Strata alebo krádež karty

Poznáte to, dovolenku takmer vždy niečo pokazí. V tom horšom prípade to nemusia byť „iba“ hluční dovolenkujúci v susednom apartmáne, ale napríklad „úradovanie“ šikovných dlhoprstých, alebo strata platobnej karty. Čo robiť v takomto prípade?

Nemeškajte a volajte

Prvým krokom pri strate, krádeži alebo pri podozrení zo zneužitia karty (nielen počas dovolenky) je nahlásenie tejto udalosti, ihneď po zistení. V prípade väčšiny bánk by ste mali kontaktovať Autorizačné Centrum Slovensko, ktoré prevádzkuje non-stop službu na nahlásenie straty alebo krádeže karty. Takisto je možné kontaktovať banku, niektoré majú zriadené non-stop telefonické call centrá, kde vybavia aj takúto žiadosť.

Napríklad Tatrabanka poskytuje služby call centra Dialog, Unibanka call centrum Unitel. V prípade straty alebo krádeže karty vydanej PKB je potrebné po nahlásení skutočnosti do ACS následne oznámiť toto zistenie i banke. HVB Bank vyžaduje od klienta po telefonickom nahlásení straty alebo krádeže karty aj písomné potvrdenie, spravidla v lehote do desiatich bankových dní. Okrem telefonátu priamo do banky alebo call centra môžete túto nemilú skutočnosť nahlásiť pobočke, ktorá kartu vydala, aj faxom, osobne alebo telegramom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak prídete o kartu v zahraničí, okrem služieb ACS, call centier a volania priamo do banky, môžete využiť služby spoločností MasterCard Global Service (pre karty EC/MC a Maestro) a VISA Global Assistance Service (pre karty VISA).

Kto platí škody?

Pri strate alebo krádeži karty väčšinou zodpovedáte za všetky transakcie realizované vašou kartou do okamihu nahlásenia straty alebo krádeže. Držiteľ karty od HVB Bank zodpovedá za transakcie ešte jeden deň po nahlásení, Istrobanka nenesie zodpovednosť za autorizované transakcie do troch hodín po zablokovaní karty, v prípade neautorizovaných transakcií je táto lehota až 8 dní po zaradení karty na STOPLIST.

Všetky čísla potrebné na nahlásenie straty alebo krádeže karty a jej následné zablokovanie dostanete pri vydaní karty. Je vhodné nosiť tieto čísla so sebou oddelene od karty, aby ste ich mali v prípade potreby k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatky za zablokovanie karty sa líšia, spravidla ide o sumu od 50 do 3 000 Sk, niektoré prestížne karty majú túto službu v cene a i zodpovednosť za tran-sakcie je istým spôsobom obmedzená.

Pri strate alebo odcudzení karty v zahraničí umožňujú niektoré banky svojim klientom (okrem držiteľov kariet Maestro a VISA Electron) vydanie núdzovej karty.

O vydanie núdzovej karty môžete v ČSOB požiadať na čísle používanom pre nahlasovanie straty alebo krádeže karty. Karta má kratšiu dobu platnosti ako pôvodná karta, neumožňuje vyberať hotovosť z bankomatov, keďže sa k nej nevydáva PIN číslo. Po návrate zo zahraničia je klient povinný kartu ihneď vrátiť banke. Nejde ale o lacnú službu. Poplatok je v ČSOB 7 000 korún, vo VÚB je to 7 000 korún pre MasterCard a 1 500 Sk pre VISA karty.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším východiskom z núdze môže byť výplata núdzovej hotovosti. Poplatok je aj v tomto prípade vysoký (napríklad 5 000 korún v ČSOB, 1 500 korún ku karte VISA a 4 500 korún ku karte MasterCard vo VÚB).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 064
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 868
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 592
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 504
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 631
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 523
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 183
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 861
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu