BRATISLAVA – Dva roky po zbombardovaní mostov ponad Dunaj na území Juhoslávie sa vedenie Dunajskej komisie dohodlo s predstaviteľmi tohto štátu, aby pravidelne púšťali lode na ich úseku rieky.
„Po zbombardovaní mostov postavili Juhoslovania v Novom Sade jeden pontónový krížom cez rieku. Od skončenia vojny ho otvárali iba sporadicky, čo plavebným spoločnostiam nevyhovovalo. V súčasnosti by sa už mal otvárať každú sobotu a nedeľu a od septembra každú noc, aby bola plavba plynulá,“ hovorí riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií Vladimír Haviar.
Juhoslávia vyčíslila jedno otvorenie a zatvorenie mostu na 193-tisíc mariek, čo akceptovala aj Dunajská komisia. „Podľa konvencie o režime plavby na Dunaji z roku 1948 je zaručená slobodná a bezplatná plavba po celom splavnom úseku Dunaja, ale Juhoslávia asi má nejaké výdavky pri otváraní mosta, ktorý je položený na vode. Každý, kto chce plávať, sa musí tomuto režimu a určitým poplatkom prispôsobiť. Keď cez otvorený most prepláva napríklad sto plavidiel, poplatok bude 1,6 marky na tonu tovaru,“ hovorí Haviar.
Vo vojne pred dvoma rokmi zničili vojská NATO počas náletov sedem mostov ponad Dunaj. Trosky popadali do koryta, ale časť z nich je už odstránená. Dunajská komisia už dávnejšie tlačila na rýchle úplné spriechodnenie Dunaja, pretože rieka patrí medzi najvýznamnejšie prepravné trasy v Európe. Prostredníctvom kanálov a ďalších riek sa dá Dunajom z Čierneho mora preplávať až do Severného mora.
Cez vojnu a bezprostredne po nej bol Dunaj v Juhoslávii úplne zatvorený. Do problémov sa tak dostalo množstvo firiem, niektoré menšie plavebné spoločnosti aj zanikli. Slovenské lodenice Komárno nemali ako prepraviť hotové lode na more, zrušilo sa množstvo kontraktov medzi krajinami starého kontinentu a Ázie a Afriky, pretože po železnici je preprava omnoho drahšia.
(rf)