Vozidlo s jedným valcom sa okamžite ujalo. Na získanie prvých 2286 objednávok potreboval len polovicu týždňa. V tom čase sa model A predával za 750 amerických dolárov.
Neskôr Leland značku Cadillac predal firme General Motors, ktorá ju vyrába dodnes. Niekoľko rokov pokračoval v práci na Cadillacu, ale počas 1. svetovej vojny sa s General Motors rozišiel. Spolu so synom Wilfredom začal vyrábať letecké motory pre bojové lietadlá.
Po vojne sa Leland vrátil k autám. Svoje nové auto pomenoval po prezidentovi Abrahamovi Lincolnovi. Ani toto auto mu nezostalo. Na trh vstúpilo v počiatkoch povojnovej hospodárskej krízy, a preto ho odpredal Fordovi. Značka Lincoln sa stala jedným z najväčších súperov Cadillacu v triede luxusných áut.
Dodnes je to však Cadillac, ktorý sa spája s americkým snom. Cadillac, to sú 50. roky a hollywoodske megahviezdy. Cadillac, to je Elvis Presley a jeho obrovská zbierka týchto štvorkolesových pokladov. Cadillac, to je veľké auto s otvorenou strechou, ktoré je dodnes kráľom amerických ciest.
Za sto rokov svojej histórie si pripísala značka Cadillac najviac inovácií v automobilovom priemysle. Ako prvá prišla na automatické zatváranie strechy, elektrické sťahovanie okien, centrálne zamykanie, airbagy, automatické ladenie rádia či automatické vysúvanie rádioantény.
Cadillac sa vďaka Henrymu Lelandovi stal symbolom kvality a luxusu. Leland mu dal hneď na začiatku motto, ktorého sa drží dodnes: „Zručnosť vierou - presnosť zákonom.“
Henry Leland bol totiž presnosťou posadnutý. Alfred P. Sloan Jr., známy šéf General Motors, vyhlásil, že cestu, ako podnikať, mu ukázal práve Leland. Sloan v tom čase viedol spoločnosť, ktorá vyrábala ložiská. Leland ich prišiel s mikrometrom skontrolovať a povedal: „Aj napriek tomu, že ich robíte tisíce, prvé aj posledné by malo byť úplne rovnaké.“ Sloan, ktorý sa považuje za strojcu modernej americkej teórie manažmentu, o mnoho rokov neskôr povedal: „Predstava toho, čo to v skutočnosti je masová výroba, vo mne vznikla pri tomto rozhovore.“
MATÚŠ KOSTOLNÝ
Zajtra - Krádež Mony Lisy