Ako sa vyznajú predavačky v obchodoch, sme sa rozhodli vyskúšať priamo v teréne. V Bratislave, Nitre, Žiline, Banskej Bystrici a Košiciach sme navštívili niekoľko obchodov. Tvárili sme sa, že chceme kúpiť umývačku riadu. Jediným kritériom bolo, že by mala stáť do 20-tisíc. Zaujímalo nás, čo všetko nám budú pracovníci predajní vedieť povedať o umývačkách a či nám s nákupom budú vedieť aj poradiť.
Bratislava
TESCO: Pracovník, ktorého sme oslovili v hypermarkete Tesco, ihneď zavolal iného, ktorý sa mal v úmývačkách vyznať. Keď sme sa však chceli poradiť o výbere umývačky, odvetil: „Veď je tam všetko napísané.“ Napokon s nami síce k umývačkám išiel, ale dozvedeli sme sa od neho len to, čo na umývačke bolo napísane. Aj to si musel vždy najprv prečítač. Po otázke, ktorý z vystavených modelov, je najlepší, najprv zaváhal a potom ukázal na najdrahší model: „Táto umývačka má najviac programov.“ Čo všetko tieto programy dokážu, sme sa však nedozvedeli. Zdôraznil, že umývačka má ochranu proti pretečeniu, čo je veľmi dôležité, ale tú mali takmer všetky vystavené modely. Vedel, že ak by sme chceli umývačku umiestniť do kuchynskej linky, je možné z nej dať vrchnú dosku dole.
CARREFOUR: V obchode bol problém nájsť predavačku. Keď sa to podarilo – v oddelení televízorov, dozvedeli sme sa: „Máme len tie, ktoré sú vystavené.“ K umývačkám s nami išla, až po poznámke, že podľa vzhľadu sa nedá vyberať, ale veľa o nich nevedela. Odporučila nám dve umývačky do 20-tisíc. Ale ktorá je lepšia? Ukázala na tú drahšiu. A v čom je medzi nimi rozdiel? „Rozdiel je predovšetkým vo výrobcovi.“ Ďalšie rozdiely vyčítala z nálepky na umývačke. Keď sme sa pýtali, či nemajú nejakú umývačku v energetickej triede A, tvrdila, že v súčasnosti takú nemajú. Až my sme ju museli upozorniť na to, že jeden akciový model je v A triede. Jediné odporúčanie, ktoré sme dostali, bolo, že si máme umývačku vybrať podľa šírky. Ako dlho trvá umývanie, či akú hlučnosť majú umývačky, sme sa nedozvedeli.
NAY: Predavač, ktorého sme oslovili v Elektrodome Nay, ihneď zavalol kolegu, ktorý sa umývačkám rozumie. Ako prvé sa spýtal, akú šírku by mala umývačka mať. Keď sme mu povedali, že na tom nezáleží, automaticky ukázal na jeden z lacnejších modelov za 17 990 Sk. „Vynikajúca značka, precízna nemecká kvalita,“ okomentoval svoj výber. Vysvetlil, že ide o akciový model, ktorý sa vyrába v obmedzenej sérii, aby firma ukázala, čo vlastne robí. Podobné modely sú podľa neho drahšie až o 10-tisíc korún. A hneď začal porovnávať funkcie tohto modelu s ďalšími vystavenými umývačkami. Vysvetlil, ako funguje umývanie, ktoré programy sú na čo dobré, koľko vody umývačka spotrebuje, aké čistiaci prostriedok je vhodný na umývanie, ako sa má do umývačky ukladať riad i ako sa má umývačka čistiť.
Nitra
TIBI: V predajni na pešej zóne v Nitre nám ponúkli jedinú umývačku za 15 999 korún Gorenje. Predavačka nás informovala, že má program na predumývanie a je určená na silné znečistenie riadu. Odpovedala na otázku o spotrebe vody i o spotrebe elektrickej energie. Upozornila nás, že jediný exponát umývačky v predajni je označený typom C, čo znamená vysokú spotrebu vody. Predavačka pre menšiu domácnosť odporučila typ A alebo B, na ktorý si treba pripraviť od 20– do 30-tisíc korún.
Žilina
CARREFOUR: Mladý predavač v žilinskom Carrefoure v obchodnom centre Dubeň je ochotný a na prvý pohľad sa v tovare vyzná. Ponúkali päť značiek vo viacerých modeloch, cenovej požiadavke vyhovovali takmer všetky. Odporučil Whirpool, ktorý mal podobné parametre ako Indesit. Ten bol však drahší o niekoľko tisíc, Whirpool ponúkali v akciovej cene. „Navyše, nie sú problémy so servisom a má až dvojročnú záruku,“ hovorí predavač. Ostatné značky nesplňajú cenovú požiadavku alebo majú horšie parametre či servisnú sieť. Aj keď predavač nevedel všetky technické údaje z hlavy, vysvetlil to podľa údajov uvedených viditeľne na každom výrobku.
ELEKTRO: Menej zhovorčivá až pasívna bola predavačka vpredajni Elektro v centre mesta na rohu Hlinkovho námestia a Ulice republiky, kde predávajú len umývačky značky Whirpool. Z priestorových dôvodov mali vystavenú iba jednu, bez vyznačených technických parametrov. Cena v akciovej ponuke zodpovedala našej požiadavke, išlo o menší model na menej riadu. Predavačka len odpovedala na otázky, na pomoc si zobrala ponukový katalóg, z ktorého čítala všetky informácie o ponúkaných výrobkoch. Ceny v katalógu však už prevyšovali 20-tisíc. Na rozdiel od predavača v Carrefoure mala predavačka v Elektre osobnú skúsenosť s umývačkou a vedela popísať, aký zvuk vydáva.
TESCO: V hypermarkete Tesco nám ponúkli tri umývačky do 20-tisíc korún, žiadnych informácií ani rád sme sa však nedočkali. Zamestnanec bol síce ochotný a všetko nám poukazoval, ale o umývačkách nevedel takmer nič. Nevedel akú má spotrebu vody ani energie koľko súprav sa do umývačky zmestí na jeden raz, či sa dajú používať tablety tri v jednom, dokonca ani to, či je potrebné príbor vkladať postojačky. Otvoril umývačku pozrel a povedal: „Vyzerá byť dosť veľká.“ Predavač nás neupozornil ani na rôzne rozmery umývačiek, takže nepozornému a nezorientovanému kupujúcemu sa napríklad umývačka nemusí zmestiť do kuchynskej linky.
NAY: Odlišná situácie bola v nákupnom centre Nay. Predavač poskytol všetky potrebné informácie a sám upozorňoval na výhody, či možné nedostatky umývačiek. Iniciatívne nás upozornil práve na dôležitý rozmer umývačky, ale aj na všetky spotreby, či už vody, alebo energie. Dokonca pripomenul, že oficiálne uvádzané hodnoty spotreby energie sú prepočítavané na bežný umývací program, ale pri vyšších teplotách stúpa aj spotreba.
„Ak si chcete kúpiť lacnejšiu umývačku, prosím, môžete si vybrať, ale ja by som vám odporučil napríklad tieto, pretože…“ – bola reakcia obchodníka, ktorý sa vyzná.
Košice
GALAXIA ELEKTRO: Len čo vstúpite do neveľkej predajne bielej techniky na Námestí osloboditeľov v Košiciach, s úsmevom vás privíta starší pán. Môžete si vybrať z umývačiek riadu rôznych značiek. Nie všetky typy majú v predajni, ale dajú sa objednať. Predavač, z ktorého sa neskôr vykľuje vedúci a majiteľ v jednej osobe, reaguje na cenový limit do 20 000 korún odporúčaním výrobkov Whirpool a Zanussi. Rozdiel v cene je niekoľko desiatok korún v prospech Talianov, obidve umývačky majú porovnateľné parametre.
„Značka Zanussi reprezentuje rozumný kompromis medzi cenou a kvalitou,“ vysvetľuje a zasype nás informáciami. Umývačka Whirpool je energetická trieda B, konkurenčný výrobok A. Vysvetľuje, že A znamená nižšiu spotrebu elektrickej energie. Na druhej strane Zanussi má o štyri litre väčšiu spotrebu vody. Pri podrobnom výpočte parametrov si pomáha katalógmi.
(pcs, bej, aha, wm, sen)