Juhoslávia definitívne otvára Dunaj

BRATISLAVA – Dva roky po zbombardovaní mostov ponad Dunaj na území Juhoslávie sa vedenie Dunajskej komisie dohodlo s predstaviteľmi tohto štátu, aby pravidelne púšťali lode na ich úseku rieky.

BRATISLAVA – Dva roky po zbombardovaní mostov ponad Dunaj na území Juhoslávie sa vedenie Dunajskej komisie dohodlo s predstaviteľmi tohto štátu, aby pravidelne púšťali lode na ich úseku rieky.

„Po zbombardovaní mostov postavili Juhoslovania v Novom Sade jeden pontónový krížom cez rieku. Od skončenia vojny ho otvárali iba sporadicky, čo plavebným spoločnostiam nevyhovovalo. V súčasnosti by sa už mal otvárať každú sobotu a nedeľu a od septembra každú noc, aby bola plavba plynulá,“ hovorí riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií Vladimír Haviar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Juhoslávia vyčíslila jedno otvorenie a zatvorenie mostu na 193-tisíc mariek, čo akceptovala aj Dunajská komisia. „Podľa konvencie o režime plavby na Dunaji z roku 1948 je zaručená slobodná a bezplatná plavba po celom splavnom úseku Dunaja, ale Juhoslávia asi má nejaké výdavky pri otváraní mosta, ktorý je položený na vode. Každý, kto chce plávať, sa musí tomuto režimu a určitým poplatkom prispôsobiť. Keď cez otvorený most prepláva napríklad sto plavidiel, poplatok bude 1,6 marky na tonu tovaru,“ hovorí Haviar.

Vo vojne pred dvoma rokmi zničili vojská NATO počas náletov sedem mostov ponad Dunaj. Trosky popadali do koryta, ale časť z nich je už odstránená. Dunajská komisia už dávnejšie tlačila na rýchle úplné spriechodnenie Dunaja, pretože rieka patrí medzi najvýznamnejšie prepravné trasy v Európe. Prostredníctvom kanálov a ďalších riek sa dá Dunajom z Čierneho mora preplávať až do Severného mora.

SkryťVypnúť reklamu

Cez vojnu a bezprostredne po nej bol Dunaj v Juhoslávii úplne zatvorený. Do problémov sa tak dostalo množstvo firiem, niektoré menšie plavebné spoločnosti aj zanikli. Slovenské lodenice Komárno nemali ako prepraviť hotové lode na more, zrušilo sa množstvo kontraktov medzi krajinami starého kontinentu a Ázie a Afriky, pretože po železnici je preprava omnoho drahšia.

(rf)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 681
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 468
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 448
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 454
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 580
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu