Telekomunikácie doplácajú na slabý marketing

Nové tarify, ktoré Slovenské telekomunikácie (ST) zaviedli od 1. júla 2001, vyvolali u telefónnych konzumentov zmiešané pocity. Odozvy v médiách či pri náhodných stretnutiach sú skôr negatívne ako pozitívne. Všetci sme očakávali, že nový investor, ktorý .

Nové tarify, ktoré Slovenské telekomunikácie (ST) zaviedli od 1. júla 2001, vyvolali u telefónnych konzumentov zmiešané pocity. Odozvy v médiách či pri náhodných stretnutiach sú skôr negatívne ako pozitívne. Všetci sme očakávali, že nový investor, ktorý prichádza na Slovensko do tejto veľmi prosperujúcej oblasti, prinesie nový prístup, nové služby, ale hlavne nové ceny, ktoré budú aspoň čiastočne chápať aj kúpyschopnosť slovenského občana. Predpokladali sme, že investor bude mať určité skúsenosti z východného bloku (Česka, Maďarska, Poľska), ktoré tu bezpochyby využije. Hlavne sme očakávali, že urobí poriadok a zlepší marketingový prístup a zákazník sa konečne stane, ako sa po taliansky hovorí: „numero uno“. Už vrabce na ulici čvirikali, že úsek marketingu je najslabším článkom v organizačnej štruktúre nielen ústredia, ale aj jednotlivých odštepných závodov. Mali dostatok času ešte pred privatizáciou, ale aj dostatok referencií (od svojich informátorov) o tom, kde tlačí ST topánka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V strategickom plánovaní však nastali chyby už pri zostavovaní telekomunikačného projektu I., teda stratégie rozvoja pre roky 1991 až 1995. Nedostatočne tu bol zohľadnený narastajúci rozvoj dátových služieb (nebol sledovaný svetový vývoj dátových služieb), resp. ich spojenie s hlasovými službami v blízkej budúcnosti.

Určité korekcie potom nastali v telekomunikačnom projekte II. pre roky 1996 až 2000, ale smelo môžeme povedať, že neskoro. Internetové služby začali ST poskytovať ako jedny z posledných na slovenskom trhu, i keď na ne mali vytvorené tie najvhodnejšie podmienky. Medzitým sa tu etablovalo niekoľko desiatok (blížiacich sa k počtu 100) internetových providerov, ktorí, pochopiteľne, obsadili slovenský trh. Aj to ST ťažko znášali a nevedeli sa s tým džentlmensky vyrovnať. Nedokázali vymyslieť také služby a také ceny (slabý marketing), aby prilákali nových zákazníkov. Práve naopak, začali robiť kroky voči existujúcim internetovým providerom a doslova diskrimináciu na slovenskom telekomunikačnom trhu. Protimonopolný úrad (PMÚ) sa na tieto neduhy len bezmocne a bez adekvátnych krokov díval. O tom, že si ST naštrbili svoj imidž u verejnosti, sa ani netreba ďalej rozpisovať. Ani Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ako ich zakladateľ nebolo schopné urobiť nápravu a tváril sa ako pštros, ktorý vsunie hlavu do piesku.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom ST je prebujnená administratíva na všetkých článkoch riadenia. Úradníkov neúmerne narastá a obslužných pracovníkov a pracovníkov v zákazníckom servise je nedostatok. Príkladom je závod v Bratislave, ktorý mal asi 750 pracovníkov - z nepochopiteľných dôvodov ho rozdelili na päť menších stredísk, s neúmerným nárastom administratívy (chvalabohu, títo reformátori dnes už na ST nepracujú). Dnes sa robia ťažké kroky, ako tento stav riešiť, respektíve ho vrátiť späť. Toto všetko v sebe obnáša veľké náklady, ktoré sa potom jednoznačne (aspoň podľa ST) musia objaviť v jednotlivých zákazníckych cenách. ST si nezobrali ponaučenie od mobilných operátorov. Aj tí začali s podstatne vyššími cenami, ako majú dnes, ale na rozdiel od ST pochopili, že s týmito cenami by neprilákali ďalších zákazníkov aj v budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa, vážení občania, ani nečudujme, že tarify ST sú také, aké sú. Aký má napríklad význam pre bežného slovenského občana zníženie tarifu do USA, on tam aj tak nevolá, pretože v prvom rade si musí zachraňovať svoju existenciu vo svojom domácom rozpočte.

Nebude už dlho trvať a mobilní operátori (Globtel a EuroTel) predstihnú ST v počte zákazníkov (telefónnych účastníkov). ST ich ku koncu júna evidovali 1 687 932 a Globtel a EuroTel spolu 1 571 271. Podľa vyjadrenia prezidenta ST Ladislava Mikuša je rast počtu mobilných zákazníkov daný najmä výhodnými cenovými ponukami. A to zatiaľ, ako sa pán prezident koncom júla vyjadril, nie je stratégiou ST. A to hádam hovorí za všetko, to ďalej nepotrebuje žiaden komentár. Pán Mikuš ani nevedel presne vyčísliť pokles zákazníkov, čo je dosť smutné, pretože po zavedení nových taríf bola odozva zákazníkov takmer okamžitá. V skutočnosti sa však po júlových úpravách denne odhlasuje asi 2000 telefónnych účastníkov a to mal pán Mikuš vedieť a priznať, že ST v tomto smere prestrelili, a ľudia, ktorí s ST trochu cítia a poznajú domáce pomery, tieto dôsledky aj predpokladali. Len topmanažment ST akosi pozabudol, že aj na Slovensku platí, že 2 krát 2 je 4.

SkryťVypnúť reklamu

ĽUBOMÍR ŠIMKO

(Autor je bývalý riadiaci pracovník Slovenských telekomunikácií)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 687
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 679
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 741
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 707
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 695
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 264
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 226
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 306
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu