Faktúru od Stredoslovenskej energetiky treba zaplatiť do dvoch týždňov po doručení. Inak dostane odberateľ o ďalší týždeň upomienku, a dlh sa zvýši o dvadsať korún za poštovné. Ak faktúru nezaplatí do stanoveného termínu, o ďalšie dva týždne môžete už byť bez elektriny.
„Štvrťročne odpojíme približne šesťsto domácností a rozpošleme asi 9900 upomienok na zaplatenie faktúry,“ povedal Pavol Müller zo Stredoslovenskej energetiky.
Znovupripojenie stojí od 350 do 500 korún, ak dodávateľ elektriny neodmontoval aj elektromer, vtedy sa cena pohybuje od 422 do tisíc korún. V oboch prípadoch závisí od typu elektromera. Energetický závod si zaráta aj náklady na dopravu – osem korún za kilometer.
Podobne postupuje aj Východoslovenská energetika. Domácnosť odpojí od elektriny, ak nereaguje na upomienku. Potom spoločnosť demontuje elektromer. Ak domácnosť svoj dlh zaplatí, dodávateľ energie namontuje elektromer naspäť, ak nie, vymáha pohľadávku súdnou cestou.
„Ku koncu apríla nám faktúry nezaplatilo 3600 domácností. Počet súdnych vymáhaní je približne taký istý. Vyriešenie konfliktu súdnou cestou je však veľmi zdĺhavé. Celkové dlhy predstavujú niekoľko miliónov korún,“ povedala vedúca komunikácie Východoslovenskej energetiky Anna Pančurová.
Na západnom Slovensku a v Bratislave je postup pri vymáhaní dlžných sún podobný.