Hoci je spisovateľ a publicista Michal Hvorecký len ročník 1976, už prvými zverejnenými textami si získal rešpekt a nezvyklý čitateľský záujem. Odrazu sa objavil mladý talentovaný autor, ktorý priniesol do našej literatúry tak zúfalo chýbajúce nové témy a závan moderného sveta. Po knihách poviedok sa rozhodol napísať dlhoočakávaný debutový román.
Ukážky z rukopisu sa už niekoľko mesiacov objavovali v rôznych médiách. Román nakoniec trochu prekvapivo vychádza vo vydavateľstve Ikar, ktorého knihy doteraz Hvoreckého cieľová skupina ignorovala. Prekvapivo preto, že Hvorecký mal sympaticky naštartované vlastné vydavateľstvo Techno.sk. Slovenská literatúra tak zažila ďalšiu premiéru: kúpiť sa dajú nielen knihy, ale aj autori. Napriek tomu je však román Posledný hit viac než len obyčajná ikarovská publikácia „číslo 1531“.
Po poviedkach situovaných do zákulisia hnutia antiglobalistov, tanečných parties či hypermarketov prichádza Hvorecký s príbehom o lídrovi chlapčenskej skupiny, ktorý sa má stať nástrojom podvratnej masmediálnej kampane. Pätica mladíkov nazvaná Icon zosobňuje novú cynickú generáciu - existuje len preto, aby zarábala peniaze. Na rozdiel od Franka Zappu, ktorý o podobnej motivácii nahral parodický album Were In It Only For Money už v roku 1967, jeho fiktívny nasledovník Alfred Raff, ktorý je hlavnou postavou tejto knihy, na pokusy o kvalitnú hudbu rezignuje. Funguje už len ako nástroj vydavateľstva a marketingových stratégií (do akej miery ide o sebairóniu autora knihy, môžete rozhodnúť po dočítaní poslednej strany románu).
Hlavný hrdina pochádza z Islandu a dej sa odohráva najmä v Londýne a prednej Ázii. Náznak lokálneho koloritu je vložený do románu trocha násilne, len s istými ťažkosťami sa totiž dá veriť tomu, že megahviezda svetového šoubiznisu si kúpi dom v Bratislave. Príbeh sa odohráva v dvoch rovinách, ktoré sa striedajú po jednotlivých kapitolách: v tých nepárnych sledujeme osudy Alfreda po únose skupinou kreatívnych ľudí, ktorí chcú využiť jeho popularitu na ovplyvňovanie verejnej mienky, párne kapitoly sú venované jeho dovtedajšiemu životu a kariére člena boybandu.
Hvorecký opäť využíva množstvo odborných faktov, citátov či narážok na svet súčasnej popkultúry. Jeho sčítanosť je obdivuhodná a tieto pasáže sú jeho najsilnejšou zbraňou. Na rozdiel od špičkových DJov však pod ťarchou toľkého samplingu pri rozprávaní občas stráca rytmus. Hlavné postavy (opäť dominujú ženy) sú vcelku zvládnuté, o dialógoch sa to však povedať nedá. Tie často pripomínajú skôr prednášky než prirodzený rozhovor.
Dobrú poviedku dokáže napísať dosť ľudí, ale skúste vymenovať aspoň tri kvalitné pôvodné romány. Preto je škoda, že napriek atraktívnemu obsahu forma zostala tentoraz nedotiahnutá. Hvorecký má aj trochu smolu, že sa nenarodil vo vhodnejšej krajine pre jeho témy. Každopádne treba oceniť jeho odvahu pustiť sa do súboja o voľný čas mladej generácie pokusom o napísanie napínavého fast-readingu.
Nezanedbateľné je aj to, že románom Posledný hit daroval našej literatúre prvého popkultúrneho hrdinu, ktorý nebude ľuďom žijúcim na západ od Slovenska na smiech.
OLIVER REHÁK