Emporio Armani Fragrances slnko nezapadá. S majetkom 1,7 miliardy dolárov je jedným z najbohatších ľudí umeleckého sveta. Auru slávy mu nezatienili ani obvinenia z daňových únikov.
Kde sa pohne, čaká ho úspech. "Keď Armani povie, že cez leto sa budú ženy obliekať do vreca, tak sa aj stane," bezmocne zakvílil Armaniho konkurent Jean-Paul Gaultier. V roku 1982 sa stal taliansky elegán prvým módnym dizajnérom od čias Diora, ktorý sa objavil na titulke magazínu Time. Súčasná retrospektívna výstava Armaniho v Guggenheimovom múzeu v Bilbau sa stala jednou z udalostí výstavného leta v Európe. Keď chcete vidieť majstrove výtvory, musíte sa ozbrojiť trpezlivosťou. Rady sú nekonečné.

Štýl Armani
Všetko začalo roku 1974, keď sa vtedy štyridsaťročný Giorgio Armani rozhodol založiť vlastnú značku, ktorá neskôr vyrástla v obrovské módne impérium. Jeho prístup k vytváraniu svojich modelov je unikátny. Akoby sa na ne pozeral cez hranol balansujúci v sociálnych zmenách vo svete a v evolúcii spotrebiteľských chutí a potrieb. Sám hovorí, že jeho návrhy sú často ovplyvnené tým, čím sa nechávajú inšpirovať obyčajní ľudia.
"Drasticky impozantná móda, a tým myslím akúkoľvek, môže tiež znamenať, nemať žiadny rešpekt k zákazníkovi," hovorí Armani. "Čo sa mňa týka, snažím sa o pravý opak: ak niekde na ulici uvidím muža alebo ženu oblečeného spôsobom, ktorý ma osloví originalitou a elegantnosťou, nechám sa tým inšpirovať. Cieľ, ktorý sa snažím dosiahnuť, je vypestovať ľuďom ich štýl cez moje oblečenie tak, aby sa z nich nestali obete módy."
Počas cizelovania svojho štýlu likvidoval Armani zbytočnosti, zdôrazňoval najmä pohodlnosť a silu elegancie najdôležitejších častí jeho odevu. Tento filozofický postoj je považovaný za základ jeho návrhárstva a úspechu vo svete módy.
Najstarší vládca
Giorgio Armani je vekovo najstarším príslušníkom svetovej návrhárskej elity. Rodák z talianskej Piacenzy mal 11. júla už šesťdesiatsedem rokov. Yves Saint Laurent je mladší o dva roky, "cisár" Karl Lagerfeld o tri. Vekový hendikep hádže Armani cez palubu. "Konečne som dozrel," povedal na svojej nedávnej módnej prehliadke v Miláne. "Každý ma toľko rokov, na koľko sa cíti. Nápady stále prichádzajú, tak prečo sa vyhovárať na vek? Ostatne, moje modelky mi nedajú zostarnúť." Šarmantný, usmievavý - akoby vystrihnutý z katalógu Made in Italy. Ale aj boss, pre ktorého je disciplína základom úspechu. Tvrdý k sebe i svojim zamestnancom. "Impérium musí mať systém. No a vo fungujúcom systéme musí vládnuť poriadok."
Kráľ nad živlami
Je to prototyp človeka, ktorý nestráca hlavu, ani keď mu horí strecha nad hlavou. Doslova. Deň po jeho posledných narodeninách vypukol v jeho milánskej rezidencii požiar. Postihnutým miestom bol suterén s plochou 500 metrov štvorcových, často slúžiaci aj ako dejisko módnych prehliadok. Slávny dizajnér bol práve vo svojom byte na najvrchnejšom poschodí budovy. Spolu s bodyguardom zbadali rýchlo sa šíriaci požiar, ktorý zapríčinil skrat v elektrickom obvode. Zalarmoval požiarnikov, evakuoval svoju rezidenciu. Nikomu sa nič nestalo, hlásené bolo iba jedno zranenie, ktoré utrpel požiarnik pri inhalácii dymu. Na druhý deň titulky talianskych novín hlásali: Armani kraľuje aj nad živlami!
Zárodky budúcnosti
Výstava v Bilbau ponúka až do 2. septembra exkluzívnu panorámu Armaniho kreativity za posledných dvadsaťpäť rokov. Nápaditá inštalácia prezentuje módny dizajn aj ako produkty umelcových vízií, ktoré občas predbiehali svoju dobu. "To, čo sa bude nosiť, musí vždy v sebe obsahovať aj zárodok budúcnosti," hovorí Armani, ktorého výstava je príbehom o týchto slovách. Výpravné večerné dámske šaty, farebné a tvarové vplyvy severnej Afriky, Číny a Indie, kombinácia tradičnej a historickej módy, ale aj experimentálne úlety k androgýnnemu výrazu a štýlu epochy Belle Epoque - to všetko sú roviny Armaniho rukopisu, do ktorého sa obliekajú aristokrati, hollywoodske hviezdy na červenom koberci vedúcom k Oscarovi, ale aj bežní ľudia z povrchu planéty.
Armaniho línia televízora
Autor výtvarno-priestorového riešenia výpravnej expozície Robert Wilson ponúkol Armaniho dielo ako divadelné predstavenie, ktoré sa rozlieva aj za hranice haute couture. Je známe, že Armaniho meno je podpísané aj pod dizajnom tretieho tisícročia pre firmu Sony, ktorý s módnym mólom spájajú len krásne tvary. A, samozrejme, Armani. "Vždy ide o hru tvarov, ktorú treba zosúladiť tak, aby boli príjemné pre ľudské oko, dušu a najmä jeho pohodlie," hovorí Armani. "Či ide o líniu televízora v interiéri alebo krivku ženského tela v exteriéri, vždy je dôležitý ľudský rozmer. Experimentálna exhibícia na móle je príjemnou kratochvíľou mladých chlapcov, ktorý sa potrebujú presadiť. Čo však potom? Veď nám ide o to, aby sa to aj nosilo - alebo nie?"
Povedali o Armanim
Coco Channel: "Do budúcnosti si zapamätajte dve mená - Versace a Armani."
Gianni Versace: "Všetci hovoria, Versace je kráľ. Môžem ním byť, keď vidím vedľa seba Armaniho?"
Jean-Paul Gaultier: "Armaniho by mali zakázať. Je tak nepríjemne dokonalý, až to ide na nervy."
Michelle Pfeifferová: "Keď sa chcem cítiť pohodlne, dám si Armaniho. Keď idem spať, dám si Armaniho. Keď idem na Oscarov, dám si Armaniho. Bože, veď ja žijem s Armanim!"
Richard Gere: "Armaniho návrhy sú ako sny ušité z našich túžob."
Silvio Berlusconi: "Vyhral som voľby, pripravil som pre Taliansko novú víziu a potom príde Armani a povie: Ste zle oblečení. Mamma mia! Potom som sa pozrel na spoločnú fotografiu môjho kabinetu a povedal si. Áno, takéto obleky a kostýmy sa nosili pred dvadsiatimi rokmi. Armani má ako vždy pravdu."
Giorgio Armani dnes kraľuje medzinárodnému módnemu impériu s odhadovaným odbytom 1,7 miliardy dolárov. Armaniho produkty predáva po celom svete približne dvetisíc obchodov. Jeho meno je reprezentované viac než dvadsiatimi licenciami a jedným veľkým "joint venture" v Japonsku. Vlastní tiež 100 percent akcií v spoločnosti ANTINEA, vyrábajúcej dámske oblečenie pre jeho spoločnosť Emporio Armani. Ďalej je vlastníkom väčšieho balíka akcií v spoločnosti SIMNT, produkujúcej pre jeho impérium džíny. Nezabúdajme na spoločnosť INTAI, ktorá vyrába jeho kravaty a tiež spoločnosť LUXOTTICA, vyrábajúca jeho okuliare.
Autor: Text: Ľudo Petránsky