za svojich pracovníkov.
Odvody však neplatia aj drobní podnikatelia – živnostníci, ktorí nemajú žiadnych zamestnancov. Neplatiaceho zamestnávateľa či samostatne zárobkovú osobu vyzve poisťovňa najprv písomne a až potom uplatňuje spôsob vymáhania. Vyše polovicu pohľadávok vymáha Sociálna poisťovňa prihlásením do konkurzu a takmer tretina dlhov sa rieši exekúciou. Tento spôsob je podľa hovorkyne poisťovne Andrey Kadnárovej najúčinnejší a dosahuje desaťpercentnú úspešnosť.
Neplatiči spravidla dlhujú poisťovni viac na pokutách ako na odvodoch. Dlžná suma sa totiž od termínu splatnosti zvyšuje každý deň o 0,2 percenta. V ojedinelých prípadoch poisťovňa uzná, že dlžník je v zlej ekonomickej situácii, a pokutu odpustí. Dlžník o zníženie alebo odpustenie pokuty musí písomne požiadať. Ďalšou alternatívou vyrovnania dlhu je možnosť postupne ho splatiť. Dlžník však musí celú sumu zaplatiť v priebehu pol druha roka. Po troch rokoch neúspešného vymáhania dlhu môže Sociálna poisťovňa postúpiť pohľadávku inkasným firmám.