BRATISLAVA – Hoci má slovenský internet za sebou dobrý rok, najnavštevovanejším stránkam sa stále nedarí zarábať. Príjmy ani jednej z nich totiž nedokážu kryť výdavky spojené s prevádzkou portálov. Niektorí z prevádzkovateľov vlani umožnili vstup strategickým investorom s cieľom získať ďalšie zdroje na rozšírenie a zatraktívnenie stránok.
Najnavštevovanejším portálom na slovenskom internete je Zoznam.sk. „Počet page views (zobrazených stránok) Zoznamu.sk vlani vzrástol z 2,5 milióna na približne sedem miliónov,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnoti Zoznam, s. r. o., Lukáš Alner. Príčiny rastu počtu návštevníkov vidí Alner vo väčšej kapacite internetového trhu, vyššej atraktivite služieb a nižšej finančnej náročnosti pripojenia na internet.
Portál Zoznam.sk využívajú ľudia predovšetkým na vyhľadávanie, okrem toho však poskytuje aj spravodajský servis. Príjmy z predaja reklamnej plochy na tomto najnavštevovanejšom slovenskom portáli nestačia kryť výdavky spojené s jeho prevádzkou. Alner: „Po zohľadnení sezónnych výkyvov sme z predaja bannerov schopní kryť približne 80 percent prevádzkových nákladov. Investície musíme hradiť jednoznačne z vlastných zdrojov.“
Práve investície do technologickej platformy sú podľa neho kľúčové pri zvyšovaní kvality služieb. Do spoločnosti Zoznam, s. r. o., minulý rok kapitálovo vstúpila Scandinavia OnLine, prevádzkovateľ popredných škandinávskych a fínskych portálov. Spoločnosť tým získala peniaze na ďalší rozvoj. „Do dvoch-troch rokov by sme už mali byť ziskoví,“ dodal Alner.
Druhým najnavštevovanejším portálom je AZet.sk. Oblasť jeho pôsobenia sa vlani radikálne rozšírila – k zoznamovaciemu servisu pribudli aj iné služby. „Počet page views sa nám vlani stroj- až štvornásobil. Dôvodom bolo práve rozšírenie súboru poskytovaných služieb a rast celkového počtu používateľov internetu,“ povedal Milan Dubec, predseda predstavenstva firmy eTechnologies, ktorá AZet.sk prevádzkuje.
Ani portál AZet.sk nie je ziskový. Rozdiel medzi výdavkami a príjmami hradí eTechnologies z vlastných zdrojov. Firma ich získala v marci minulého roka od spoločnosti Asset, ktorá sa zaoberá vývojom a prevádzkou bankového softvéru. Dcérska firma Assetu kúpou 60 percent v eTechnologies poskytla vlani ostatným spoločníkom peniaze na prevádzku a ďalšie investície. Podľa Dubca by nemali príjmy z predaja reklamnej plochy kryť prevádzové náklady ešte ani tento rok. „Rozdiel budeme kryť z našich pripravovaných aktivít. Mali by sme ich rozbehnúť už o niekoľko týždňov,“ dodal Dubec.
Další z najpopulárnejších portálov – Post.sk – začal predávať reklamnú plochu iba tento rok. „Plánujeme byť schopní z tohto predaja pokryť náklady na prevádzku firmy ešte v tomto roku,“ skonštatoval Denis Schvarcz, riaditeľ slovenskej pobočky firmy Kookee.com, ktorá Post.sk prevádzkuje.
Schvarcz: „Počas celého minulého roka zaznamenával Post.sk pravidelný mesačný nárast počtu zaregistrovaných e-mailových schránok aj počtu zobrazených stránok. V máji 2000 sme dosiahli necelé štyri milióny zobrazených stránok za mesiac, pred koncom roka to už bolo takmer sedem miliónov. Počet zaregistrovaných e-mailov sa blížil k 250 000.“
Príčin rastu je podľa Schvarcza niekoľko: rýchlo rastúca popularita e-mailovej komunikácie, relatívne lacný prístup na internet v internetových kaviarňach, knižniciach alebo školách a miera prieniku internetu do spoločnosti.
Kookee.com prevádzkuje okrem Post.sk aj bulharský Post.bg a v blízkej budúcnosti plánuje spustiť Post v Rumunsku a Juhoslávii. V pláne firmy je expanzia do ďalších krajín strednej a východnej Európy.
TOMÁŠ VELECKÝ