Zákazníkov, ktorí nezaplatili faktúru za používanie mobilu v sieti Orange, upozorní na nedoplatok správa SMS. Dostanú ju do troch dní po lehote splatnosti. Stáva sa, že klient na úhradu zabudol alebo jednoducho nemal čas a po upozornení faktúru často ihneď uhradí, tvrdia v spoločnosti.
Ak zákazník ďalej neplatí, dostane do šiestich dní po splatnosti písomnú upomienku, ktorá ho stojí štyridsať korún. V prípade, že opäť nereaguje, dostane do dvoch týždňov po upomienke ďalšiu SMS-ku. Obsahuje presný termín, kedy operátor klientovi vypne používanie niektorých služieb.
Štyri dni po tejto SMS dlžníka pri každom pokuse o telefonovanie upozorní po vytočení čísla hláška na nezaplatenú faktúru. Automat zákazníkovi pripomína dlh, upozorňuje ho na možnosť zavolať operátorovi, ale nakoniec mu dovolí pokračovať v telefonovaní. Hláška síce znepríjemňuje volanie, ale nestojí ani korunu.
Po uplynutí ďalšieho týždňa môže zákazník volať už len svojho operátora – fakturanta a na zákazníckej linke 905. Naďalej však môže prijímať hovory.
Ak ani po tomto obmedzení služieb nezaplatí, po ďalších štyroch dňoch mu spoločnosť vypne mobil a suspenduje kartu SIM. Týždeň nato dostane neplatič list, ktorý mu pripomína úhradu pohľadávky a možnosť znovupripojenia telefónneho čísla.
Ak zákazník neuhradí svoj dlh ani po viac ako mesačnom upozorňovaní, Orange prípad presunie na oddelenie vymáhania pohľadávok. V tomto štádiu už spoločnosť požaduje okrem dlžnej sumy aj úrok z omeškania. Ten si účtuje vo výške 0,05 percenta z nezaplatenej sumy za každý deň omeškania.
Ak spoločnosť neuspeje ani teraz, prenecháva vymáhanie svojich peňazí inkasným spoločnostiam. Posledným krokom v prípade neúspešnosti je súdne konanie a prípadná exekúcia. „Podľa našich skúseností však do tohto štádia dospeje len nepatrné množstvo pohľadávok. Celkovo sme vlani vymáhaním získali väčšinu našich pohľadávok,“ povedal hovorca Orange Slovensko Peter Tóth.
Konkurenčný EuroTel tvrdí, že má úspešný model vymáhania dlhu, ale považuje ho za dôverný a nechcel o ňom hovoriť.