Čo zatienil ohňostroj nad Irakom

Nedávno nám pred očami prebehla mediálna udalosť roka: vojna v Iraku. Kým sme po jednom počítali padlých amerických vojakov, v africkom Kongu takmer bez povšimnutia prebehol masaker civilistov, v Čečensku nelegitímne referendum a na Kube pohon na disident


Zachránená americká vojačka Jessica Lynchová a bezmenná mladá žena z Konga po masakre. FOTO - REUTERS


ov.

Mŕtvy kanárik

Do novín či na obrazovku sa majú najväčšiu šancu dostať udalosti, ktoré sa odohrali blízko, súvisia s elitným národom či osobou a sú negatívne. „Ide o spoločné predstavy novinárskej komunity o tom, čo je pre publikum atraktívne. Sú vysoko intuitívne, nepodložené a generačne predávané,“ hovorí mediálna analytička z pražskej Karlovej univerzity Irena Reifová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi sa túžba zaujať diváka alebo čitateľa často zúži na počítanie mŕtvol. Podľa Reifovej sa so zveličením dá vytvoriť akási predpoveď, čo médiá zaujme v oblasti vzdialenej viac ako 10-tisíc kilometrov. „Ak ide o krajinu tretieho sveta a neboli v nej celebrity, treba 5000 mŕtvych. Ak tam však Jenifer Anistonová zo seriálu Priatelia trávila dovolenku, stačí 3000 mŕtvych. Ak ide o udalosť v elitnej krajine ako Amerika, stačí 20 obetí pri zrážke vlakov. A ak je k tomu ešte prítomná nejaká celebrita, stačí, aby tej osobe umrel kanárik,“ hovorí Reifová.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnota života

Mediálny cynizmus je najčastejšie vysvetľovaný faktom, že nie každá kultúra si váži životy svojich ľudí rovnako.

„Hodnota ľudského života je do veľkej miery daná duchovnou tradíciou krajiny. Hodnota amerického vojaka, na záchranu ktorého sú Spojené štáty pripravené nasadiť záchranný tím, je pre jeho krajinu iná, ako keď sú ľudia len čísla ako pri oslobodzovaní moskovského divadla Dubrovka,“ hovorí teológ Dušan Jaura.

„My sa definujeme ako skupina bližšia k západnej tradícii a kultúre. A televízne spravodajstvo v nás umocňuje dojem, že my a oni patríme k elite a to nás bezpečne oddeľuje od vonkajšieho sveta,“ hovorí psychologička Milica Schraggeová z Filozofickej fakulty Univerzity Komenského.

Dávkované informácie

Na chytľavé obrázky vybuchujúceho neba nad Bagdadom sa podľa analytičky Reifovej nespoliehal len Castro a moskovskí politici.

SkryťVypnúť reklamu

„To, že politické elity dávkujú médiám informácie podľa toho, či potrebujú odkloniť pozornosť od javu, ktorý si neprajú, aby bol zaznamenaný, je fakt,“ hovorí Reifová. „Nedá sa, samozrejme, povedať, že vojna v Iraku bola zinscenovaná len preto, aby zviedla pozornosť médií. Išlo skôr o prácu s priebežným uvoľňovaním informácií.“

Podľa Reifovej mediálni stratégovia americkej armády v snahe prekryť kritické slová Petra Arnetta, či potlačiť záujem o vysielanie arabskej televízie Al-Džazíra, usporiadali sériu tlačových konferencií, exkurzie na vojnových lodiach, zahltili médiá farebnými zábermi pouličných bitiek.

Občania a chuligáni

O pozície na mediálnom výslní zúri boj. Na to, aby ste sa tam dostali, ale nemusíte byť len elitou. Stačí niečo vyviesť, a tak pritiahnuť novinárov, peniaze charitatívnych organizácií aj obchodníkov. Sociológovia predpovedajú prehlbovanie priepasti medzi elitou a tretím svetom. Tí, čo ostanú na nešťastnej, mediálne nezaujímavej strane, budú čeliť zúfalej možnosti: vyviesť niečo veľké, prilákať mediálne oko a s ním šancu na zmenu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 472
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 232
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 699
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 537
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 173
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 069
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu