
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
„Neplatičov rozdeľujeme do dvoch skupín. Prvú tvoria zákazníci, ktorí nie sú schopní ďalej platiť, pretože sa dostali do finančnej tiesne. Väčšinou sa ohlásia sami a dohodneme sa na inom splátkovom kalendári, zväčša s nižšími platbami,“ povedala vedúca marketingu Home Credit Slovakia Dagmar Poláková.
Druhú skupinu podľa nej tvoria podvodníci. Vyberajú si spravidla tovar s nižšou akontáciou (hotovosť, ktorá sa platí dopredu), aby zaplatili v predajni čo najmenej, a zvyšok vôbec nesplácajú. Majú vraj záujem hlavne o bielu a čiernu techniku, ktorá patrí v splátkovom predaji medzi najžiadanejší tovar.
„Sumu splátok začneme vymáhať najprv písomne – upomienkami. Posledná fáza sa končí spravidla podaním trestného oznámenia. Takéto prípady sa však vyskytujú ojedinele,“ dodala Poláková. Upomienky neobsahujú žiadne pokuty a spoločnosť vymáha len sumu splátok.
Podobne postupujú aj ostatní splátkoví predajcovia. Podľa Stanislava Hroša, šéfa ich asociácie, sa usilujú najprv s klientom dohodnúť o odložení splátok alebo o ich znížení a až potom vymáhajú svoje pohľadávky právnymi cestami.
„Ak sa so zákazníkom nedá dohodnúť, požiadame súd o vydanie platobného príkazu. Príkaz má dlžník spravidla doručený do troch mesiacov. Dlžná suma sa zvýši o zmluvnú pokutu, ktorá sa pohybuje zhruba od desať do dvadsať percent z dlhu. K tomu je ďalej pripočítaný súdny poplatok, trovy advokáta a prípadne aj exekútorské poplatky, ktoré môžu zdvihnúť cenu až o sto percent dlhu. Tovar môže zákazníkovi odobrať až exekútor,“ povedal Hroš.
Ak suma dlhu presiahne dvojnásobok minimálnej mzdy (približne 12-tisíc korún), podávajú na zákazníka trestné oznámenie.
Vymáhanie podľa splátkových predajcov sťažuje najmä prvotné znášanie poplatkov, ako aj platnosť platobného príkazu. Ten nadobúda účinnosť, až keď ho dlžník osobne preberie.