
Cez železničný priechod v Siofóku od včerajšieho rána už premávajú vlaky. FOTO - REUTERS
ym normám. Bezpečnostný riaditeľ MÁV-u László Bencsik sa nechcel vyjadriť, či by mohla závora na priechode nešťastiu zabrániť. „Päť z desiatich nehôd na železničných križovatkách pri Balatone sa stalo na priechodoch, kde boli aj závory,“ tvrdí.
Závory naozaj nie sú istotou. V roku 1996 zomrelo na priechode pri dedine Kutas pri zrážke autobusu a nákladného vlaku 13 ľudí. Priechod závory mal, tie neboli spustené včas. To však maďarské železnice ani úrady neospravedlňuje. Závory má iba 16 percent železničných priechodov, na viac ako polovici z nich navyše nefungujú svetlá. V priebehu 10 rokov zomrelo na železničných priechodoch 412 ľudí, 1214 bolo zranených.
„Piaty rok prebieha program na zvýšenie bezpečnosti priechodov, ročne postavíme 50 až 60 závor,“ bráni sa štátny tajomník ministerstva hospodárstva a dopravy Gábor Szalay-Berzeviczy. MÁV pravidelne zoraďuje priechody podľa ich nebezpečnosti a na základe toho ich obnovuje. Priechod v Siófoku bol na 173. mieste rebríčka. „Prikázali sme spoločnosti urobiť nové hodnotenie,“ tvrdí Szalay-Berzeviczy, podľa ktorého uvažujú o urýchlení programu, potrebovať budú viac peňazí zo štátneho rozpočtu. Vybavenie jedného priechodu závorami stojí podľa MÁV-u viac ako 5 miliónov slovenských korún.
Na rovnakom priechode v Siófoku sa stalo podobné nešťastie v roku 1980. Vlak sa zrazil s robotníckym autobusom, zomrelo 21 ľudí. Predstavitelia mesta tvrdia, že MÁV a úrady niekoľkokrát žiadali o závory.
Siófok je považovaný za hlavné mesto Balatonu. Dopravná situácia pri jazere je v lete veľmi zlá. Nehoda opäť ukázala na problémy jazera, produkujúceho asi štvrtinu maďarských príjmov z turistiky. Do infraštruktúry sa tam však investuje žalostne málo.
PETER MORVAY