Internetové stránky ešte nezarábajú

BRATISLAVA – Hoci má slovenský internet za sebou dobrý rok, najnavštevovanejším stránkam sa stále nedarí zarábať. Príjmy ani jednej z nich totiž nedokážu kryť výdavky spojené s prevádzkou portálov. Niektorí z prevádzkovateľov vlani umožnili vstup s

BRATISLAVA – Hoci má slovenský internet za sebou dobrý rok, najnavštevovanejším stránkam sa stále nedarí zarábať. Príjmy ani jednej z nich totiž nedokážu kryť výdavky spojené s prevádzkou portálov. Niektorí z prevádzkovateľov vlani umožnili vstup strategickým investorom s cieľom získať ďalšie zdroje na rozšírenie a zatraktívnenie stránok.

Najnavštevovanejším portálom na slovenskom internete je Zoznam.sk. „Počet page views (zobrazených stránok) Zoznamu.sk vlani vzrástol z 2,5 milióna na približne sedem miliónov,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnoti Zoznam, s. r. o., Lukáš Alner. Príčiny rastu počtu návštevníkov vidí Alner vo väčšej kapacite internetového trhu, vyššej atraktivite služieb a nižšej finančnej náročnosti pripojenia na internet.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Portál Zoznam.sk využívajú ľudia predovšetkým na vyhľadávanie, okrem toho však poskytuje aj spravodajský servis. Príjmy z predaja reklamnej plochy na tomto najnavštevovanejšom slovenskom portáli nestačia kryť výdavky spojené s jeho prevádzkou. Alner: „Po zohľadnení sezónnych výkyvov sme z predaja bannerov schopní kryť približne 80 percent prevádzkových nákladov. Investície musíme hradiť jednoznačne z vlastných zdrojov.“

Práve investície do technologickej platformy sú podľa neho kľúčové pri zvyšovaní kvality služieb. Do spoločnosti Zoznam, s. r. o., minulý rok kapitálovo vstúpila Scandinavia OnLine, prevádzkovateľ popredných škandinávskych a fínskych portálov. Spoločnosť tým získala peniaze na ďalší rozvoj. „Do dvoch-troch rokov by sme už mali byť ziskoví,“ dodal Alner.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým najnavštevovanejším portálom je AZet.sk. Oblasť jeho pôsobenia sa vlani radikálne rozšírila – k zoznamovaciemu servisu pribudli aj iné služby. „Počet page views sa nám vlani stroj- až štvornásobil. Dôvodom bolo práve rozšírenie súboru poskytovaných služieb a rast celkového počtu používateľov internetu,“ povedal Milan Dubec, predseda predstavenstva firmy eTechnologies, ktorá AZet.sk prevádzkuje.

Ani portál AZet.sk nie je ziskový. Rozdiel medzi výdavkami a príjmami hradí eTechnologies z vlastných zdrojov. Firma ich získala v marci minulého roka od spoločnosti Asset, ktorá sa zaoberá vývojom a prevádzkou bankového softvéru. Dcérska firma Assetu kúpou 60 percent v eTechnologies poskytla vlani ostatným spoločníkom peniaze na prevádzku a ďalšie investície. Podľa Dubca by nemali príjmy z predaja reklamnej plochy kryť prevádzové náklady ešte ani tento rok. „Rozdiel budeme kryť z našich pripravovaných aktivít. Mali by sme ich rozbehnúť už o niekoľko týždňov,“ dodal Dubec.

SkryťVypnúť reklamu

Další z najpopulárnejších portálov – Post.sk – začal predávať reklamnú plochu iba tento rok. „Plánujeme byť schopní z tohto predaja pokryť náklady na prevádzku firmy ešte v tomto roku,“ skonštatoval Denis Schvarcz, riaditeľ slovenskej pobočky firmy Kookee.com, ktorá Post.sk prevádzkuje.

Schvarcz: „Počas celého minulého roka zaznamenával Post.sk pravidelný mesačný nárast počtu zaregistrovaných e-mailových schránok aj počtu zobrazených stránok. V máji 2000 sme dosiahli necelé štyri milióny zobrazených stránok za mesiac, pred koncom roka to už bolo takmer sedem miliónov. Počet zaregistrovaných e-mailov sa blížil k 250 000.“

Príčin rastu je podľa Schvarcza niekoľko: rýchlo rastúca popularita e-mailovej komunikácie, relatívne lacný prístup na internet v internetových kaviarňach, knižniciach alebo školách a miera prieniku internetu do spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kookee.com prevádzkuje okrem Post.sk aj bulharský Post.bg a v blízkej budúcnosti plánuje spustiť Post v Rumunsku a Juhoslávii. V pláne firmy je expanzia do ďalších krajín strednej a východnej Európy.

TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 706
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 507
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 518
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 499
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 492
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu